Campagne Achtergebleven.nl van start

Achtergebleven.nl

Persbericht

Campagne Achtergebleven.nl van start

Amsterdam, 22 september 2006

Op 22 september gaat de campagne 'Achtergebleven.nl, een initiatief van verontruste burgers' van start. Met 'Achtergebleven.nl' willen de initiatiefnemers het accent leggen op diversiteit als businesscase en niet als social case. De Nederlandse economie heeft om te groeien en te innoveren, veel jonge en intelligente mensen nodig. Om deze mensen te vinden moet je in het buitenland zijn of gebruik maken van de aanwezige nieuwe Nederlanders in onze samenleving. Doel van de campagne is maatschappelijke bewustwording en agendasetting bij politiek en bedrijfsleven. Bizon Media heeft voor deze campagne 3000 billboards beschikbaar gesteld. Via de website www.achtergebleven.nl is iedereen uitgenodigd zich te verdiepen in het vraagstuk en mee te discussiëren in het forum. Verder komen er debatten, waarbij topmensen uit het bedrijfsleven en de politiek worden uitgenodigd om hun visie te geven.

Grondlegger van 'Achtergebleven.nl' is ontwerper Erwin Slegers. Erwin Slegers heeft ruime ervaring met grootschalige projecten in de openbare ruimte. Van zijn hand zijn de projecten 'Waar Rook Is' dat een uitspraak deed over het opkomende rechts-extremisme en gerealiseerd is met steun van Pathé Nederland, en 'Zonder Titel' dat is ontwikkeld als monument voor allen die tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn weggevoerd. Dit laatste project maakte gebruik van abri's op de perrons van het Centraal Station van Amsterdam.

Het beeld dat voor het project is gebruikt is eenduidig en direct te herkennen: een zware, lege jas die met tape is vastgeplakt op een blanke achterwand. Afzender en uitleg zijn bewust achterwege gelaten. Slechts de verwijzing naar de website www.achtergebleven.nl is vermeld. Deze website fungeert vervolgens als platform voor iedereen, zowel organisaties als individuen, die zich betrokken voelt bij deze immense tragedie.
De jas functioneert binnen het project als metafoor voor bescherming tegen de elementen, voor behaaglijkheid en geborgenheid. De jas is als een tweede huid, een huis waarin je woont en veilig weet. Zonder jas, zonder huis ben je naakt en kwetsbaar. Daarnaast is het een indirecte verwijzing naar de rol van mode in onze samenleving waar kleding nadrukkelijk gebruikt wordt voor het verkrijgen van een bepaalde identiteit of imago. Door onze veilige en rijke samenleving heeft kleding zijn basale functie kunnen inruilen voor een rol als beeldbepaler. Het is een luxe die de gemiddelde asielzoeker zich niet kan veroorloven. Hierdoor houdt het project ons ook een spiegel voor en doet het impliciet een uitspraak over de rijkdom van onze samenleving.

Mede-initiatiefnemers zijn Paul Abell en Kenneth Erselina (Abell en Erselina, Atelier Voor Corporate Diversity), Richard Tuhumury (Dialog designers), Marcel Sukel (Bevrijdingspop Haarlem), Eddy Schekman (Cashtoday) en Rahma el Mouden (MAS dienstverleners en zwarte zakenvrouw van het jaar 1999).

Achtergebleven.nl is ook partner van De Slinger. De Slinger is door Mickey Huibregtsen opgericht en wil een keten zijn van organisaties en individuen die willen bijdragen aan een hechtere samenleving.

Persinformatie:
Marcel Sukel, (020) 531 46 29, (06) 525 05 962 of info@achtergebleven.nl www.achtergebleven.nl

U bent van harte uitgenodigd bij de launch op vrijdag 22 september vanaf 15.00 uur in het Lloyd Hotel te Amsterdam.

Wij stellen het op prijs als u uw komst vooraf kenbaar maakt.