Persbericht: Nederland is banger en egocentrischer

Sanoma uitgevers

WaardenMonitor van Sanoma Uitgevers toont aan: Nederland is banger en egocentrischer

Hoofddorp, 21 september 2006 - In vergelijking met 1999 zijn de Nederlanders opmerkelijk banger geworden en veel egocentrischer. Dat blijkt uit De WaardenMonitor 2006, een onderzoek van Nederlands grootste publieksuitgeverij Sanoma Uitgevers. In zeven jaar tijd is men duidelijk anders gaan denken over het sociale klimaat in Nederland.

In 1999 was de score op sociale oriëntatie significant hoger. Nu denkt men vooral eerst aan zichzelf en dan pas aan en ander. Ook is anno 2006 de behoefte aan zekerheid enorm toegenomen en zijn mensen een stuk conformistischer geworden dan zeven jaar geleden. Deze veranderingen zijn geen generatie-effecten want de uitkomsten gelden voor alle leeftijden, jong en oud. De onderzoekers wijten dit aan een aantal belangrijke maatschappelijke ontwikkelingen van de laatste jaren, zoals 9/11, de economische crisis, de bezuinigingen op ons sociale stelsel, de moord op Pim Fortuyn en de onrust in het Midden-Oosten. Hierdoor is Nederland egocentrischer, banger en conformistischer geworden.

Media en merken
De WaardenMonitor 2006 brengt de waarden in kaart die Nederlanders belangrijk vinden. Naast het sociale aspect richt het onderzoek zich met name op media en merken. Het onderzoek van Sanoma Uitgevers, uitgever van grote tijdschriften als Libelle, Margriet en Cosmopolitan, is een instrument waarmee adverteerders kunnen zien welke media - tijdschriften, websites, evenementen op basis van waardepatronen het beste passen bij hun product of merk.

Kwalitatieve criteria
Het onderzoek is gebaseerd op een wetenschappelijke studie van de Universiteit van Amsterdam naar waarden in Nederland. Adverteerders kunnen met de WaardenMonitor vooral een mediakeuze maken die niet alleen is gebaseerd op bereik- en oplagecijfes, maar ook op minstens zo belangrijke kwalitatieve criteria. De WaardenMonitor 2006 wordt vandaag gepresenteerd in Schouwburg Amstelveen.

Over Sanoma Uitgevers
Sanoma Uitgevers B.V. is met ruim 67 publiekstijdschriften (inclusief bijbehorende extensies, sites en evenementen) dé grootste multimediale infotainment uitgever in Nederland. In het jaar 2005 haalde Sanoma Uitgevers B.V. een omzet van 517 miljoen euro. In het hoofdkantoor te Hoofddorp werken 1150 medewerkers op zowel de redacties als de ondersteunende afdelingen. De dochterondernemingen Sanoma Men's Magazines, Jonge Gezinnen bv, ilse Media Groep en RCV voegen ook nog eens 600 medewerkers aan het totale personeelsbestand toe.

Sanoma Uitgevers maakt sinds 2001 deel uit van Sanoma Magazines, de internationale tijdschriftendivisie van het Finse mediaconcern Sanoma WSOY. Sanoma Magazines is met 230 tijdschriften in twaalf landen een van de grootste publiekstijdschriftenuitgeverijen in Europa.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met (