Conclusie verruwing arbodienstverlening voorbarig

Boaborea

Tilburg- 25 september 2006,

Klachten dienen serieus genomen te worden, maar de conclusie dat er sprake is van verruwing in de arbodienstverlening is op basis van jaarrapportage LMA absoluut voorbarig. De arbodienstverlening richt zich op 7 miljoen werknemers. De enquête heeft betrekking op slechts 700 respondenten, die zich met vragen of klachten tot het Breed Platform hebben gericht. Dit geeft dus geen representatief beeld van de dienstverlening, aldus Ella Vogelaar, voorzitter Boaborea. Eerder onderzoek van Astri in opdracht van SZW gaf juist positieve resultaten van de Wet Verbetering Poortwachter en de nieuwe verantwoordelijkheidsverdeling die er tussen werkgevers, werknemers en arbo-dienstverleners is ontstaan.

Het onderzoek van bureau Astri, zoals dat dit voorjaar is gepubliceerd, gaf allereerst een trendbreuk in ziekteverzuim en WAO instroom sinds het derde kwartaal van 2002 (een kwartaal na inwerkingtreding van de WVP trad een substantiële daling in). De belangrijkste oorzaken werden gevonden in wet- en regelgeving die financiële prikkels bij werkgevers hebben gelegd: de loondoorbetalingverplichting van werkgever en loonsanctie van het UWV. Een andere conclusie was dat het aantal inspanningen bij werkgevers en bedrijfsartsen in het eerste ziektejaar beduidend is toegenomen, waardoor men sneller het werk hervat. Tot slot kwam men tot de conclusie dat er meer transparantie is gekomen in het proces, de verantwoordelijkheidsverdeling over het algemeen als duidelijk werd beoordeeld en de verwachte privacy-problemen zouden zich niet hebben voorgedaan.

Overigens heeft Boaborea wel oog voor de door Breed Platform geconstateerde signalen en onderneemt de volgende activiteiten:

- In de Stichting Blik op Werk werkt ook de brancheorganisatie mee aan de ontwikkeling van een nieuw onafhankelijk keurmerk waarin dienstverlening wordt getoetst. Het gaat daarbij om clusters van dienstverlening die zich richten op: Gezond Werken, Inzetbaarheid herstellen, Werk verkrijgen en Maatschappelijk meedoen. In het keurmerk is een vereiste dat ieder bedrijf een privacyreglement heeft; zich gemeld heeft bij het College Bescherming Persoonsgegevens en beschikt over een interne klachtenprocedure die ook bekend is bij cliënten/werknemers.

- Momenteel bestaat er al een onafhankelijke geschillenregeling voor arbodienstverlening. Deze ontving afgelopen jaar 53 klachten, waarvan er 27 ontvankelijk werden verklaard en 4 gegrond. In 2007 zal er een onafhankelijke geschillenregeling voor de gehele branche worden opgezet, waar cliënten terecht kunnen die ontevreden zijn over de klachtenafhandeling door het betreffende bedrijf.

- Over gegevensuitwisseling tussen professionals en dan met name de borging van medische gegevens zullen verdergaande afspraken gemaakt moeten worden. De bedrijfsarts is niet altijd meer de enige spin in het web. Velen kunnen naast de werkgever en de werknemer worden ingeschakeld bij ziekte en reïntegratie, dat maakt een heldere en transparante communicatie extra van belang.

- Tot slot zal ook Boaborea zich hard maken voor de 'empowerment'van werknemers. Niet alleen specifieke informatie over rechten en plichten, maar vooral ook meer ruimte voor het eigen initiatief van werknemers is noodzakelijk. Ook een werknemer zou sneller zelf het initiatief moeten kunnen nemen tot een re-integratietraject al dan niet bij de eigen werkgever.

Omslag in denken!
Maar dat het met de arbodienstverlening niet goed zou zitten werpt Boaborea verre van zich: 'We slagen er met elkaar in het (langdurig) ziekteverzuim terug te dringen: daarbij hoort dat inzetbaarheid, ziekte en re-integratie naar de eigen of een andere werkplek structureel op de agenda staan van werkgever en werknemer'. De bedrijfsarts is voor beide een onafhankelijk adviseur. 'Ik denk dat we er allemaal aan moeten wennen dat de vrijblijvendheid er af is,' aldus Ella Vogelaar. Sinds 'Poortwachter' kan een werkgever de werknemer er bijvoorbeeld op wijzen dat deze in veel gevallen nog passend werk kan doen als er sprake is van (gedeeltelijke) arbeidsongeschiktheid. Dan hebben we het dus niet over een zware griep waarbij mensen hun bed niet uit kunnen komen, maar met een verzwikte enkel kan nog heel wat werk verricht worden. We weten immers dat hoe langer iemand thuis zit hoe moeilijker het wordt om weer terug te komen in het arbeidsproces. Dus gaat het er ook om dat als iemand toch werkt bijvoorbeeld na een burn out, wat leidinggevenden en collega's dan wél moeten weten over wat er aan de hand is met de zieke collega. Hoe kunnen zij adequaat reageren en de betreffende persoon goed ondersteunen om zo re-integratie te bevorderen?
'De financiële prikkel die werkgevers voelen bij ziekteverzuim heeft er vooral voor gezorgd dat verzuim en vooral ook het voorkomen van verzuim hoger op de agenda staat. Dat kunnen we alleen maar positief waarderen, in vergelijking met hoe het vroeger ging. Ik denk dat dat een bijdrage heeft geleverd aan de benodigde omslag in denken over het terugdringen van verzuim: We praten nu immers echt over wat iemand nog wel kan, dat is niet alleen maar reclame taal. Maar ook ik vind, dat de financiële kant absoluut niet leidend mag zijn, het gaat er om dat iemand, ondanks eventuele beperkingen kansen krijgt om mee te doen, ook in het arbeidsproces', aldus Ella Vogelaar. Tenslotte blijkt dat investeringen in gezondheid en inzetbaarheid lonend zullen zijn voor mens en organisatie.

Meer Informatie:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Carmen de Jonge, directeur Boaborea 0900 2844545.

Boaborea is de nieuwe brancheorganisatie voor Werk, Loopbaan en Vitaliteit, waarin BOA en Borea hun krachten hebben gebundeld.