Ingezonden persbericht


PERSBERICHT:
TEWATERLATING VAN EEN RIGID REELED PIPELAY / OFFSHORE CONSTRUCTION SCHIP VOOR SUBSEA 7

VERRICHT DOOR:
MVR C.E.G. VAN GENNIP
STAATSSECRETARIS VAN ECONOMISCHE ZAKEN

Merwede Shipyard, onderdeel van IHC Holland Merwede BV, is trots om de tewaterlating aan te kondigen van een Rigid Reeled Pipelay / Offshore Construction schip voor Subsea 7. De tewaterlating zal plaats vinden op vrijdag 22 september 2006 en zal worden verricht door mvr C.E.G. van Gennip staatssecretaris van economische zaken.

In juni 2005 heeft Merwede shipyard het contract gekregen voor het ontwerpen en bouwen van het nieuwe Rigid Reeled Pipelay / Offshore Construction schip voor Subsea 7. De pijpenleginstallatie is ontworpen en gebouwd door Huisman-Itrec. Merwede Shipyard heeft het contract gekregen omdat zij in staat was het schip te ontwerpen en te bouwen volledig in overeenstemming met de eisen en wensen van de rederij, inclusief de integratie van de pijpenleginstallatie en kranen, en binnen de gevraagde korte levertijd. De levering van het complete schip zal in het 2e kwartaal van 2007 plaatsvinden.

Het schip, waarvan de Kiel legging heeft plaatsgevonden op 20 februari 2006 en dat te water wordt gelaten op 22 september 2006, zal de naam "Seven Oceans" krijgen. De doop van het schip zal plaats vinden tijdens de oplevering in het voorjaar van 2007.

Het schip zal volledig dynamisch gepositioneerd worden, geschikt voor wereldwijde operatie. Het schip is ontworpen voor pijpleggen vanaf een haspel en voor offshore constructiewerk. Tevens zal het worden uitgerust met een volledig geïntegreerde 6.6 kV elektrische installatie en zal worden voortgestuwd door drie elektrisch aangedreven roerpropellers met vaste schroeven in straalbuizen achter. In het voorschip worden twee elektrisch aangedreven roerpropellers met vaste schroeven in straalbuizen geplaatst en bovendien nog een boegschroef.

Een complete ROV hangar zal achter de accommodatie worden geplaatst. Verticale ROV geleiding zal in de zijde van het schip worden voorzien, aan bakboord en stuurboord. Een 400 MT offshore kraan zal aan bakboord midscheeps worden geplaatst. Verder zullen twee offshore dekkranen worden geplaatst, één aan stuurboord voor en één aan bakboord achter van het werkdek. Achter de hoofdpijpenspoel wordt een open werkdek voorzien van tenminste 650 m2. De pijpenleghelling zal achter op het schip worden voorzien. Rond het hek zullen werkplatforms worden gemaakt.

Hoofdkenmerken

Lengte over alles 157,10 m
Lengte tussen de loodlijnen op ontwerpdiepgang 138,32 m Breedte mld. 28, 40 m
Holte tot hoofddek mld. 12,50 m
Diepgang ontwerp mld. 7,50 m
Diepgang max. mld. 8,00 m
Deadweight (incl. payload) op ontwerp diepgang 10.930 ton Deadweight (incl. payload) op max diepgang. 12.430 ton Bemanning 120 personen

Het schip zal worden gebouwd in overeenstemming met de regels en eisen van Lloyd's Register om de volgende notatie te verkrijgen: Lloyd's Register of Shipping (100A1, UD strength for load of 10 t/m2, Heli Landing Area, (LMC, UMS, DP(AA), CAC(3), EP, ICC En verder in overeenstemming met de regels van de autoriteiten van Isle of Man.

Profiel Subsea 7

Met meer dan 4.000 werknemers wereldwijd is Subsea 7 een van 's werelds leidende onderwater bouwkundige aannemers. Het bedrijf heeft wereldwijde offshore operaties, welke worden ondersteund vanuit Azië, Pacific, Brazilië, Golf van Mexico, Noorwegen, UK en West-Afrika. Subsea 7 heeft meer dan 100 op afstand bedienbare voertuigen (ROV's), vier pijpfabrieken en een vloot van moderne hoge specificatie dynamisch gepositioneerde schepen, welke in staat zijn op diepwater stijve en flexibele pijpen te leggen vanaf een spoel, tot diepwater onderzeese constructies en verzadigd duiken.

Profiel Merwede Shipyard
Merwede Shipyard is een van de meest vooraanstaande werven in Nederland en is onderdeel van IHC Holland Merwede BV. Merwede Shipyard is gespecialiseerd in het ontwerpen en bouwen van maatwerkschepen met een hoog technologisch gehalte welke worden gebouwd als enkele stuks of zeer kleine series.

Merwede Shipyard heeft een onderscheidende conduitestaat en reputatie voor de bouw van talrijke zich onderscheidende ontwerpen. Elk scheepsontwerp wordt door de werf zelf ontwikkeld, in nauwe samenwerking met de opdrachtgever. Dit waarborgt een goede beheersbaarheid van het complexe ontwerptraject en de aansluiting met het productieproces. Werkschepen voor de offshore industrie, cruiseschepen, RoRo's, passagiers-/vrachtschepen, oceanografische onderzoeksschepen, ferries, zeeslepers en zware-ladingschepen zijn enkele voorbeelden van commerciële schepen gebouwd door Merwede Shipyard.

Profiel IHC Holland Merwede

IHC Holland Merwede legt zich toe op de voortgaande ontwikkeling van haar ontwerp- en bouwactiviteiten voor de baggerindustrie, waar zij wereldmarktleider in is. IHC Holland Merwede's clientèle omvat baggermaatschappijen, rederijen, oliemaatschappijen, offshore aannemers en civiele aannemers. IHC Holland Merwede heeft meer dan 1.800 mensen in dienst, verdeeld over de werven in Kinderdijk, Hardinxveld-Giessendam, Sliedrecht, Delfgauw, Goes en Ljubljana (Slovenië). Het bedrijf heeft ook mensen gestationeerd in Azië en het Midden-Oosten.

****** Noot voor de redactie,