Wat is de waarde van Supplier Relationship Management voor een onderneming?

Nieuw onderzoek van Capgemini toont discrepantie tussen ondernemingsprioriteiten voor 2007 en gebruik van huidige inkoopsystemen

Publicatiedatum 26 September 2006

Capgemini publiceert vandaag enkele bevindingen uit haar recente onderzoek naar het beheer van relaties met leveranciers, onder de titel `Welke meerwaarde is te verwachten van Supplier Relationship Management oplossingen'. In het onderzoek is gekeken naar de prioriteiten van CPO's (Chief Purchasing Officers) in zes Europese landen. Daarnaast is onderzoek gedaan naar de discrepantie tussen deze prioriteiten en het huidige gebruik van inkoopsystemen op zowel ondernemings- als eindgebruikersniveau. Inkoop blijft een belangrijk aandachtsgebied voor Europese bedrijven, die met een effectief systeem 10 tot 25% op de inkoopkosten zouden kunnen besparen, afhankelijk van de complexiteit van de uitgaven en het ontwikkelingsniveau van de huidige inkoopprocessen.

SRM (Supplier Relationship Management) wordt gedefinieerd als een allesomvattende strategie waarbij leveranciers realtime op uw systemen aangesloten zijn, zodat u de controle krijgt over de directe en indirecte uitgaven van uw organisatie. Hierbij worden leveranciers getransformeerd tot partners en wordt waarde gecreëerd door een optimale inzet van applicaties.

De belangrijkste bevindingen van het onderzoek:
* De ondervraagde CPO's zijn van mening dat de belangrijkste prioriteit voor 2007 bestaat uit het optimaal gebruikmaken van relaties met voorkeursleveranciers. Dit komt neer op handelen op basis van contracten en het verkrijgen van beter inzicht in de uitgaven aan deze leveranciers.

* De CPO's melden verder dat steeds meer aandacht wordt besteed aan Supplier Relationship Management, onder meer via prestatiemetingen en supplier development (ontwikkeling van de toegevoegde waarde van leveranciers).

* CPO's uit de publieke sector geven te kennen dat overheden streven naar een grotere toegevoegde waarde van leveranciers.
* Een uniek aandachtspunt in de sector financiële dienstverlening is commodity outsourcing. Financiële dienstverleners lopen vaak voorop als het gaat om geavanceerde inkoopmethoden.
* Wetgeving, zoals de Sarbanes-Oxley Act, krijgt steeds meer aandacht. Uit de gegeven antwoorden blijkt dat ondernemingen nog steeds reactief omgaan met nieuwe wet- en regelgeving, in plaats van een proactieve strategie te ontwikkelen.

Naast deze positieve aandachtspunten waarop SRM met succes kan worden toegepast, blijkt uit het onderzoek, waarbij ook de eindgebruikers van inkoopsystemen zijn geïnterviewd, dat veel ondernemingen weliswaar systemen hebben geïmplementeerd, maar dat ze deze niet optimaal benutten. Bovendien hebben de gebruikers zich de systemen en hun doelstellingen nog niet toegeëigend.

* Uit het onderzoek blijkt dat CPO's heel graag het gehele inkoopproces zouden willen standaardiseren, maar Capgemini constateert dat inkoopveilingen en e-sourcing nog maar zeer mondjesmaat worden toegepast. Dit staat een goede standaardisering in de weg.

* Minder dan 50% van de SRM-gebruikers gebruikt de applicatie om orders te volgen. Meestal halen ze informatie uit het systeem en produceren ze afzonderlijke rapporten via het ordermanagement. 20% van de gebruikers volgt de orders altijd buiten het SRM-systeem.
* Slechts 7% van de inkopers gebruikt altijd de rapportagefuncties van de applicatie. 35% maakt nooit gebruik van deze functie, die toch ontworpen is om betrouwbare rapporten te genereren.
* Veel inkopers gebruiken bij de voorbereiding van contracten informatie over uitgaven, maar minder dan 40% van de inkopers is in staat deze gegevens binnen de SRM-applicatie op te vragen. Voor 60% van de gebruikers is de informatie niet toegankelijk, ook al is deze binnen het systeem aanwezig.

* 30% van de gebruikers gaf aan dat ze meer training nodig hebben om effectief gebruik te kunnen maken van de SRM-applicatie.

Mario van Vliet, Global Supply Chain Management Leader bij Capgemini, over de uitkomsten: "Er bestaat op de markt nog altijd veel verwarring over wat SRM nu precies inhoudt. Dit wordt mede veroorzaakt doordat de implementatie en integratie van SRM vaak gecompliceerd verloopt. Veel ondernemingen besteden onvoldoende tijd aan het identificeren van de bedrijfsprocessen en inkoopkanalen die door de implementatie zullen worden beïnvloed. Vervolgens blijven ze halverwege het implementatieproces steken zonder dat ze de verwachte kostenbesparingen kunnen realiseren. Ondernemingen zouden advies moeten inwinnen voordat ze aan de implementatie beginnen of wanneer de implementatie weer op het goede spoor gezet moet worden, zodat er reële voordelen kunnen worden behaald. Ondernemingen die erin geslaagd zijn inkoopsystemen op een effectieve manier te implementeren, constateren dat deze systemen de administratie rond de inkoopprocessen vereenvoudigen, dat de naleving van wetgeving eenvoudiger is te realiseren, en dat de concurrentiepositie wordt verbeterd dankzij een kortere marktintroductietijd. Bovendien kunnen er betere inkoopprofessionals worden aangetrokken".

De definitie van SRM volgens Capgemini

Capgemini herkent dat de meeste inkoopmanagers de term `SRM' slechts zelden gebruiken in de context van softwarematige ondersteuning van processen. Ze spreken eerder over leverancierrelaties en het beheer van productcategorieën. Capgemini hanteert een bredere definitie, waarmee drie centrale fasen van de SRM-ontwikkeling binnen een organisatie worden beschreven: gecoördineerde inkoop en harmonisatie van inkoopkanalen; het `sluiten van de cirkel' tussen de strategische inkoopcyclus en de inkoopordercyclus; alsmede het inbedden van de inkoopstrategie in de kern van de onderneming. Bovendien moet de inkoopstrategie geïntegreerd worden met de belangrijkste leveranciers om relaties op te bouwen die voor beide partijen voordelen bieden.

Capgemini stelt dat ondernemingen aanzienlijke besparingen kunnen behalen wanneer ze hun inkoopproces verder ontwikkelen door de stap van e-procurement naar SRM te maken. Om naar dit volwassenheidsstadium te groeien, wordt geadviseerd aandacht te besteden aan de grote lijnen:

* Strategische in plaats van tactische inkoop
* Inkoop op opkomende markten

* Meertaligheid

* Integratie met (strategische) leveranciers
* Ondersteuning voor complexe goederen en diensten
* Integratie en dekking van MRO

* Mondiale implementatie en samenvoeging met ERP

Transformatie

Goede toepassing van Supplier Relationship Management past binnen het concept `Transformatie,' dat in de optiek van Capgemini van groot belang is voor elke organisatie. Wat is, in deze context, transformatie? Elke organisatie probeert veranderingen door te voeren om beter te kunnen presteren. Binnen de organisatie moeten leiderschap, durf en ambitie aanwezig zijn om dit proces op gang te houden. Bovendien moet de wil tot transformatie uiteraard organisatiebreed gedragen worden. Capgemini heeft de inhoud en ervaring om, samen met de organisatie, de gewenste veranderingen te kunnen realiseren. Zo ook in het geval van Supplier Relationship Management waarbij bijvoorbeeld een integrale aanpak van belang is bij veranderingen in de logistieke processen, andere samenwerking met leveranciers en transformatieprocessen in IT en overige organisatie-aspecten.

Over Capgemini

Capgemini, een van de meest toonaangevende aanbieders van consulting-, technology- en outsourcingdiensten ter wereld, werkt op een unieke manier samen met zijn klanten. Deze werkwijze noemt Capgemini de "Collaborative Business Experience". Door zich te richten op gezamenlijk succes en het behalen van aantoonbare toegevoegde waarde helpt Capgemini bedrijven bij het ontwikkelen van nieuwe groeistrategieën, het optimaal benutten van de mogelijkheden van technologie, en te groeien als gevolg van een krachtige samenwerking. Capgemini heeft wereldwijd ongeveer 61.000 medewerkers in dienst en realiseerde in 2005 een omzet van 6,9 miljard euro. Meer informatie over afzonderlijke disciplines, vestigingen en onderzoek is te vinden op www.nl.capgemini.com.

Meer informatie

Capgemini, Lucas Stassen, woordvoerder
Mobiel: 06 4172 5315
E-mail: lucas.stassen@capgemini.com