Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Speech bij de start van het groot onderhoud aan de Beatrixsluis in het Lekkanaal

Toespraak | 21-09-2006 | Nieuwegein | Karla Peijs, minister van Verkeer en Waterstaat

Alleen de uitgesproken tekst geldt.

Dames en heren,

Toen ik minister werd, heb ik gezegd: `houwen voor bouwen'; voorrang voor onderhoud dus. En dat was nodig ook, want zowel op de weg en het water als het spoor keken we tegen enorme onderhoudsachterstanden aan. Op het spoor en de weg zijn we al een tijdje bezig om die in te lopen. Dat kan u nauwelijks ontgaan zijn. Ik ben blij dat nu ook de waterwegen aan de beurt zijn. Dat werd tijd. Wat zeg ik, hoog tijd!

Want als het beton van de sluizen naar beneden komt en gevaar op gaat leveren voor schepen en schippers, is de maat vol. In een land waarin zo'n veertig procent van het al het goederenvervoer over water gaat, mag dat eigenlijk niet gebeuren. Veilig en vlot transport is een vereiste. Daar komt nog bij dat de binnenvaartsector nog niet aan de toppen van haar kunnen zit. In de Nota Mobiliteit is voor de binnenvaart dan ook een belangrijke rol weggelegd om ervoor te zorgen dat dit land niet dichtslibt. Dat kan, maar dan moeten de waterwegen wel in goede staat zijn. Hiervoor krijgen de waterwegen tot eind 2007 een investeringsimpuls van 400 miljoen, waarvan maar liefst 300 miljoen naar beheer en onderhoud gaat.

En daarom staan de Prinses Beatrixsluizen in de steigers. Het Lekkanaal is als verbinding tussen Amsterdam en Rotterdam een cruciale schakel in de Nederlandse binnenvaart. Kort maar krachtig: dat is dit kanaal. Het is maar 3,5 kilometer lang, maar het verwerkt jaarlijks wél 60.000 schepen en 32 miljoen ton goederen. Sinds een aantal jaar brokkelde het beton van de torens af, met alle risico's van dien. Het vangnet dat er is opgehangen, hielp wel. Maar dat is natuurlijk een lapmiddel, en geen solide oplossing. Groot Onderhoud, een complete renovatie van de torens is dat wel.

Deze sluis is niet de enige die we bij grondig aan gaan pakken, maar het is wel de start van het Groot Onderhoud Nat. Veel van de andere projecten starten ook in 2007. We gaan echt flink aan de slag. Verschillende sluizen in het hele land krijgen hun lang verdiende restauratie.

Helaas is hinder daarbij niet te vermijden. Zowel de beroepsvaart als de recreatievaart gaan dat merken. De capaciteit van sluizen is tijdelijk minder, waardoor wachttijden op zullen lopen. Gedurende een paar korte periodes zijn sommige sluizen compleet afgesloten en moeten de schepen een omweg nemen. En er zullen tijdelijk ook snelheidsbeperkingen en inhaalverboden gelden. Soms moet het gewoon even slechter gaan voor het beter wordt. Het oude beton moet ook eerst van deze prachtige heftorens af, voordat ze weer opgebouwd kunnen worden.

Uiteraard proberen we de hinder en overlast zoveel mogelijk te beperken. Dat begint natuurlijk met een goede planning: geen werkzaamheden op parallelle vaarroutes. Verder werken de aannemers zo slim en efficiënt mogelijk, door bijvoorbeeld in de verkeersluwe uren te werken. Van onze kant gaan we ook voor goede voorlichting en veel communicatie. Via teletekst, Schuttevaer, vananaarbeter.nl en andere kanalen komt de meest actuele informatie bij de schippers. Als zij slim zijn passen ze hun gedrag daarop aan door op een ander tijdstip te gaan varen, of een alternatieve route te nemen.

Bij de renovatie van de A4/A10 bleek dat automobilisten gevoelig zijn voor dit soort maatregelen en alternatieven. Ik hoop dat de schippers hun voorbeeld volgen. Want er is geen andere keuze. Om de scheepvaart een vlotte en veilige doorgang te kunnen bieden en om de waterkerende en waterhuishoudkundige functie van onze waterwegen in stand te houden, is onderhoud nu keihard nodig. Dat is even doorbijten, maar begin 2007 zijn de Beatrixsluizen weer in puike conditie en daar gaat het om.

Tot slot wil ik u als aardig detail nog meegeven dat de kleine Beatrixsluizen in Madurodam ook een opknapbeurt krijgen, tegelijk met de grote sluizen Daar gebeurt dat in ieder geval zonder problemen en opstoppingen. Ik hoop dat hetzelfde geldt voor het werk aan deze grote jongens en alle andere projecten van het Groot Onderhoud Nat. Samen krijgen we dat zeker voor elkaar!

Dank u wel.
Naar boven

Verwante onderwerpen


* Binnenvaart