Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Den Haag, 19 september 2006

EPN in reactie op Miljoenennota:

Overheid benut ICT onvoldoende voor bestrijden krapte arbeidsmarkt

EPN is van mening dat er in de Miljoenennota een aantal belangrijke punten ontbreekt. Zo laat de overheid kansen liggen waar het gaat om het door ICT lenigen van arbeidsmarktproblematiek. Naar verwachting zal de komende jaren de krapte op de arbeidsmarkt flink toenemen als gevolg van de combinatie van de groei van de economie en de 'ontgroening' van de samenleving. Betere afstemming van vraag en aanbod en verbetering van andere instrumenten om de werking van de arbeidsmarkt te bevorderen, zijn nodig. Keteninnovatie en slimme toepassing van ICT zullen hierbij een sleutelrol vervullen. Vanuit deze optiek zouden de departementen van Economische Zaken, Sociale Zaken en Onderwijs de toenemende schaarste aan arbeidskrachten gezamenlijk moeten aanpakken en zou de overheid daarbij veel sterker moeten inzetten op ICT.

Eén standaard nodig voor elektronische gemeente

EPN is verder van mening dat in de Miljoenennota onvoldoende aandacht is besteed aan het elektronische loket van de gemeenten dat zorgen moet voor betere, snellere en goedkopere dienstverlening aan burgers en bedrijven. Dat leidt ook tot lastenverlichtingen voor burgers, bedrijven en overheden zelf. Ondanks vele jaren van stimuleren en vele, vele plannen, van loket 2000 tot aan E-gem wil het echter niet vlotten met de elektronische loketten. De oorzaken daarvan zijn bekend maar moeilijk aan te pakken; tekort aan kennis en betrokkenheid bij de gemeentelijke bestuurders, gebrek aan sturing en standaardisatie, gebrek aan financiële middelen, gebrek aan prioriteitstelling en belangentegenstellingen.

Op dit moment zijn er opnieuw bewegingen in de markt, zowel van nieuwe aanbieders die de bestaande monopolistische situatie kunnen doorbreken, als van overheden die willen komen tot vraagbundeling. Door één standaardinfrastructuur gratis ter beschikking te stellen aan de gemeenten kan de centrale overheid de bestaande impasse doorbreken. Dit standaard elektronische loket dient te bestaan uit één standaard e-loket voor burgers en bedrijven, gekoppeld aan een mid-office die moet zorgen voor de directe koppeling aan de verschillende bij gemeenten in gebruik zijnde achterliggende informatiesystemen. Deze standaard dient enerzijds open genoeg te zijn om gemeenten in staat te stellen in verschillend tempo, verschillende niveaus van elektronische dienstverlening in te voeren en dient anderzijds sturend genoeg te zijn om geleidelijk aan te komen tot één standaard voor heel Nederland.

Deze standaard zal zeker voor enkele jaren toekomstvast moeten zijn, maar hoeft niet 'eeuwig' de standaard te zijn. In opeenvolgende vernieuwingscycli kunnen dan bijvoorbeeld eens per vijf jaar verbeterde systemen beschikbaar worden gesteld. Uiteraard vergt dat een forse investering, die van de overheidskant volledig door het rijk gedragen zal moeten worden, om getouwtrek tussen gemeenten en rijk en tussen gemeenten onderling te voorkomen. Deze investering zal door de overheid echter snel worden terugverdiend. Er hoeft niet langer op vele plaatsen tegelijk het wiel te worden uitgevonden. Er is sprake van één standaard, conform het gezegde beter één slechte standaard dan geen standaard. En bovenal, de samenleving en de gemeenten kunnen direct al de vruchten gaan plukken van de al zo lang verbeide elektronische gemeente.

EPN pleit daarom voor:

1- meer ruimte in wet- en regelgeving voor actieve bemoeienis vanuit het Rijk;

2- het vrijmaken van de financiële middelen om samen met marktpartijen zo snel mogelijk te komen tot het standaard gemeenteloket;
3- het ingrijpen van de politiek om de bestaande patstelling te doorbreken.

Het gaat hier vooral om de herinrichting van dienstverleningsprocessen, oftewel keteninnovatie. De voordelen zijn evident (kostenbesparingen, helderheid en duidelijkheid en kwaliteitsverbetering) de redenen waarom het allemaal (nog) niet van de grond komt zijn intussen even bekend. Het gaat hierbij om veel meer dan het eenvoudig automatiseren van bestaande processen. Bij deze reorganisaties loopt men op tegen systeemfalen, ambtelijke tegenwerking, complexe organisatieveranderingen en het kantelen en samenvoegen van hele organisaties.

EPN pleit al vanaf haar ontstaan voor deze keteninnovaties. EPN bepleit daarom een centraal beleid rond nieuwe toepassingen van ICT en voor meer centrale sturing, met de bijbehorende macht en bevoegdheden bij de bewindspersonen die deze systeeminnovaties moeten aansturen.

In zorg patiënt centraal

Meer concurrentie in de zorg, schuivende machtsverhoudingen door reorganisatie en de veranderende rol van verzekeraars ­ alle succesvol door de overheid geïnitieerd - leiden tot een nieuwe dynamiek. Deze ontwikkelingen zijn uiteindelijk bedoeld om het welzijn en gemak van de zorgvrager te bevorderen. EPN constateert dat deze ontwikkelingen ook gemakkelijk kunnen gaan ten koste van de zorgvrager: in plaats van meer flexibiliteit juist minder. De overheid heeft tot taak ervoor te waken dat reorganisaties in de zorg niet ten koste van de patiënt gaan. EPN mist dit in de Miljoenennota als expliciete taak.

Nadere informatie: Tom van der Maas, directeur EPN, mob. 06 ­ 4207 4223.

EPN - Platform voor de informatiesamenleving, is een onafhankelijke stichting met als doel een evenwichtige integratie te bevorderen van informatie- en communicatietechnologie in de samenleving. Daartoe agendeert EPN de gevolgen en de mogelijkheden van verregaande integratie van ICT. Voorzitter is dr. A.H.G. Rinnooy Kan, vice-voorzitter mr. B.E.M. Wientjes. In EPN zijn het bedrijfsleven, de politiek, de overheid, de wetenschap en het maatschappelijk middenveld vertegenwoordigd. EPN verricht onderzoek, geeft publicaties uit en organiseert uiteenlopende bijeenkomsten, waaronder expertmeetings, nieuwsfora, seminars en congressen.