KPN NV

E-Plus herstructureert organisatie | | |

|                                                |                               |
KPN's Duitse mobiele operator E-Plus gaat zijn organisatie herstructureren om zijn positie als uitdager op de Duitse mobiele markt te versterken. E-Plus, in het eerste halfjaar van 2006 marktleider qua groei, wil de positie van leider op het gebied van prijs- en kosten innemen en zich meer op klanten richten door een slanker, minder hiërarchische organisatie te creëren en zijn retailnetwerk uit te breiden. Daarnaast onderzoekt E-Plus de mogelijkheid om bepaalde niet-klantgerelateerde activiteiten uit te besteden.

E-Plus gaat de uitbreiding van zijn verkoop- en retailactiviteiten versnellen. Hiervoor worden meer dan 350 werknemers aangetrokken en worden nieuwe winkels in verhoogd tempo geopend. Tegelijkertijd onderzoekt E-Plus of bepaalde afdelingen flexibeler, effectiever en, vanwege de toegenomen schaal, kostenefficiënter kunnen worden gevoerd door outsourcing-partners. Dergelijke maatregelen hebben waarschijnlijk meer betrekking op de niet-kernactiviteiten van bouw en beheer van het netwerk dan op de planning en toezicht ervan.

Ook andere bedrijfsactiviteiten worden geherstructureerd aan de hand van efficiëntiecriteria, waaronder het anders opzetten van managementstructuren. Zo komt een volledige managementlaag te vervallen waardoor het aantal managementfuncties met bijna 40% afneemt. Het doel hiervan is het verhogen van de efficiency van het management met 25%, waardoor de klantgerichtheid toeneemt en de time-to-market verbetert. Verwacht wordt dat deze maatregelen zullen resulteren in een personeelsafname van tot 300 werknemers.

Op basis van alle voorgenomen acties zal het aandeel werknemers met klantcontact eind 2007 zijn gegroeid van zo'n 40% tot ongeveer 70%.

Michael Krammer, CEO van E-Plus: "Deze nieuwe organisatiestructuur, in combinatie met onze 'smart follower-strategie' voor nieuwe technologieën, brengt ons dichter bij onze klanten en levert aanzienlijke kostenvoordelen. Deze gebruiken we om klanten lagere prijzen te bieden, ons netwerk verder te optimaliseren en aanhoudende winstgevende groei te realiseren. Dit is een belangrijke stap voor de toekomst van E-Plus als succesvolle uitdager op de Duitse markt."

Onderhandelingen met zowel werknemersvertegenwoordigers als potentiële outsourcing-partners zullen onmiddellijk beginnen.


-----------------------
Persbericht

|Datum                  |
|21 september 2006      |
|Nummer                 |
|073p                   |
KPN Mediavoorlichting

(070) 446 6300


---- --