Landelijke aanpak vereist voor veiligheid Kinderen en Ouderen

Veilig verkeer nederland

Huizen, 19 september, 2006

Reactie Veilig Verkeer Nederland op rijksbegroting 2006

Landelijke aanpak vereist voor veiligheid Kinderen en Ouderen op straat

Veilig Verkeer Nederland heeft er waardering voor dat minister Peijs van Verkeer en Waterstaat, verkeersveiligheid opnieuw hoog op de agenda plaatst. Naast de verkeersveiligheidsmaatregelen die leiden tot het terugdringing van het aantal verkeersslachtoffers, dient er echter ook meer aandacht te zijn voor het aanpakken van het verkeersgevaar. Het toenemende autogebruik heeft ertoe geleid dat steeds vaker weggebruikers het verkeer als dreigend ervaren en zich aan verkeersdeelname ontrekken. Dit stelt Veilig Verkeer Nederland naar aanleiding van de vandaag verschenen rijksbegroting.

De zelfstandige mobiliteit van ouderen en kinderen is in gevaar en blijft de beleefde verkeersonveiligheid door kwetsbare verkeersdeelnemers groot. Dagelijks neemt 29% van de 65- tot 75-jarigen niet deel aan het verkeer. Bij de 75-plussers is dit bijna 50%. Het aantal spelende kinderen in woonwijken is gehalveerd. Steeds meer kinderen worden met de auto naar school gebracht en gehaald. Veilig Verkeer Nederland vindt dat deze ontwikkelingen moet worden gekeerd en kinderen en ouderen moeten zich veilig op straat kunnen bewegen.

Veilig Verkeer Nederland roept het kabinet op het initiatief te nemen voor de landelijke realisatie van levensloopbestendige buurten en wijken. In deze buurten en wijken kunnen bewoners zich van jong tot oud zelfstandig en veilig bewegen. Realisatie van levensloopbestendige buurten en wijken is mogelijk door: aanpassingen in de fysieke infrastructuur zoals speelruimte en ontmoetingsplekken, ononderbroken loop- en fietsroutes, zebrapaden bij onder meer scholen en zorginstellingen, woonerven;
snelheidsbeïnvloedende maatregelen zoals melding van snelheidsoverschrijdingen via het navigatiesysteem van de auto;
invoering van verkeerseducatie in het voortgezet onderwijs.

Aandacht voor ziekenhuisgewonden
Veilig Verkeer Nederland onderschrijft het voornemen van de minister om het streefcijfers van het aantal verkeersdoden terug te dringen naar maximaal 750 in 2010. De verheugende daling van het aantal verkeersdoden in de afgelopen jaren, mag echter niet de aandacht afleiden van het aantal gewonden. Veilig Verkeer Nederland vindt dat ook het streefcijfer voor het aantal ziekenhuisgewonden moet worden aangescherpt van 17.000 naar 14.000 in 2010. Juist omdat de daling van de ziekenhuisgewonden achterblijft bij de daling van het aantal verkeersdoden (respectievelijk ongeveer 1% en 7%), achten wij het streven naar een evenredige daling van het aantal ziekenhuisgewonden van belang voor een daadwerkelijke verbetering van de verkeersveiligheid.

Huidige APK-frequentie behouden
Wij zijn van mening dat een verlaging van de APK-keuring ten koste gaat van de verkeersveiligheid. Elk jaar uitstel van de APK-keuring leidt tot toename van één verkeersdode, vijftien ziekenhuisgewonden en 150 overige gewonden per jaar. De maatschappelijk kosten die hiermee gepaard gaan bedragen elf miljoen. Kosten die door burger moeten worden gedragen. Daarnaast leidt de verlaging van de APK keuring tot 2% extra luchtverontreiniging.

---

Noot voor de redactie,