Centraal Bureau voor de Statistiek Persbericht

PB06-092
26 september 2006

Consument opnieuw positiever

Het vertrouwen van consumenten is in september 2006 gestegen ten opzichte van augustus. Zowel het oordeel over het economisch klimaat als de koopbereidheid verbeterde. Het consumentenvertrouwen stijgt nu al een jaar vrijwel onafgebroken. Dit blijkt uit cijfers van het CBS.

Consument positiever over economisch klimaat Consumenten waren in september beter gestemd over het economisch klimaat dan een maand eerder. Vooral het oordeel over de afgelopen twaalf maanden verbeterde flink. Maar ook over de economie in de komende twaalf maanden waren consumenten iets positiever.

Koopbereidheid toegenomen Ook de koopbereidheid verbeterde in september. De koopbereidheid is gebaseerd op de vraag of de tijd gunstig is voor het doen van grote aankopen en op het oordeel over de financiële situatie van het huishouden. Consumenten waren positiever over de eigen financiën dan een maand eerder. Vooral het oordeel over de eigen financiën in de afgelopen twaalf maanden verbeterde sterk. Verder vonden consumenten het in september een iets betere tijd voor het doen van grote aankopen dan vorige maand.

Consumentenvertrouwen blijft stijgen Het consumentenvertrouwen stijgt nu al een jaar vrijwel onafgebroken. Voor de vierde maand op rij zijn er meer optimisten dan pessimisten onder de consumenten. De stijging is vooral toe te schrijven aan een steeds positiever oordeel over het economisch klimaat. De koopbereidheid verbeterde het afgelopen jaar ook, maar minder sterk. ln.... Technische toelichting

sbc.... Dit persbericht is een onderdeel van de berichtgeving van het CBS over de Meer informatie
Nederlandse conjunctuur. Voor meer informatie verwijzen wij u naar het w Conjunctuurbericht. Hierin wordt een actueel, totaal en samenhangend beeld van de conjunctuur gepresenteerd. Het Conjunctuurbericht wordt enkele uren w na het uitkomen van dit persbericht bijgewerkt met de laatste stand van zaken. Via de CBS website (Informatie voor/Publiek/Abonnementen) kunt u zich ook w aanmelden voor een gratis email-abonnement. CBS Persbericht PB06-092 pagina 1 van 3

Algemeen
Tenzij anders vermeld zijn de genoemde cijfers gecorrigeerd voor seizoeninvloeden. De oorspronkelijke cijfers zijn terug te vinden op StatLine. Alleen de vijf vragen die gebruikt worden voor de berekening van het consumentenvertrouwen worden gecorrigeerd. De andere vragen uit het Consumenten Conjunctuuronderzoek zijn alleen ongecorrigeerd beschikbaar. Het Consumenten Conjunctuuronderzoek (CCO) wordt uitgevoerd in de eerste tien werkdagen van de maand.
De index van het consumentenvertrouwen geeft aan in hoeverre huishoudens vinden dat het economisch gezien beter of slechter gaat. Het consumentenvertrouwen wordt bepaald op basis van de mening van huishoudens over het algemene economisch klimaat en over de eigen financiële situatie. Maandelijks worden hierover in het Consumenten Conjunctuuronderzoek (CCO) vijf vragen gesteld aan ongeveer duizend huishoudens. Daarnaast bevat het CCO onder andere vragen over de verwachtingen voor de werkloosheid en de inflatie en over het spaargedrag en aankoopplannen van huishoudens.
De geïnterviewden kunnen vinden dat het beter gaat (de `optimisten'), dat het slechter gaat (de `pessimisten') of dat de situatie gelijk blijft. De indicatoren worden berekend door het percentage optimisten te verminderen met het percentage pessimisten.

Grafiek: Consumentenvertrouwen (na correctie voor seizoeninvloeden) 20
10
0

-10

-20

-30

-40

-50
2001 2002 2003 2004 2005 2006 Bron: CBS

CBS Persbericht PB06-092 pagina 2 van 3

Tabel: Consumentenvertrouwen, oordeel economisch klimaat, koopbereidheid: saldo van positieve en negatieve antwoorden (na correctie voor seizoeninvloeden)
2006
Feb Mrt Apr Mei Jun Jul Aug Sep Consumenten- -14 -10 -6 -4 5 2 4 9 vertrouwen
Oordeel -9 -1 6 8 22 15 19 24 economisch
klimaat
Economisch -25 -19 -11 -5 14 12 15 21 klimaat afgelopen
jaar
Economisch 7 16 22 21 30 18 23 26 klimaat komend
jaar
Koopbereidheid -18 -15 -14 -11 -7 -6 -6 -2 Financiële -25 -23 -21 -21 -15 -18 -17 -9 situatie afgelopen
jaar
Financiële -2 0 0 0 7 1 2 4 situatie
komend jaar
Gunstige tijd voor -26 -22 -20 -13 -11 -3 -2 1 grote aankopen
Bron: CBS

CBS Persbericht PB06-092 pagina 3 van 3


---- --