Ingezonden persbericht


06/041

KLM WINTERDIENST 2006/07

3,6% stijging van het gezamenlijke aanbod van Air France en KLM Sterke capaciteitstijging voor Latijns Amerika en Azië Vlootvernieuwing: Laatste Boeing 767's verlaten KLM-vloot

AMSTELVEEN, 20 september 2006 - In het winterseizoen 2006/2007 zal de stoelcapaciteit van Air France en KLM toenemen met 3,6% ten opzichte van winter 2005/2006; dat wil zeggen een stijging van 3,0% voor het lange-afstands netwerk en 5,7% voor het netwerk voor korte en middellange routes. Het winterseizoen 2006/2007 begint op zondag 29 oktober 2006 en eindigt zaterdag 24 maart 2007.

Beide luchtvaartmaatschappijen zullen hun capaciteit naar verre bestemmingen uitbreiden, met name naar Latijns-Amerika (9,5% meer) en Azië (6,1% meer). De capaciteit naar Afrika en het Midden-Oosten zal worden verhoogd met 2,1%. De capaciteit naar Noord-Amerika (0,2% meer) zal nagenoeg hetzelfde blijven als in winter 2005/2006, terwijl de capaciteit in de netwerken naar en vanuit het Caribisch gebied & de Indische Oceaan iets zal worden verlaagd (1,9% minder).

In het medium-haul netwerk kan KLM het aantal vluchten verhogen door de toevoeging deze zomer van het zevende dagblok met aansluitende inkomende en uitgaande vluchten op Schiphol. Air France vergroot haar capaciteit vooral op routes naar Oost-Europa.

Het vlootmoderniseringsprogramma wordt voortgezet. Deze winter worden bij KLM de laatste Boeing 767-300's vervangen door drie Airbus A330-200 toestellen en de veertiende Boeing 777-200ER. Bij Air France maken de resterende Boeing 737-500-toestellen geleidelijk plaats voor Airbus A318/319/320-vliegtuigen. Daarnaast worden meer nieuwe Boeing 777-300ER-toestellen ingezet op de routes naar het Caribisch gebied en de Indische Oceaan. Tegen het eind van dit winterseizoen zal praktisch de hele long-haul vloot van Air France uitgerust zijn met de nieuwe cabine-interieurs. KLM gaat door met het vernieuwen van interieur en indeling van de cabines van de Boeing 747-400 en MD-11 vloot naar kwaliteitsstandaards, vergelijkbaar met de Boeing 777 en Airbus A330.

Air France en KLM stemmen vluchttijden op elkaar af en breiden hun dienstregelingen uit om hun klanten het meest aantrekkelijke gezamenlijke aanbod te kunnen doen. Passagiers hebben nu het voordeel dat ze op veel bestemmingen de keuze hebben uit twee of meer vluchttijden op dezelfde dag door te kiezen voor een enkele reis met hetzij KLM via Amsterdam, of Air France via Parijs, tegen de meest aantrekkelijke tarieven die beschikbaar zijn. Leden van het Flying Blue-programma krijgen een exclusieve service en verdienen en gebruiken Miles op alle routes van beide luchtvaartmaatschappijen.

DIENSTREGELING KLM

Noord-Amerika

KLM zal deze winter Boeing 767 toestellen vervangen door A330-200 vliegtuigen op vluchten naar Atlanta, Washington en Vancouver. De frequentie op Vancouver zal net als vorige winter worden verlaagd van zeven naar vijf keer per week. KLM's VS-partner Northwest Airlines zal de laatste DC-10 op de transatlantische route op 31 oktober 2006 uit dienst nemen. Op alle door Northwest uitgevoerde transatlantische vluchten zullen de nieuwe Airbus A330-200 en A330-300 toestellen worden ingezet. Dit betekent dat Northwest vanaf 29 oktober ook A330-toestellen zal inzetten op alle diensten van Minneapolis en Memphis naar Amsterdam en van Minneapolis naar London Gatwick. De frequentie van vluchten tussen Amsterdam en New York JFK blijft tweemaal per dag, zoals in de zomerdienstregeling. Dit zijn drie wekelijkse vluchten meer dan in de afgelopen winter. Vanwege de start van het moderniseringsprogramma van KLM voor de MD-11 en B747 vliegtuigen, zal Northwest vanaf 26 november de rest van de winter de vluchten tussen Amsterdam en Newark uitvoeren met A330-300 toestellen.

Latijns-Amerika

In het komende seizoen zullen zich geen grote veranderingen voordoen voor Latijns Amerika. De dagelijkse Boeing 777 retourvlucht tussen Amsterdam en São Paulo blijft gehandhaafd. Vluchten naar Aruba zullen worden uitgevoerd met MD-11 (driemaal per week) en B747-400 toestellen (tweemaal per week). Alle dagelijkse vluchten naar Curaçao zullen worden uitgevoerd met Boeing 747-400 toestellen.

Azië

In de winterdienstregeling zal KLM de frequenties van diensten op twee bestemmingen in China verhogen. Het aantal wekelijkse retourvluchten naar Shanghai wordt op 1 november 2006 verhoogd van zeven naar negen. Op 1 december 2006 stijgt het aantal wekelijkse vluchten naar Chengdu van twee naar drie. Wat India betreft blijft de uitbreiding van drie naar vier wekelijkse retourvluchten van Amsterdam naar Hyderabad, zoals deze zomer geïntroduceerd, ook tijdens het winterseizoen gehandhaafd. De nieuwe Northwest A330-vliegtuigen zullen worden gebruikt op vluchten van Amsterdam naar Mumbai.

Afrika

Bij de start van de winterdienstregeling wordt de wekelijkse frequentie van vluchten naar Tripoli verhoogd van drie naar vier. De frequentie van vluchten naar Kaapstad gaat omhoog van vijf in het zomerseizoen naar zeven, net als in voorgaande jaren in het winterseizoen. De dagelijkse dienst tussen Amsterdam en Kilimanjaro/Dar Es Salaam zal worden uitgevoerd met MD-11 toestellen. Tegen het eind van de winterdienstregeling zal KLM de Boeing 767-toestellen op vluchten naar Entebbe en Abuja/Kano vervangen door Airbus A330-toestellen.

Midden-Oosten

De frequentie van de vluchten naar Tel-Aviv wordt uitgebreid tot een dagelijkse vlucht. Met ingang van het winterseizoen zal Almaty worden bediend met A330-toestellen. Tijdens dit seizoen zullen ook de B767-vliegtuigen die op Teheran en Dammam/Doha vliegen worden vervangen door A330-toestellen. Gezien de dalende vraag in het winterseizoen zal het aantal wekelijkse vluchten van KLM naar Teheran en Almaty worden verlaagd van vijf naar vier. KLM zal vanwege de gewijzigde marktomstandigheden geen vluchten meer uitvoeren van Amsterdam naar Amman en Damascus; om dezelfde reden zijn eerder vluchten naar Beiroet gestaakt. KLM-passagiers voor deze bestemmingen kunnen uitwijken naar Air France-vluchten vanuit Charles de Gaulle.

Europa

Op een aantal Europese routes zal het aantal vluchten worden verlaagd in het winterseizoen. Daarnaast zal bij de start van de winterdienstregeling een extra dagelijkse vlucht worden toegevoegd aan de vluchten naar Billund en Humberside, en twee extra dagelijkse vluchten naar London City.