Siemens

Persbericht

Eindhoven, maandag 25 september 2006

Van professionals voor professionals

Siemens VDO lanceert échte vrachtautonavigatie

Het moeizaam rangeren in doodlopende stegen en het inspannende keren voor te lage bruggen: binnenkort behoort dit voor de vrachtautochauffeur tot het verleden. Want Siemens VDO houdt rekening met de bijzondere eisen voor bedrijfsautos en introduceert een echt vrachtautonavigatiesysteem. Hierbij is de computersoftware zo aangepast, dat bij het routeadvies rekening wordt gehouden met de speciale voertuigeigenschappen van grote vrachtautos. Bij de routeberekening wordt ook rekening gehouden met voertuigspecifieke kenmerken zoals hoogte en gewicht. Tevens is er aandacht besteed aan een vergroot kaartgegevensbestand en een groot aantal nieuwe speciale locaties voor de vrachtautochauffeur. Siemens VDO rekent gaat ervan uit dat de vrachtauto navigatie wordt toegepast in de serieproductie vanaf 2007.

Met het doel de goederen én het voertuig betrouwbaar en zo snel mogelijk hun einddoel te laten bereiken heeft Siemens VDO nu op basis van de meermaals geprezen navigatiesystemen voor de personenauto de eerste vrachtautonavigatie ontwikkeld. Hierbij houdt de onderneming niet alleen rekening met de specifieke gegevens voor bedrijfsautos van de kaartenmakers, maar zij heeft bovendien de systeemsoftware zo aangepast, dat extra voertuiggegevens zoals hoogte, breedte, gewicht en asbelasting in de routeberekening worden verwerkt. Hierdoor vindt een aparte, voertuigspecifieke afweging van de in de kaartgegevens gedeponeerde doorrijhoogten, draagkracht van bruggen enzovoorts plaats. De algoritmes voor de routegeleiding zijn navenant de voertuigeigenschappen van grote vrachtautos gewijzigd. Hierdoor kunnen extra keermanoeuvres bewust vermeden worden, wordt de kaartweergave met speciale symbolen voor vrachtautos uitgebreid en is de berekening van de aankomsttijd dienovereenkomstig gemodificeerd.

Tijdens de invoer van de reisbestemming voert de chauffeur eerst de gegevens van zijn vrachtautos in het apparaat in. Op grond van lengte, breedte, gewicht, hoogte, asbelasting en de gevarenklasse van de goederen kiest het navigatiesysteem alleen nog trajecten uit, die het voertuig probleemloos kan rijden. Deze gegevens worden slechts een keer ingevoerd, en bij elke nieuwe start van het navigatiesysteem alllen nog gecontroleerd. Hierbij kunnen bijvoorbeeld het laadgewicht of de gevarenklasse van de goederen na het lossen voor de terugrit snel en probleemloos worden gewijzigd. Zodra de voertuiggegevens en de plaats van bestemming ingevoerd zijn, begint automatisch de elektronische routebegeleiding. Omdat Siemens VDO een zogenaamde TMC-ontvanger in het navigatiesysteem heeft geïntegreerd, biedt het systeem de chauffeur de verkeersinformatie aan en in geval van een verkeersbelemmering indien gewenst een alternatieve route. Ook hier worden de speciale trajectcriteria in acht genomen, zodat de chauffeur niet door kleine plaatsjes of over smalle bruggen hoeft te rijden.

Vandaag de dag hebben de makers van digitale landkaarten de speciale beperkingen en locaties voor vrachtautos zoals bijvoorbeeld tankstations/restaurants/garages voor delen van West-Europa al in hun database verwerkt. Daar waar brughoogtes of asbelastingen nog niet opgenomen zijn, leidt Siemens VDO de vrachtautochauffeur door gebruik te maken van de traditionele personenautonavigatie die voor deze gebieden automatisch ter beschikking staat, naar het doel. De vast ingebouwde vrachtautonavigatie van Siemens VDO werkt als een van de eersten met een compacte SD-kaart die het gehele wegennet en de speciale locaties van Europa bevat. Omdat afgezien werd van een conventionele cd- of dvd-speler wordt de navigatiecomputer duidelijk compacter en robuuster.

Het apparaat, dat Siemens VDO de automobielfabrikanten zal leveren, is van interfaces voorzien die een ergonomisch geoptimaliseerde integratie van de vrachtautonavigatie in het dashboard van een bedrijfsauto mogelijk maken. Indien door de automobielfabrikant gewenst kunnen hierdoor bijvoorbeeld navigatieaanwijzingen in het gecombineerde instrument weergegeven worden. De besturing kan desgewenst met behulp van de origineel aanwezige bedieningselementen plaatsvinden. Voor de weergave van de landkaart wordt een groot, bij elke lichtsterkte goed afleesbaar beeldscherm in het dashboard geïntegreerd, waarvan de weergave op de behoefte van de klant afgestemd wordt. Ook andere telematica, informatie- en communicatiefuncties kunnen aangesloten worden en werkplaatsen en serviceondernemingen van de truckfabrikant kunnen in de kaart opgenomen worden.Tijdens een tweede ontwikkelingsfase is een verdere integratie van voertuigspecifieke functies denkbaar: wanneer andere voertuigsystemen gebruikmaken van gegevens van het navigatiesysteem zoals wegprofielen, hellingen en dalingen kan de versnellingsbak al vóór de helling terugschakelen en kunnen brandstofkosten hierdoor permanent verlaagd worden.

Siemens VDO introduceert de vrachtautonavigatie in 2007 bij de bedrijfsautofabrikanten.

Deze persinformatie wordt met een afbeelding gecompleteerd. U kunt de afbeelding alsook het persbericht via het internet onder http://www.siemensvdo.de/presse downloaden.

Siemens VDO Automotive is één van de grootste toeleveranciers van de automobielindustrie ter wereld voor elektronica en mechatronica. Deze tot Siemens AG behorende afdeling was in het boekjaar 2005 (30.9.2005) goed voor een omzet van 9,6 miljard euro.

Verdere informatie voor lezers en eindgebruikers onder: http://www.siemensvdo.de/contactus

Nadere inlichtingen voor de redactie:
Siemens Persvoorlichting, Josje Mosies
Tel: (070) 333 2095
E-mail: josje.mosies@siemens.com

Zie voor alle persberichten internet: www.siemens.nl/persinfo