EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl

Persbericht

25 september 2006

EVO: TEVREDEN OVER EINDE SCHEEPVAARTKARTEL, BEZORGD OVER ALTERNATIEF VOORSTEL REDERIJEN

Vandaag heeft de Europese Raad van Ministers de Verordening ingetrokken die het scheepvaartmaatschappijen mogelijk maakt onderling tarieven en voorwaarden af te stemmen. Volgens EVO is dit een historisch moment, omdat hiermee eindelijk een einde lijkt te komen aan een volstrekt achterhaald kartelsysteem. Door hier korte metten mee te maken kan het bedrijfsleven jaarlijks honderden miljoenen euro's besparen. Tegelijkertijd maakt EVO zich ernstige zorgen over het voorstel voor een alternatief systeem van de rederijen.

Hoewel deze concurrentiebeperkende praktijken al bestaan sinds het eind van de 19e eeuw, werd de vrijstelling van het Europese kartelverbod pas in 1986 geformaliseerd via Verordening 4056. Europese verladers dienden eind tachtiger jaren van de vorige eeuw de eerste klacht in tegen dit kartel omdat de ontheffing in hun ogen veel te ruim werd geĂŻnterpreteerd en daarmee alle concurrentie werd uitgesloten.

Op dit moment heeft het bedrijfsleven lang gewacht en het is de aanloop naar een nieuw tijdperk waarin nauwere samenwerking tussen verladers en hun logistiek dienstverleners centraal staat.

EVO is tegelijkertijd bezorgd dat een voorstel voor een alternatief voor het conferencesysteem door de Europese Commissie ook concurrentiebeperkende elementen zal bevatten. Daarom heeft EVO er bij de Europese Commissie en bij individuele lidstaten er op aangedrongen dat wordt gegarandeerd dat de lijnscheepvaart onder het Europese mededingingsregime valt zoals dat op alle sectoren van het bedrijfsleven van toepassing is. De alternatieven zoals die door de rederijen worden voorgesteld, zijn simpelweg onacceptabel. De vrees is dat zij indirect toch een prijsopdrijvend effect hebben.