Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Toespraak bij de ondertekening van de overeenkomst over de bouw van nieuwe sluizen in de Zuid-Willemsvaart

Toespraak | 22-09-2006 | Den Bosch | Karla Peijs, minister van Verkeer en Waterstaat

Alleen de uitgesproken tekst geldt.

Dames en heren,

We hebben vandaag met z'n allen écht iets te vieren, want binnenkort gaan we eindelijk aan de slag met de omlegging van de Zuid-Willemsvaart. Ik zeg eindelijk, want 1976 lagen de eerste plannen al op de tekentafel. Fidel Castro was toen pas achttien jaar aan de macht in Cuba, Mao Zedong blies zijn laatste adem uit en onze kinderen keken voor het eerst naar Sesamstraat. Kunt u nagaan hoelang geleden dat is!

Maar ach, de Sint-Jan is ook niet op één dag gebouwd, zullen we maar zeggen... Laten we daar vandaag maar niet al te lang bij stilstaan en het de volgende keer gewoon een beetje sneller doen. Want stilstand is achteruitgang. Het is een cliché, maar daarom niet minder waar. Naar boven

Onze blik is nu gericht op 2014. Als zich geen nieuwe problemen voordoen, is dat het jaar waarin we de nieuwe Zuid-Willemsvaart in gebruik nemen. Vanaf dat moment is de binnenvaart voor Den Bosch een beetje buitenvaart geworden, want het scheepvaartverkeer gaat dan niet langer dwars door het centrum, maar in een keurige boog om de stad heen. Dat is goed nieuws voor de ontwikkeling van de binnenstad van Den Bosch, de binnenvaart en het milieu.

De nieuwe Zuid-Willemsvaart zal vooral ook in economische zin een belangrijke impuls betekenen. En niet alleen voor Den Bosch, maar voor de wijde regio. Het Brabantse kanalenstelsel biedt bedrijven nu al veel mogelijkheden, en die mogelijkheden worden alleen maar groter. De omlegging van de Zuid-Willemsvaart staat namelijk niet op zichzelf. Er wordt ook nog eens fors geïnvesteerd in vernieuwing van de sluizen 4 tot en met 6 tussen Veghel en Helmond. Zodadelijk sluiten we daar een convenant over met de provincie en de betrokken gemeenten en SRE. Zoals sommigen van u al zullen weten, is Rijkswaterstaat al volop bezig met het vervangen van de sluizen 10 en 12 in de Zuid-Willemsvaart, enkele tientallen kilometers verderop bij Someren. Kortom, dat gaat de goede kant op.

Even terzijde: Ik vraag me trouwens af waarom die sluizen geen naam hebben. Misschien kunnen we daar straks ook meteen wat aan doen. Een sluis met een mooie naam schut toch een stuk prettiger, lijkt me. Naar boven

Dames en heren,
De binnenvaart wint aan populariteit. En dat verbaast me niets, want vervoer over het water is betrouwbaar, bedrijfszeker en betaalbaar. Die groei houd ik graag in. Maar dat kan ik natuurlijk niet alleen. De medewerking van provincies, maar ook van gemeenten is onmisbaar. Bijvoorbeeld om ervoor te zorgen dat bedrijfsterreinen langs het water het domein blijven van bedrijven die voor de aan- en afvoer van goederen afhankelijk zijn van dat water.

Helaas zie ik het nog te vaak gebeuren dat er op dit soort plekken bedrijven worden gevestigd die bij wijze van spreken net zo goed midden op de hei zouden kunnen zitten. Dat is natuurlijk hartstikke zonde. Iets om samen goed op te letten.

Ook op financieel gebied hebben we elkaar nodig als we iets voor elkaar willen krijgen. De nieuwe Zuid-Willemsvaart bijvoorbeeld, is op zichzelf al een miljoeneninvestering, maar nieuwe sluizen zijn natuurlijk ook niet gratis. Ik ben dan ook blij dat ik met de provincie Noord-Brabant, het SRE en zeven omliggende gemeenten afspraken heb kunnen maken over de verdeling van de kosten. Ook met het Waterschap zullen nog financiële afspraken gemaakt worden. Naar boven

Uiteindelijk genieten we allemaal van de baten, en dan is het wel zo eerlijk de lasten ook eerlijk te verdelen.
Zo meteen tekenen we een overeenkomst waarin we onze afspraken vastleggen. En, dames en heren, als het aan mij ligt gaat de eerste schop dan meteen de grond in, want we hebben nu wel lang genoeg gewacht.

Dank u wel.
Naar boven

Verwante onderwerpen


* Aanleg en onderhoud vaarwegen

* Binnenvaart

* Ruimte voor de rivier