Vrije Universiteit Amsterdam

Persbericht

VU-promovenda verdedigt proefschrift in aanwezigheid van kunstenaar

Eerste integrale studie naar de poëzie van Armando

Trudie Favié verdedigt maandag 25 september haar proefschrift over de poëzie van de beeldend kunstenaar en dichter Armando. Daarmee wordt een aspect van diens kunstenaarschap belicht dat tot nu toe weinig aandacht heeft gekregen. Naast de promotiecommissie en - ongetwijfeld - een grote schare belangsteltellenden zal ook Armando zelf de plechtigheid bijwonen.

Armando is een veelzijdig kunstenaar. Hij schildert, maakt grafiek en beelden, schrijft proza, speelde viool en schitterde jaren met Cherry Duyns in het onvergetelijke Herenleed. Favié's onderzoek belicht een facet van Armando's kunstenaarschap dat minder bekend is, ondanks zijn brutale debuut in 1964 met Verzamelde gedichten, toen een literaire provocatie van formaat. Daarna verschenen er nog zeven bundels, die bij nader inzien een verrassende constante prijsgeven: de bijbelse thematiek. Armando grijpt regelmatig terug op bekende verhalen over Kaïn en Abel, Mozes, Jezus en Maria Magdalena.

Trudie Favié heeft deze en andere verwijzingen voor het eerst geïnventariseerd en geïnterpreteerd. De bijbel, zo blijkt, biedt Armando stof om de relatie tussen dader en slachtoffer, hoofdmotief van zijn oeuvre, uit te beelden.

Trudie Favié studeerde Franse Taal- en letterkunde en Algemene Literatuurwetenschap aan de Vrije Universiteit van Amsterdam. Zij verzorgde van Armando voor De Bezige Bij Verzamelde gedichten en Schoonheid is niet pluis. Verzameld proza.

In Mijn schuld is niet van hier, de handelseditie van haar proefschrift, legt Favié regelmatig verbindingen tussen Armando's literaire en beeldende werk.