Ingezonden persbericht


Persbericht

26 september 2006

Goede smaak is te koop

Opvoeding volgens Nederlanders bepalend voor goede of slechte smaak

Nederlanders koppelen het begrip goede smaak in het dagelijks leven sterk aan hoe interieur, tuin, auto, kleding en hond eruit zien. Ook de winkels die worden bezocht, geven een goede of slechte smaak weer. Culturele uitingsvormen worden veel minder in verband gebracht met het hebben van goede smaak. Dit zijn de voornaamste conclusies uit een nationaal smaakonderzoek dat tijdschrift Reader's Digest heeft laten uitvoeren door onderzoeksbureau De Vos & Jansen. Naar hedendaagse opvattingen lijkt goede smaak te koop, hoewel de gemiddelde Nederlander dat zelf niet wil toegeven. Die geeft aan dat opvoeding (76%), partners (68%) en vrienden (63%) bepalend zijn voor het ontwikkelen van goede dan wel slechte smaak.

Het 'goede smaak' profiel
De Nederlander met goede smaak kleedt zich volgens de laatste mode met bijpassende accessoires (81%) of mooie jeans (63%) en winkelt bij de Bijenkorf (69%) en Albert Heijn (66%). Voor de deur is volgens drie kwart van de ondervraagden een Audi te vinden, gevolgd door een Jaguar met 71% of BMW (65%). Parket op de vloer beschouwt 74% als een teken van goede smaak gevolgd door natuursteen (61%). Op het terras staan bij voorkeur teakhouten tuinmeubelen (73%). Ruim zes van de tien Nederlanders geeft aan dat je met een labrador of golden retriever aan je zijde prima voor de dag kunt komen. "Werd vroeger goede smaak nog opgehangen aan frequente museumbezoeken, een goed gevulde boekenkast en het beheersen van het algemeen beschaafd Nederlands, tegenwoordig blijkt dat Nederlanders de smaak van iemand beoordelen op grond van uiterlijk vertoon zoals kleding, auto, interieur, tuin en hond," aldus Oele Steenks, hoofdredacteur Benelux van Reader's Digest.

Tijgerprintje?
Slechte smaak laat zich volgens Nederlanders onder andere herkennen aan een overdaad aan make-up (80%), tijgerprints (71%) en shoppen bij de Zeeman of Wibra (beide 49%). Porseleinen beeldjes in de huiskamer (71%), tuinkabouters in de tuin (67%), een Hummer (42%) op de oprit en Duitse schlagers (66%) die uit de speakers schallen, worden door het merendeel van de Nederlanders ook als slechte smaak bestempeld. Als het gaat om honden die getuigen van een slechte smaak van het baasje, voeren de pitbullachtige terriër, de dwergpoedel en de Pekinees de lijst aan met respectievelijk 69%, 59% en 58%.

BN'ers onder de loep
Ook de smaak van bekende Nederlanders is in het onderzoek onder de loep genomen. Máxima, Wendy van Dijk en Marco Borsato vormen achtereenvolgens de top drie van BN'ers met goede smaak. Dit maakt hen echter niet per definitie populairder dan BN'ers met een slechte smaak, waarbij Patty Brard op één staat, gevolgd door Emile Ratelband en Bonnie St. Claire. Ook Gordon en Gerard Joling zijn in dit rijtje vertegenwoordigd.

Opvallende weetjes
Op straat roken getuigt volgens het merendeel van de Nederlanders van slechte smaak, maar tatoeages en piercings kunnen inmiddels wel door de beugel. Het vertellen van platte moppen staat niet garant voor slechte smaak en zelfs breien als hobby wordt niet als zodanig bestempeld.


* In de maanden juni en juli 2006 zijn 500 Nederlanders voor dit smaakonderzoek via internet ondervraagd.


---



Ingezonden persbericht