Provincie Zuid-Holland

Verbetering vrijetijdsmogelijkheden via samenwerking

Gemeenten in Zuid-Holland willen recreanten en toeristen beter informeren over de vrijetijdsmogelijkheden die zij te bieden hebben. De bedoeling is de marketing, promotie en informatievoorziening over Zuid-Hollandse bestemmingen effectiever en efficiënter te organiseren. Daarom gaan de partijen concrete afspraken maken over samenwerking en financiële middelen reserveren. Dit is afgesproken in het convenant 'De Hoogste tijd voor Vrijetijd'.

Gedeputeerde Staten van de provincie hebben bij de start van hun collegeperiode afgesproken dat zij een impuls willen geven aan de vrijetijdseconomie. Allerlei inspanningen op het gebied van cultuur, recreatie en toerisme moeten leiden tot een verhoging van de toeristische bestedingen met 10 procent. Deze groei van de vrijetijdseconomie in Zuid-Holland wordt door alle betrokken partijen nagestreefd.

De sector is van toenemend belang voor de provinciale economie en werkgelegenheid. Integraal vrijetijdsbeleid geeft een belangrijke positieve impuls aan de leefbaarheid. Versnippering van beleid en middelen gaat ten koste van het te behalen resultaat, maar desondanks is er geen sprake van een samenwerkingstraditie op het vlak van recreatie en toerisme.

De convenantspartners geven aan dat verschillende vrijetijdsthema's kansen bevatten die door samenwerking kunnen worden benut. Zo kan de Zuid-Hollandse kust meer bezoekers trekken door te werken aan een samenhangende kwaliteitsverbetering, aanbodvernieuwing en herpositionering van het gebied. Ook de vrijetijdsbesteding op de binnenwateren kan gezamenlijk worden uitgebouwd via realisatie van een goed ontsloten vaarroutenetwerk. En het zakelijk toerisme biedt mogelijkheden tot versterking wanneer samenwerking tussen de diverse gemeenten en promotieorganisaties (als VVV's en publieke marketing- en promotieorganisaties) wordt uitgebreid. Bestuurlijk zijn daarvoor nu de handen op elkaar.

Met de ondertekening van het convenant hebben de partners de intentie uitgesproken de afspraken door te vertalen naar hun eigen organisaties en beleidslijnen. De voortgang ervan wordt periodiek met elkaar besproken.

Bron: afdeling Communicatie 070 - 441 66 22