Formule Ford Club Holland stapt over op Duratec-motoren

In navolging van de Britse Formule Ford zal ook de Nederlandse Formule Ford-klasse volgend jaar van Zytec-motoren overstappen op Duratecs. De organisatie ziet de overstap als onvermijdelijk om de klasse te laten overleven en om niet te vervallen in een B-klasse. Bovendien kan de klasse na een overstap de combinatie met het Franse kampioenschap continueren en zullen er nieuwe teams aan de klasse gaan deelnemen.

De Duratec-motor is ten opzichte van de huidige Zytec-motor een flinke vooruitgang.

In Engeland rijden ze er al een jaar mee en de ervaring is, ondanks de onoverkomelijke kinderziektes, goed. De motoren zijn sneller - naar verwachting zal het anderhalve seconde winst betekenen op Circuit Park Zandvoort - lichter, handelbaarder en hoewel de aanschaf wel duurder is, zijn ze ook duurzamer. De overstap betekent niet dat de Zytec-motoren definitief in de prullenbak gaan belanden; de meest waarschijnlijke oplossing is dat de First Division van deze krachtbron gebruik blijft maken.

De overstap naar Duratec zal niet zonder horten of stoten verlopen, want voor de teams zit er uiteraard een extra kostenplaatje aan. De nieuwe motoren moeten aangeschaft worden, de chassis' moeten daaraan aangepast worden en er zal getest gaan worden. Hier tegenover staat echter dat de overstap ook extra geld los zal weken. Ford Europa - dat zich voorheen vooral focuste op de rally - zal de klasse na de overstap extra ondersteunen en het zal ook Ford Nederland pushen om de klasse extra (financieel) te helpen. Bovendien heeft Ford Europa al tien gratis motoren beloofd aan de teams die zich inschrijven en mochten er meer nodig zijn, dan zal daar ongetwijfeld een oplossing voor gevonden worden.

Een overstap naar Duratec-motoren maakt de weg vrij voor een groter deelnemersveld. Het doel is om het huidige veld uit te breiden naar tenminste twintig Nederlandse rijders. Hierbij wordt niet alleen gerekend op nationale steun, er is ook buitenlandse interesse. De huidige samenwerking met de Franse teams zal worden geïntensiveerd en er is concrete interesse uit België en Scandinavië. Deze groei maakt de klasse ook weer interessanter voor de televisie, wat ook de sponsoren weer meer zal aanspreken.

De internationalisering zal ook met zich meebrengen dat de kalender er verscheidener uit zal gaan zien. Waar de huidige jaargang van de acht races er slechts drie níet op Circuit Park Zandvoort worden verreden - respectievelijk Assen, Brands Hatch en Zolder - zal dat volgend jaar worden beperkt tot twee of drie keer het duinencircuit, waardoor er weer plaats vrij komt voor andere locaties, zoals Spa-Francorchamps, Lyon en Magny Cours.

"Dit is hét moment om over te stappen", verklaarde Gert Valkenburg, voorzitter van Formule Ford Club Holland. "Er is nu plaats voor nieuwe teams en als die instappen zijn de verhoudingen voor iedereen gelijk, want iedereen begint van voren af aan; op nul. Het kost dan wel extra geld, maar als we niet overstappen verliezen we de internationale aansluiting. Bovendien hebben we nú de ondersteuning vanuit Engeland en Nederland, die erg belangrijk is. Dit is hét moment en als we niet overstappen, is het binnen twee jaar afgelopen met de klasse."