Gemeente Amersfoort



2184675

Rekenkamercommissie

nummer: 03-2006

datum: 22.09..2006

Handhaving brandveiligheid onderzocht

De rekenkamercommissie van de gemeente Amersfoort heeft een onderzoek uitgevoerd naar het handhavingsbeleid van de gemeente. Het onderzoek was toegespitst op de handhaving van de brandveiligheidregels. De hoofdconclusie is dat de gemeente goed op weg is met deze handhaving, maar dat in de beleidsaanpak en de organisatie nog verbeteringen noodzakelijk zijn.

Positieve ontwikkelingen handhavingsbeleid
De rekenkamercommissie heeft een aantal positieve ontwikkelingen vastgesteld. Allereerst heeft de Brandweer de achterstand ingelopen in het verlenen van gebruiksvergunningen. Een gebruiksvergunning is een vergunning voor het brandveilig gebruik van gebouwen waar grotere groepen mensen verblijven, zoals een kantoorgebouw, café of verpleeghuis. In de tweede plaats is een start gemaakt met een gemeentebrede afstemming van alle handhavingactiviteiten in de vorm van `Programmatisch Handhaven'. Ten derde zijn het toezicht en het instrumentarium van de brandweer aangescherpt. De verwachtingen hiervan zijn positief.

Ervaringen gebruiksvergunninghouders
In het onderzoek is een enquête gehouden onder de houders van een gebruiksvergunning. Deze laat enerzijds positieve resultaten zien ten aanzien van het gemeentelijk beleid en de naleving van de brandveiligheidsregels. Zo blijkt dat de gebruiksvergunninghouders het goed vinden dat streng wordt toegezien op de naleving van de brandveiligheidsregels. De meesten kennen de regels goed tot zeer goed en vinden de regels duidelijk.
Anderzijds zegt eenderde van de gebruiksvergunninghouders dat bij de laatste controle één of meerdere overtredingen zijn vastgesteld.

Knelpunten beleid en organisatie
De rekenkamercommissie concludeert dat de doelen van het gemeentelijke handhandhavingsbeleid voor brandveiligheid nog onvoldoende zijn uitgewerkt en dat er niet genoeg aandacht besteed wordt aan de evaluatie van de resultaten. Verder constateert de rekenkamercommissie dat de afstemming van de verschillende gemeentelijke handhavingstaken nog te weinig is verankerd binnen de organisatie.
De rekenkamercommissie heeft een aantal aanbevelingen geformuleerd om het handhavingsbeleid en de organisatie hiervan in de toekomst te verbeteren.

Het college van Burgemeester en Wethouders zegt zich grotendeels te kunnen vinden in de conclusies van de rekenkamercommissie. Een aantal aanbevelingen van de rekenkamercommissie zijn al binnen de organisatie opgepakt. De overige aanbevelingen zullen de komende jaren ter hand worden genomen.

Gemeente Amersfoort Postbus 4000 3800 EA Amersfoort Telefoon 033 - 469 45 29 Telefax 033 - 469 54 68

Vervolg
De rekenkamercommissie heeft haar rapport aangeboden aan de gemeenteraad. De gemeenteraad bespreekt de conclusies en aanbevelingen uit het rapport tijdens De Ronde van 3 oktober as.

Nadere informatie:
Mw. M. Mehciz, secretaris rekenkamercommissie
Tel: 033-469 43 12 / e-mail: maj.mehciz@amersfoort.nl /www.amersfoort.nl


---- --