ANBO

ANBO ondersteunt SP-actie voor gratis OV

25-09-2006

De ANBO voor 50-plussers schaarde zich onlangs openlijk achter de actie 'Grijs op Reis' van de SP voor gratis Openbaar Vervoer voor 65-plussers. De campagne werd zondag 24 september gelanceerd op de 50PlusBeurs in Utrecht op het Maatschappelijk Plein.

Bestuurslid Geveke van de ANBO ondertekende om 11:00 uur symbolisch een legosteen die met ruim 100.000 andere stenen wordt gebruikt om een symbolische muur te bouwen die verdere afkalving van het openbaar vervoer tegengaat. De legosteen werd door Harry van Bommel, SP Tweede Kamerlid, in ontvangst genomen. De SP vroeg vervolgens de beursbezoekers ook hun steentje bij te dragen.

Het eindresultaat vol steunbetuigingen zal eind oktober, bij de behandeling van de verkeersbegroting in de Tweede Kamer, worden overhandigd aan minister Peijs van Verkeer.

Standpunt ANBO voor 50-plussers t.a.v. Gratis Openbaar Vervoer:'ANBO is voorstander van proefnemingen met OV, zoals in Tilburg, Brabant en Delft gedaan'.

ANBO pleit voor meer experimenten met gratis openbaar vervoer voor de captive reizigers: mensen met een minimum inkomen, senioren en mensen met een functiebeperking. Met het oog daarop is het verheugend dat zich in de Tweede Kamer een meerderheid lijkt af te tekenen voor een PvdA-plan om bus, tram en metro voor ouderen gratis te maken in de daluren. Bedoeling is dit najaar experimenten te starten in twee provincies.

Die experimenten moeten wat de ANBO betreft dan wel voldoen aan een aantal randvoorwaarden, om te bereiken dat de beoogde reizigers ook echt gebruik gaan maken van het gratis openbaar vervoer:


1. Zo moet het bijvoorbeeld gaan om trajecten die relevant zijn voor de doelgroep senioren. Te denken valt aan verbindingen van afgelegen kernen/buitenwijken met voorzieningen in de stad, zoals een busverbinding van een woonzorgkern naar de voorzieningen in het centrum (postkantoor, winkelcentrum en culturele voorzieningen), verbindingen naar ziekenhuis/verpleeghuis.

2. Ook moet het vervoer betreffen dat optimaal toegankelijk is voor minder mobiele mensen, bijvoorbeeld een rolstoeltoegankelijke tram of lage-vloerbus. Daarbij moeten ook de haltes goed toegankelijk zijn.
3. Verder moeten de tijden waarop het openbaar vervoer rijdt aansluiten bij de bestemming die voor de doelgroep belangrijk is, zodat vervoer naar een ziekenhuis aansluit op de bezoekuren en naar een winkelcentrum op de wekelijkse koopavond.

4. Voor minder mobiele reizigers moet de mogelijkheid bestaan een begeleider gratis of met korting mee te laten reizen.
5. Dergelijke experimenten zouden tenminste drie jaar moeten duren alvorens hieruit conclusies te kunnen trekken.

De ANBO is benieuwd naar de ervaringen met dergelijke lokale en regionale initiatieven en naar de mate waarin deze experimenten de participatie van captive reizigers aan de samenleving en de sociale veiligheid in het openbaar vervoer vergroten.
Dergelijke experimenten zijn goed te realiseren bij het huidige, gedecentraliseerde OV-beleid en vooral na invoering van de OV-chipkaart, die maatwerk voor bepaalde doelgroepen mogelijk maakt. Deze experimenten kunnen op termijn een verdere spin-off teweegbrengen voor meer grootschalige projecten met gratis OV voor iedereen.