Maxeda

Resultaten 1e halfjaar 2006

Nieuwe strategie levert eerste resultaten op

Positieve start voor Maxeda:
. Goede resultaten in eerste helft van 2006
. Netto-omzet (inclusief omzet concessionairs) stijgt met 4,7% in vergelijking met eerste helft van 2005. Omzet exclusief nieuw geopende winkels gestegen met 3,4% . Operationele EBITDA toegenomen met 21,4%
. Verbetering van werkkapitaal met EUR 126 miljoen . Vrijwel alle winkelketens en productcategorieën winnen marktaandeel . Nieuwe strategie met als doel: meer verkopen, scherper inkopen, kosten besparen en groepssynergie uitnutten, begint resultaten op te leveren.

Maxeda, sinds juni 2006 de nieuwe naam van Vendex KBB, heeft in zijn recent afgesloten eerste half jaar (februari tot en met juli 2006) omzet en winst zien stijgen. De netto-omzet van Maxeda steeg met 4,7% van EUR 1.840 miljoen in de eerste helft van 2005 tot EUR 1.927 miljoen in de eerste helft van 2006. Door een stijging van de marges en een beleid gericht op kostenbeheersing steeg de Operationele EBITDA (operationeel bedrijfsresultaat vóór afschrijvingen, amortisatie en incidentele baten en lasten) met 21,4% tot EUR 116 miljoen in vergelijking tot de eerste helft van 2005 (EUR 95 miljoen).

Duidelijke strategische prioriteiten
De missie van Maxeda is het verwerven van marktleiderschap voor elke winkelketen. Iedere winkelketen werkt met een nieuw plan om winstgevende groei te genereren, zowel in Nederland als elders in Europa. Maxeda doet aanzienlijke investeringen in zijn winkels en zijn medewerkers. Strategische prioriteiten zijn het vergroten van de omzet van bestaande en nieuwe winkels, effectiever inkopen op binnen- en buitenlandse markten, kosten reduceren en cashflow verbeteren. De winkelketens binnen de groep helpen elkaar ook, door best practices te delen en synergie te realiseren bij het inkopen. Diverse winkelketens hebben nieuwe shop-in-shopconcepten ontwikkeld. Gezamenlijke inspanningen omtrent productaanbod hebben resultaat. Het realiseren van synergievoordelen verloopt volgens plan.

Intern ligt het accent op het verder verwezenlijken van onze bedrijfsfilosofie van 'dienend leiderschap', de basis voor ons succes. Hierbij staan onze klant en medewerkers centraal. Wij zijn er van overtuigd dat we alleen succesvol zullen zijn als we bereid zijn om onze mensen te dienen die op hun beurt onze klanten dienen. De behaalde resultaten zien wij als een logisch gevolg hiervan.

Tony DeNunzio, Executive Chairman Maxeda: "Wij willen onze klanten bijzondere winkels, bijzondere producten en bijzondere service bieden. De enige manier waarop Maxeda zich van de concurrent kan onderscheiden is door enthousiasme te creëren, te inspireren en continu onderzoek te doen naar de klanttevredenheid. Maxeda is een snel veranderend bedrijf. Onze resultaten over het eerste halfjaar bevestigen dat onze nieuwe strategie werkt. Door meer klanten tevreden te stellen winnen onze formules aan marktaandeel en verbeteren ze hun bedrijfsresultaten.

Einde bericht

Noot aan de redactie,

Maxeda