Gemeente Doetinchem

Doetinchem in financieel zwaar weer


-21 september 2006-
Op 19 en 20 september hebben burgemeester, wethouders en directie van de gemeente Doetinchem de financiële en organisatorische situatie tegen het licht gehouden. De financiële situatie blijkt dermate zorgelijk dat uiterste behoedzaamheid is geboden. Scherpe keuzes zijn noodzakelijk en deze zullen met name binnen de organisatie gezocht worden. Inwoners en bedrijfsleven mogen niet de weerslag hiervan ondervinden.

De overschrijding van de loonsombudgetten, zoals de Rekenkamercommissie onlangs in haar rapport constateerde voor de jaren 2003 en 2004, is verder opgelopen. In 2006 verwacht het college van burgemeester en wethouders een tekort op de loonsom van circa 1,4 miljoen euro. Wanneer niet wordt ingegrepen loopt dit tekort in 2007 op tot circa 1,8 miljoen euro. Als gevolg van deze overschrijding is per direct een vacaturestop afgekondigd. Het gehele gemeentelijk takenpakket wordt de komende weken doorgelicht om te zien of activiteiten efficiënter of anders uitgevoerd kunnen worden. Ook het afstoten van gemeentelijke taken wordt daarbij overwogen.

De gemeentelijke financiën zitten ook op andere vlakken in een dal. De algemene reserve is te laag; deze zou zo'n 12 miljoen moeten bedragen maar schommelt tussen de 3 tot 4 miljoen euro. Ook de positie van het grondbedrijf is negatief.
Kortom, 2007 wordt een zwaar jaar waarin alle financiële tegenvallers in één keer bij elkaar komen. Dat komt ook omdat de voorgenomen bezuinigingen, de taakafstoting en de fpu-regelingen samen nog niet het gewenste resultaat hebben opgeleverd. Dat kan ook niet want de meeste maatregelen zijn structureel van aard en leveren pas na één tot twee jaar resultaat op.

Het gemeentebestuur zal in de Begroting 2007, die in december in de gemeenteraad wordt behandeld, een aantal ambities temperen. Vastgesteld is wel dat de start van de Wmo in Doetinchem gegarandeerd blijft, er blijvend wordt doorgewerkt aan de dienstverlening aan de burgers door middel van digitale dienstverlening via het e-loket, er middelen zijn vrijgemaakt voor de veiligheid, de mobiliteitsvisie wordt afgerond, er samen met de partners gewerkt gaat worden aan de verbetering van het economisch klimaat en de bestemmingsplannen blijven geactualiseerd worden.

Organisatieontwikkeling
Hoewel de organisatieontwikkeling is afgerond, constateert het gemeentebestuur diverse knelpunten. Nog niet overal zijn er logische werkwijzen en afdelingen ontstaan en ook taken en verantwoordelijkheden zijn nog niet overal even duidelijk benoemd. De directie heeft de organisatie nog niet volledig onder controle. De gevolgen daarvan uiten zich in afstemmingsproblemen en deels ook in de overschrijding van de loonsom.
Binnen de financiële kolom zin inmiddels al de nodige aanpassingen gepleegd maar ook in organisatorische zin wil het gemeentebestuur snel spijkers met koppen slaan. Sturing en bedrijfsvoering zijn de centrale begrippen. De taken en bijbehorende budgetten zijn daarbij leidend en de niet de wensenlijstjes met nieuw beleid. Dit impliceert het maken van scherpe keuzes in de werkplannen voor 2007.

In afwachting van de aanstelling van een nieuwe algemeen directeur/gemeentesecretaris is Nicolette van Waart in die functie benoemd.

De huisvesting van het gemeentelijk apparaat en dan met name de locaties Oude Terborgseweg, Gruitpoort, Louise de Colignystraat, gemeentewinkel, brandweer en stadhuis wordt in samenhang bekeken. Er wordt nu vanuit gegaan dat met een flexibel kantoorconcept een hoop winst valt te behalen.

Over een groot aantal van deze punten gaat het gemeentebestuur in intensief overleg met de OR.