Gemeente Wieringen

PUBLICATIE WIERINGER COURANT DINSDAG 19 SEPTEMBER 2006

VOORZIENINGEN VOOR DE MINIMA OP WIERINGEN

Heeft u een bijstandsuitkering, een IOAW, of IOAZ uitkering, een andere sociale uitkering, of een inkomen op, of net boven het minimum loon en bent u inwoner van de gemeente Wieringen, dan is het mogelijk dat u aanspraak kunt maken op onderstaande voorzieningen.

Inkomensondersteuning voor 65 plussers: Deze regeling kent een jaarlijkse bijdrage bestemt voor degenen die tenminste één jaar een minimum inkomen ontvangen dat lager is dan 105% van het toepasselijke sociaal minimum. Over het algemeen komen degenen, aan wie kwijtschelding van gemeentelijke belastingen is verleend, in aanmerking voor deze bijdrage. De regeling is ook van toepassing voor de 65 plusser die een huishouding voert met een partner jonger dan 65 jaar. U hoeft niet persé onkosten te hebben gemaakt om in aanmerking te kunnen komen voor een bijdrage. De bijdrage bedraagt minimaal 136,13 op jaarbasis en kan maximaal 294,95 bedragen. Langdurigheidstoeslag: Deze regeling kent een toeslag voor degenen tussen de 23 ­ 65 jaar die langdurig (60 maanden) zijn aangewezen op een laag inkomen gelijk aan de bijstandsnorm, zoals bijstand Ioaw/Ioaz of een nabestaandenuitkering. Dit indien er, ondanks inzet, geen uitzicht op betaald werk is en in een ononderbroken periode van tenminste vijf jaar, geen inkomsten uit of in verband met werk is ontvangen. Ook degenen die zijn aangewezen op een WAO, Wajong, WIA of WAZ uitkering, met een inkomen gelijk aan de bijstandsnorm, kunnen, bij volledige arbeidsongeschiktheid (80-100%), aanspraak maken op deze toeslag. De volledige arbeidsongeschiktheid dient wel vastgesteld te zijn door een verzekeringsgeneeskundige (UWV). De toeslag bedraagt minimaal 331,00 op jaarbasis en kan maximaal 473,00 bedragen. Bijzondere bijstand: Dit is bedoeld voor een ieder (ouder dan 18 jaar) die niet beschikt over voldoende middelen en door individuele bijzondere omstandigheden noodzakelijke kosten moet maken en deze kosten niet, of niet geheel, worden vergoed door derden (ziektekostenverzekering). De aanspraak is daarom geheel afhankelijk van de individuele omstandigheden. De voorziening is ook toegankelijk voor degenen die een inkomen hebben boven het sociaal minimum . Er wordt natuurlijk wel gekeken naar draagkracht uit inkomen en vermogen. Te denken valt aan o.a. de noodzakelijke kosten van de eigen bijdrage thuiszorg of tandarts, de aanschaf van een bril, schuldhulpverlening, of een vergoeding voor reiskosten van schoolgaande kinderen die aangewezen zijn op voortgezet onderwijs buiten Wieringen. Premies: Voor degenen die langdurig (minimaal 6 maanden) een bijstand of IOAW-IOAZ uitkering hebben ontvangen en door eigen inzet of middels een reïntegratie traject uit de uitkering zijn geraakt door het aanvaarden van (zelfstandige) arbeid van tenminste 6 maanden, is er mogelijk aanspraak op een éénmalige premie. Deze éénmalige premie kan variëren van 500,00 tot
1.000,00 op jaarbasis. Onder bepaalde voorwaarden kunnen ook werkzoekenden met een nabestaanden uitkering (ANW) of niet-uitkeringsgerechtigde (nugger) aanspraak maken op een premie. Reïntegratie

Niet alleen een bijstand-, IOAW of IOAZ gerechtigde kan aanspraak maken op reïntegratie voorzieningen, zoals gesubsidieerde arbeid, scholingstrajecten, bijdrage kinderopvang e.d. Ook een werkzoekende niet-uitkeringsgerechtigde of degene die een nabestaanden uitkering (ANW) ontvangt kan, onder bepaalde voorwaarden, aanspraak maken op reïntegratievoorzieningen.

Aanvraag en informatie Bij de afdeling Samenleving kunnen bovenstaande voorzieningen worden aangevraagd. Het is belangrijk dat deze aanvraag tijdig wordt ingediend en de gevraagde gegevens worden bijgevoegd. Voor verdere informatie kan contact opgenomen worden met de medewerkers Sociale Zekerheid van de Afdeling Samenleving. Zij zijn dagelijks tussen 9.00 en 12.00 uur telefonisch bereikbaar (0227-594300) voor het maken van een afspraak. Het loket van Samenleving is tussen genoemd tijdstip eveneens geopend. Meer informatie over genoemde voorzieningen, maar ook andere voorzieningen, zijn te vinden op onze website www.wieringen.nl of www.socialezekerheid.nl.

VASTGESTELD INTERGEMEENTELIJK STRUCTUURPLAN WIERINGERRANDMEER DOOR GEMEENTERAAD VAN WIERINGEN

Burgemeester & wethouders van Wieringen maken bekend dat de gemeenteraad op 14 september 2006 het `Intergemeentelijk structuurplan Wieringerrandmeer' heeft vastgesteld. Dit besluit heeft uitsluitend betrekking op het plangebied voor zover dat valt binnen de gemeente Wieringen. Het plangebied omvat het gebied van het Amstelmeer tot en met het Robbenoordbos en de Zuiderhaven. Conform het bepaalde in artikel 9 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening ligt het besluit samen met het structuurplan, de zienswijzennota en het advies van de mer-commissie voor een ieder ter inzage in het gemeentehuis.

Vorig jaar is een start gemaakt met het intergemeentelijk structuurplan (ISP) voor het Wieringerrandmeergebied, gelegen in de gemeenten Wieringen en Wieringermeer. Het vastgestelde ISP zal worden uitgewerkt in een (intergemeentelijk) bestemmingsplan en milieueffectrapportage.

U kunt het raadsbesluit, het structuurplan, de zienswijzennota en het advies van de mer- commissie inzien in het gemeentehuis vanaf 20 september 2006. Het gemeentehuis is geopend op werkdagen tussen 9.00 uur en 12.00 uur en op maandagavond tussen 17.00 uur en 19.00 uur. Tegen kostprijs kunt u een exemplaar aanschaffen.

VESTIGING VOORKEURSRECHT WIERINGERRANDMEER

Burgemeester en wethouders van de gemeente Wieringen maken ingevolge artikel 4, eerste lid Wet voorkeursrecht gemeenten (WVGem) bekend dat de raad op 14 september 2006, gelijktijdig met de vaststelling van het intergemeentelijk structuurplan Wieringerrandmeer (ISP) een besluit heeft genomen als bedoeld in artikel 2, eerste lid Wet voorkeursrecht gemeenten, om percelen grond gelegen in het plangebied van het structuurplan Wieringerrandmeer, e.e.a. zoals aangegeven op de bij het raadsbesluit behorende kadastrale kaart, aan te wijzen als gronden waarop de artikelen 10 t/m 21 en 24 t/m 27 WVGem van toepassing zijn.

Daags na deze publicatie treedt een voorkeursrecht in werking voor de maximale duur van 2 jaar.

Het raadsbesluit ligt, tezamen met de bijbehorende kadastrale kaart en de lijst van aangewezen percelen vanaf heden voor een ieder kosteloos ter inzage op het gemeentehuis van Wieringen, afdeling Grondgebiedzaken. Het gemeentehuis is geopend op maandag t/m vrijdag van 9.00 tot 12.00 uur en op maandag van 17.00 tot 19.00 uur. Op afspraak kan het plan ook op maandag tot 20.00 uur worden ingezien. Het voorstel ligt ook ter inzage bij de Openbare Bibliotheek, Parkzicht 7, 1777 BC te Hippolytushoef. De kadastrale kaart en het raadsbesluit zijn ook digitaal te raadplegen op de gemeentelijke website: www.wieringen.nl.

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht staat tegen het raadsbesluit bezwaar en beroep open. Belanghebbenden kunnen gedurende een termijn van zes weken - te rekenen vanaf 26 juli 2006 - een bezwaarschrift indienen. Het bezwaarschrift dient te worden gericht aan de raad van de gemeente Wieringen, t.a.v. de afdeling Grondgebiedzaken, Postbus 1, 1779 ZG, Hippolytushoef.

Het bezwaarschrift moet voorzien zijn van een dagtekening, naam, adres en handtekening van de indiener, de omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar gericht is en de gronden van het bezwaar. Degene die een bezwaarschrift heeft ingediend, kan ingevolge de Algemene wet bestuursrecht tevens een verzoek om een voorlopige voorziening indienen bij de Voorzieningenrechter van de rechtbank te Alkmaar, sector bestuursrecht, Postbus 252, 1800 AG te Alkmaar.

WET MILIEUBEHEER TERINZAGELEGGING BESCHIKKING

Burgemeester en wethouders van Wieringen maken bekend dat zij een vergunning ingevolge de Wet milieubeheer hebben verleend aan:


- OMF- Services B.V. in Den Oever. De vergunning wordt aangevraagd voor de inrichting welke is gelegen op het perceel Havenweg 18 in Den Oever. De inrichting is kadastraal bekend als gemeente Wieringen, sectie F, nr. 1970. De vergunning is aangevraagd in verband met uitbreiden van de inrichting.

De beschikking met bijlagen liggen gedurende zes weken op de secretarie van de gemeente ter inzage met ingang van 20 september 2006 op werkdagen van 09.00 tot 12.00 uur. Voorts liggen de stukken op de secretarie gedurende genoemde periode op maandagen van 17.00 tot 20.00 uur ter inzage. Om de stukken op maandagavond in te zien dient u een afspraak te maken. De vergunning is verleend met voorschriften ter bescherming van het milieu.

BEROEP tegen de op het verzoek genomen beschikking kan slechts worden ingesteld door:
- degenen die binnen de gestelde termijn schriftelijk of mondeling zienswijzen hebben ingebracht tegen de ontwerpbeschikking;
- de adviseurs die gebruik hebben gemaakt van de gelegenheid advies uit te brengen over het ontwerp van het besluit;
- degenen die bedenkingen hebben tegen wijzigingen die bij het nemen van het besluit ten opzichte van het ontwerp daarvan zijn aangebracht;
- belanghebbenden aan wie redelijkerwijs niet kan worden verweten geen zienswijzen te hebben ingebracht tegen het ontwerp van het besluit.

Het beroep kan worden ingesteld (binnen zes weken na de dag waarop de stukken ter visie zijn gelegd) bij de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State, Postbus 20019, 2500 EA te Den Haag. Zonodig kan ook een verzoek tot schorsing van de vergunning dan wel tot het treffen van een voorlopige voorziening worden ingediend.

Nadere inlichtingen kunnen worden verkregen bij de afdeling Grondgebiedzaken, de heer A. Dijkshoorn, tel. 0227-594387 (doorkiesnummer).

EVENEMENTEN-VERGUNNINGEN

Jaarlijks worden er ca. 90 à 100 vergunningen bij ons aangevraagd voor het houden van allerlei evenementen en activiteiten. U moet hierbij denken aan de kermis, flora- en visserijdagen, buurt- en dorpsfeesten, markten, wielerwedstrijden, plaatsen zgn. driehoeksborden e.d. Voor al deze evenementen en activiteiten zijn vergunningen op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) nodig. Omdat de administratieve verwerking de nodige tijd vraagt moeten aanvragen om vergunningen tijdig worden ingediend.

De laatste tijd worden wij echter regelmatig geconfronteerd met evenementen/activiteiten waarvoor geen vergunning is aangevraagd of de vergunningaanvraag (veel) te laat is ingediend.

In de APV is bepaald dat als een vergunningaanvraag niet minimaal drie weken voorafgaand het tijdstip waarop de aanvrager de vergunning nodig heeft, is ingediend, het college en/of de burgemeester kan besluiten de vergunningaanvraag niet in behandeling te nemen.

Om dat te voorkomen willen wij u er op wijzen aanvragen voor een vergunning op grond van de APV voor een evenement of activiteit minimaal 6 weken voor de datum waarvoor de vergunning is bedoeld bij ons college in te dienen.

Voor nadere informatie hierover kunt u contact opnemen met A. Blijdorp (tel. 594326).

Hippolytushoef, 19 september 2006 Drs. J. Wittink, secretaris M.J.P. van Kampen-Nouwen, wnd. burgemeester