Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

26 september 2006
EMBARGO: gelieve deze informatie niet voor dinsdag 26 september in uw medium op te nemen. Dank!

Nieuw continu marktonderzoek onder jongeren

YoungVotes: bijna helft jongeren niet betrokken bij Nederlandse politiek

AMSTERDAM - Een nieuw grootschalig continu jongerenonderzoek is vandaag gepresenteerd in Amsterdam door Erik de Zwart, mede initiatiefnemer en partner van YoungVotes. Onderzoeksbureau De Vos & Jansen - met vestigingen in Nijmegen en Amsterdam - staat aan de basis van dit unieke onderzoek, dat tweemaal per jaar onder minimaal 1.500 jongeren wordt gehouden.

Met YoungVotes wordt op een snelle en continu basis onderzoek verricht naar de beleving, mening en het gedrag van jongeren. Een breed scala aan onderwerpen wordt daarbij gedekt, van algemeen tot zeer specifiek. Bij de launch van YoungVotes vandaag werden de eerste opvallende resultaten gepresenteerd. Eenvijfde van de jongeren sport bijvoorbeeld niet. Eenzelfde aantal heeft schulden. Jongeren raadplegen 's ochtends het meest de televisie (42%), dan de radio (37%), de krant (30%), het internet (20%), de mobiele telefoon (18%) en een tijdschrift (2%). Bij de meest bekeken televisiezenders staat Net5 bovenaan met 68,9%, gevolgd door RTL4 met 66,4%. Talpa sluit de rij van zenders met slechts 2%. De gratis kranten Spits (35,9%) en Metro (33,6%) worden veruit het meest gelezen. Een op de vijf jongeren leest geen krant.

YoungVotes peilt ook op continu basis de mening van jongeren over politiek. Op dit moment is Wouter Bos veruit het populairst, met 33% van de stemmen, wordt hij op afstand gevolgd door Jan Peter Balkenende met 20% en Femke Halsema en Mark Rutte met 11%. Eén van de opmerkelijke uitkomsten is dat 42% überhaupt zichzelf niet betrokken voelt bij de politiek.

Elk half jaar uitgebreide onderzoeksgegevens

YoungVotes is in één klap het meest uitgebreide, onafhankelijke, regelmatige jongerenmarktonderzoek van Nederland. Thema's als pesten, discriminatie, mediaconsumptie en stemgedrag worden op deze manier gemeten. Uniek aan de opzet is dat er een groot aantal scholen bij het project is betrokken. Daarnaast worden gegevens betrokken uit een grote groep werkende jongeren én gaat YoungVotes het land in met de Researchbus, die festivals, scholen en events aandoet. Samen vormen alle verzamelde gegevens een database die een compleet inzicht geeft in de belevingswereld van jongeren. Het bedrijfsleven kan participeren en verkrijgt hiermee continu inzicht in de veranderende leefwereld van jongeren. Binnen enkele maanden zullen er internationale onderzoeksresultaten van YoungVotes beschikbaar komen.

U bent van harte uitgenodigd voor de persconferentie op dinsdag 26 september, om 12.30 uur in Studio De Plantage, Kerklaan 36, te Amsterdam. Erik de Zwart zal daar YoungVotes presenteren, met bekendmaking van de eerste onderzoeksresultaten. Aanmelding wordt op prijs gesteld. Dat kan bij Chantal Teunissen, tel. (024) 3502797, of e-mail: chantal@devosjansen.nl

Voor meer informatie over dit persbericht kunt u contact opnemen met Sandra van Laar van De Vos & Jansen, tel. (024) 3502797 e-mail: sandra@devosjansen.nl.


---- --