Nederlandse Spoorwegen 22 september 2006

Railteam verhoogt de aantrekkingskracht van
internationaal reizen met de hogesnelheidstrein

Ambitieuze Europese samenwerking aan internationale hogesnelheidsverbinding Naadloze klantenservice en gemeenschappelijke, kwalitatief hoogstaande normen

Railteam is een nieuwe samenwerking tussen zeven Europese spoorwegondernemingen. De belangrijkste doelstelling is het bieden van duidelijke en herkenbare kwaliteitsnormen aan onze klanten met betrekking tot internationaal reizen per hogesnelheidstrein en het bieden van een naadloze vervoersketen. Railteam gaat de strijd aan met de auto en het vliegtuig op bestemmingen met maximaal 6 uur reistijd.

De zeven deelnemers, de Nederlandse, Belgische, Franse, Duitse, Zwitserse en Oostenrijkse spoorwegen samen met de exploitatiemaatschappijen van Eurostar en Thalys, hebben op 14 juni 2006 in Berlijn een intentieverklaring ondertekend. Dit markeerde het begin van Railteam. Gisteren zijn de leiders van Railteam in Utrecht het volgende overeengekomen:

Om te komen tot een gezamenlijk netwerk dat de Europese wereldsteden met elkaar verbindt via hogesnelheidstreinen en op deze manier wedijvert met de auto en het vliegtuig op bestemmingen met een reistijd van maximaal 6 uur. Naast grote metropolen als Brussel, Lille, Frankfurt en Keulen omvat het netwerk onder andere ook Londen, Amsterdam, Marseille, Genève, Zürich, Wenen, Berlijn en Hamburg.

Om het klanten mogelijk te maken om real-time reisschema's en prijsinformatie van reizen te

ontvangen, ook met aansluitingen met andere maatschappijen. Om dit te realiseren, is besloten om de kaartsystemen van de huidige Railteam-leden verder met elkaar te verbinden.

Om programma's voor vaste klanten op elkaar af te stemmen, om lounges van partners open te stellen voor eerste klas klanten van alle Railteam-leden die regelmatig reizen en om in de trein en op het station real-time informatie te leveren over aankomst en vertrek; alle informatie zal meertalig zijn.

Bovenal zal Railteam een handvest ontwikkelen waarmee reizigersrechten worden gegarandeerd op internationale reizen.

Met goedkeuring van Railteam zijn initiatieven van deelnemende partners afgestemd, terwijl bestaande merken en diensten behouden blijven. Railteam staat open voor uitbreiding naar andere landen en bestemmingen die voldoen aan de kwaliteitseisen voor de klant. Railteam zal reizen per hogesnelheidstrein stimuleren en anticipeert op de groeiende vraag naar internationale mobiliteit. Reizen per hogesnelheidstrein is milieuvriendelijk en leidt tot minder verkeersproblemen op de weg en minder luchtvervuiling.
Noot aan de redactie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
DB: Dhr. Gunnar Meyer gunnar.meyer@bahn.de Eurostar: Dhr. Simon Montagne simon.montagne@eurostar.co.uk Lyria: Mw. Monica Hug monica.hug@wanadoo.fr NS Dhr. Michiel Jonker michiel.jonker@ns.nl ÖBB Mw. Katharina Gürtler katharina.guertler@oebb.at SNCB / NMBS Dhr. Jochem Goovaerts jochem.goovaerts@nmbs.be Mw. Anne Woygnet anne.woygnet@sncb.be SNCF Dhr. Jean Paul Boulet jean.paul.boulet@sncf.fr SBB Dhr. Fritz Sterchi Fritz.Sterchi@sbb.ch Thalys Mw. Patricia Baars pab@thalys.com

NS Internationaal en NS
NS Internationaal, dochter van de Nederlandse Spoorwegen, speelt een belangrijke rol in het grensoverschrijdend reizigersvervoer en biedt een internationaal treinproduct dat qua prijs, snelheid, frequentie en comfort uitstekend kan concurreren met andere vormen van vervoer op een afstand tot 500 km. Treinsteden als Antwerpen, Brussel, Parijs, Düsseldorf, Keulen, Frankfurt en Berlijn zijn per internationale trein ideaal te bereiken. In nauwe samenwerking met de buitenlandse spoorwegmaatschappijen brengt NS Internationaal jaarlijks miljoenen reizigers naar België, Frankrijk, Engeland, Duitsland en Zwitserland met de Beneluxtrein, CityNightLine, InterCity Berlijn en de hogesnelheidstreinen Thalys, ICE International en Eurostar. NS
NS speelt een belangrijke rol in de mobiliteit van Nederland. De onderneming stelt zich ten doel reizigers veilig, op tijd en comfortabel te vervoeren via aantrekkelijke stations. NS is de grootste reizigersvervoerder op het spoor in Nederland. Hoofddoelstellingen van het beleid zijn: op tijd rijden, informatie verstrekken en service verlenen, bijdragen aan de sociale veiligheid, voldoende vervoerscapaciteit creëren en zorgen voor schone treinen en stations. NS verzorgt in Nederland dagelijks het vervoer van bijna 1,1 miljoen reizigers. Daarvoor zijn 2800 rijtuigen met 240.000 zitplaatsen beschikbaar. In Nederland beheert NS 371 stations. In het Verenigd Koninkrijk exploiteert dochterbedrijf NedRailways samen met haar Britse partner Serco twee vervoerconcessies: Mersey Rail rondom Liverpool en Northern Rail in het noorden van Engeland. Bijna 25.000 NS medewerkers verzorgen de dienstverlening aan de klanten.

Het Nederlandse spoorwegnet is niet in handen van NS. Het beheer van de infrastructuur (rails, seinen, bovenleiding, etc.) en de railverkeersleiding zijn taken van ProRail.
De Inspectie Verkeer en Waterstaat ziet toe op de spoorwegveiligheid in Nederland.


---- --