KPN NV

KPN met nieuwe winkelformule in Delft: KPN Klick | | |

|                                              |                              |
Nieuw winkelconcept combineert digitale foto en film met mobiele telefonie, internet en tv.

Vandaag is in Delft een nieuwe winkel van KPN opengegaan, KPN Klick. KPN Klick is een nieuwe winkelformule van KPN, met een duidelijk andere assortiment dan bijvoorbeeld de Primafoon. Deze winkels combineren alles op het gebied van digitale foto en film met de (tele)communicatie producten en -diensten van KPN. Van digitale camera's tot mobieltjes met ingebouwde camera en van ADSL-abonnementen om digitale beelden met familie en vrienden te delen tot printers om digitale foto's af te drukken.

Met KPN Klick speelt KPN in op de grote populariteit van digitale beelden. Fotorolletjes zijn voor veel mensen inmiddels verleden tijd; de kiekjes van tegenwoordig beginnen hun leven als 'jpegs' of 'raws' en Super8-film is vervangen door 'mpeg4'. Maar wat kun je doen met deze digitale beelden? Hoe kun je je tante mee laten genieten als je terugkomt van je huwelijksreis? Hoe komt dat spontane beeld, dat je met je mobieltje hebt gemaakt, nou in een lijst aan de muur te hangen - of zelfs op de TV van je moeder?

Vroeger deelde men foto's met elkaar door de afdrukken al dan niet ingeplakt in een fotoboek fysiek aan familie of vrienden te tonen. Tegenwoordig gaat dat veel vaker digitaal. Uit onderzoek van TNS/NIPO blijkt dat 34% foto's digitaal doorstuurt. Ouderen lopen hierin met 42% voorop. Maar dit gaat niet geheel zonder slag of stoot; de helft van de mensen die digitale foto's maken geeft aan behoefte te hebben aan een snelle en gemakkelijke manier om foto's aan anderen te laten zien.

Foto's lijken ook steeds vaker een uitsluitend digitaal leven te leiden; nauwelijks éénderde van de digitale foto's wordt nog geprint. Het zelf kunnen maken van goede afdrukken van digitale foto's wordt zelfs als de op één na belangrijkst probleem gezien.

Bij KPN Klick draait alles in eerste instantie om het maken, bewaren en delen van digitale beelden, met duidelijke tekst en uitleg over de verschillende mogelijkheden. Je kunt ook alle producten en diensten in de winkel gewoon gebruiken, dus kun je met je eigen mobieltje een foto via Bluetooth laten afdrukken om te kijken hoe dat in z'n werk gaat.

KPN Klick in Delft is na Alphen aan den Rijn de tweede KPN Klick-vestiging van Nederland. Dit jaar gaan nog eens twee KPN Klicks open in voormalige winkels van het door KPN overgenomen Kral fotoketen in Emmen en Gouda. Als de formule een succes blijkt te zijn zullen ook andere Kral-winkels een nieuw leven beginnen onder de naam KPN Klick.
-----------------------
KPN Nieuws

|Datum                  |
|22 september 2006      |
|Nummer                 |
|069                    |
Achtergrondinformatie

Resultaten onderzoek: 'opkomst en populariteit van digitale fotografie'

Opdrachtgever onderzoek KPN
Uitvoerder onderzoek TNS/NIPO
Onderzoeksperiode Week 37 (2006) Onderzoeksvorm Omnibus
Aantal respondenten N=765
(van N=995 fotograferen 765 respondenten digitaal) Leeftijdcategorie 18 jaar en ouder

Gebruik digitale camera
. 75% van de respondenten maakt foto's met digitale camera. . Slechts 11% maakt foto's met een traditioneel toestel voorzien van een filmrolletje.

Gebruik digitale camera t.o.v. traditioneel toestel in de afgelopen vakantieperiode . Tweederde van de respondenten schiet minimaal twee keer zoveel foto's. . Eenderde schiet minimaal vier keer zoveel foto's. . Een kwart van de jongeren tussen 18 en 34 jaar maakte ten minste vijf keer zoveel foto's.

Bewaren en delen van geschoten foto's
. Slechts éénderde van de digitale foto's wordt geprint. . 90% van de foto's wordt digitaal opgeslagen; op PC, CD-Rom of DVD. . 42 % van 55 jaar of ouder stuurt regelmatig digitale foto's per mail door ten opzichte van een kleiner aantal van de jongeren tussen 18 en 34 jaar (35%). . 21% van de jongeren plaatst zijn/haar foto's online (weblog, eigen pagina, online fotoservice) ten opzichte van 9% van de ouderen. . Geschoten foto's blijven langer op een mobiele telefoon staan (?) dan op een digitale camera.

Veiligheid en privacy van bewaren en delen van foto's . Tweederde heeft behoefte aan een veiliger manier om digitale foto's te bewaren. . Behoefte aan veiligheid is groter bij mensen die foto's maken met een mobiele telefoon ten opzichte van mensen die foto's maken met een digitale camera 63% versus 69%. . Een kwart vindt dat hij/zij digitale foto's nu nog niet veilig genoeg bewaart. . Bijna eenderde twijfelt er over of zijn/haar digitale foto's veilig genoeg bewaard zijn.

Ondervonden problemen van bewaren, bekijken en delen van foto's . De helft van respondenten heeft behoefte aan een snelle en gemakkelijke manier om digitale foto's aan familie of vrienden te laten zien. . Meest voorkomend probleem is enerzijds het maken van goede afdrukken (35%) en anderzijds het doorsturen van foto's naar familie en vrienden (40%). . Eenderde van de respondenten ondervindt problemen bij het maken van goede foto's met hun mobiele telefoon. . Om van digitale foto's zelf goede afdrukken te maken vormt het op één na belangrijkst probleem.

KPN Mediavoorlichting
Tel: 070 446 6300


---- --