Gemeente Amsterdam



'Geen tolheffing tweede coentunnel'

Gemeente Amsterdam, gemeente Zaanstad, Provincie Noord-Holland en Kamer van Koophandel Amsterdam wijzen plan kabinet af

19 september 2006
-

De gemeenten Amsterdam en Zaanstad, de Provincie Noord-Holland en de Kamer van Koophandel Amsterdam zijn het oneens met het voorstel van het kabinet om tol te gaan heffen op de Tweede Coentunnel. Tol op één plek leidt alleen maar tot meer drukte en files op de andere wegen in de regio. Dit heeft zeer negatieve gevolgen voor de bereikbaarheid van de regio. Bovendien is de financiering van de Tweede Coentunnel (door rijk, regio en gemeente) al lang rond en is het vreemd om deze kosten achteraf af te wentelen op de automobilist. Er is geen aanleiding om alsnog eenzijdig te besluiten tot tolheffing.

De bestuurders van Amsterdam, Zaanstad, de Provincie en de Kamer van Koophandel Amsterdam sluiten niet uit dat prijsmaatregelen nodig zijn om de bereikbaarheid te verbeteren, maar zien dat als onderdeel van een maatregelenpakket voor het gehele netwerk, niet op één punt. Ze roepen daarom het kabinet op om het plan voor tolheffing in de Tweede Coentunnel weer in te trekken en zich te richten op de discussie over het invoeren van de kilometerheffing. Momenteel bestuderen de bestuurders van de Noordvleugel samen met het Ministerie van Verkeer en Waterstaat de mogelijkheden hiervoor.

De tweede Coentunnel wordt in combinatie met de Westrandweg aangelegd voor een betere verkeersafwikkeling tussen beide zijden van het Noordzeekanaal en dus voor een betere bereikbaarheid van de regio. Naar verwachting wordt volgend jaar met de aanleg van de Tweede Coentunnel begonnen en is de tunnel in 2012 klaar.

Over de aanleg en financiering is ruim dertig jaar door het rijk, provincie, gemeente en andere partijen onderhandeld. In 2004 is over de financiering een overeenkomst met het rijk gesloten, waarbij de Noordvleugel-partners EUR 80 mln extra hebben toegezegd om een tekort in de financiering te dekken. Daarmee was de begroting dekkend.

Pb-129