Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Groot Onderhoud vaarwegen van start

Nieuwsbericht | 21-09-2006

Minister Peijs heeft bij de Beatrixsluizen in Nieuwegein het startsein gegeven voor het Groot Onderhoud aan de vaarwegen. De komende jaren vindt, naast het groot onderhoud aan de weg, ook groot onderhoud aan de vaarwegen plaats.

Net als bij het Groot Onderhoud aan de weg, wordt met het Groot Onderhoud aan de vaarwegen achterstallig onderhoud zoveel mogelijk weggewerkt. Op belangrijke routes voor de binnenvaart en de pleziervaart vinden verschillende werkzaamheden plaats, waaronder het vervangen van sluizen. Daarnaast heeft het Groot Onderhoud betrekking op het ingraven van nieuwe (gas) leidingen, het vervangen van elektronische installaties van bijvoorbeeld bruggen, het verbreden van kanalen en het baggeren van waterwegen. Tot en met 2007 wordt er bijna 400 miljoen euro geïnvesteerd in het onderhoud aan de vaarwegen. Het gaat om ruim 400 projecten. De belangrijkste werkzaamheden zijn:


1)Maasroute: Op de corridor Luik-Nijmegen-Rotterdam wordt in 2007 veel onderhoud gepleegd aan met name de sluizen op het traject. Voor de gebruiker betekent dit dat bij sommige sluizen de capaciteit tijdelijk kleiner is en dat soms zal moeten worden omgevaren.
2)Zuid-Willemsvaart: grootschalig onderhoud en aanpassing van de sluizencomplexen. Met name het stremmen van sluis 10 en 12 voor enkele weken zal hinder veroorzaken.
een groot deel van de projecten uit de impuls beheer en onderhoud nat komt/is in 2007 in uitvoering, zoals stuwen in de lek, Haringvlietsluizen, Volkeraksluizen, Bernardsluizen (in het Amsterdam-Rijn-kanaal), Sluizen Hansweert, Kreekrak en Krammer op de verbinding Rotterdam Antwerpen en sluis Terneuzen.

De werkzaamheden worden zoveel mogelijk gecombineerd (waar mogelijk ook met het Groot Onderhoud aan de weg) om zo de overlast tot een minimum te beperken.

Dit betekent dat er ook hinder zal ontstaan voor de gebruikers.

Recreatievaart en beroepsvaart moeten rekening houden met langere wachttijden voor sluizen, gedragsaanpassingen zoals snelheidsbeperkingen en inhaalverboden en soms omvaarroutes.

Rijkswaterstaat zal de hinder en de overlast voor de (vaar)weggebruikers zo beperkt mogelijk proberen te houden. Zo zullen er geen werkzaamheden in dezelfde periode op andere vaarwegen in de buurt gepland worden. Ook moet de omleidingsroute vrij bevaarbaar zijn. Aannemers zullen zoveel mogelijk in de verkeersluwe perioden werken en de werkzaamheden worden zoveel mogelijk gebundeld om stremmingen zoveel mogelijk te beperken.

Daarnaast wordt er op regionaal niveau samengewerkt met bedrijven, medeoverheden, en hulpdiensten om de hinder zoveel mogelijk te beperken. Rijkswaterstaat zal extra communicatie inzetten waardoor de gewaarschuwde (vaar)weggebruiker kan anticiperen op aangekondigde werkzaamheden. Dit wordt gedaan via de campagne vanAnaarBeter, o.a. via advertenties en de internetsite www.vanAnaarBeter.nl.

Verwante onderwerpen


* Aanleg en onderhoud wegen