Provincie Noord-Brabant


PERSBERICHT
26 september 2006


Regionaal voorstel aan minister V&W gereed
BrabantStad eensgezind over prioriteiten

De bereikbaarheid van de Zuid-oostvleugel van BrabantStad is het belangrijkste knelpunt en moet daarom als eerste aangepakt worden. Dit stellen de Provincie Noord-Brabant, de gemeenten Breda, Eindhoven, Helmond, 's-Hertogenbosch en Tilburg en het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven (SRE) in hun voorstel om de bereikbaarheid van Brabant te verbeteren. Dit bestuurlijk voorstel is gebaseerd op de netwerkanalyse bereikbaarheid BrabantStad die vorige maand is vastgesteld. In dit voorstel is ook de externe bereikbaarheid van de steden via de noord-zuidassen A27 en A2 en via de oost-westas A58/A67 prioriteit, zowel in wegverbinding als via het spoor. In totaal vergt het oplossen van de bereikbaarheidsproblemen van Brabant een bedrag van ruim E4,4 miljard tot 2020. BrabantStad beseft dat deze problemen niet in één keer op te lossen zijn en stelt daarom haar prioriteiten voor de komende jaren. Tot 2010 is E300 miljoen nodig van het Rijk.

Bereikbaarheid zuid-oostvleugel BrabantStad
In samenspraak met het Rijk wil BrabantStad de komende maanden keuzes maken voor een optimale bereikbaarheid van de regio Zuid-Oost Brabant. Deze keuzes moeten kosteneffectief zijn èn stand houden tot minimaal 2030. Dit betekent een integraal maatregelenpakket voor de middellange en lange termijn èn een financieringsplan. Hierbij gaat het om samenhang tussen de knelpunten op de A2, de N279, de A67, de N69 en de bereikbaarheid oostzijde Eindhoven (Bose). Dit vergt een extra investeringsimpuls van in totaal E1 miljard voor de rijkswegen (A2, A67, N69) en het vergt extra investeringen in het onderliggend wegennet (N279, Bose).

Externe bereikbaarheid BrabantStad via weg en OV
De inzet van BrabantStad is om de knelwegvakken A58-A67, A2 en A27 als planstudie opgenomen te zien in het Meerjarenprogramma Infrastructuur en Transport (MIT) van het Rijk. Daarnaast vraagt BrabantStad het Rijk om de kansrijke OV-corridors (Maastricht-Eindhoven-Amsterdam en Den Haag-Eindhoven-Ruhrgebied, de zogenaamde Brabantroute) op te nemen in het MIT.

Bereikbaarheid binnensteden
BrabantStad geeft hoge prioriteit aan het verbeteren van de bereikbaarheid van met name de centra van de steden. Zij neemt zelf het voortouw om de maatregelen hiervoor op te pakken. Het gaat daarbij om maatregelen op het gebied van ruimtelijke ordening, lokaal prijsbeleid, fiets, mobiliteitsmanagement, openbaar vervoer en het beter benutten van het wegennet. Provincie, SRE en steden leveren vanuit hun eigen begrotingen en de Brede DoelUitkering (BDU) een eigen bijdrage hierin.


Quickwins tot 2010
Er zijn maatregelen geformuleerd die op korte termijn genomen kunnen worden en al meteen tot resultaat leiden. Het gaat daarbij om maatregelen m.b.t binnenstedelijke bereikbaarheid, het aanpakken van knelpunten op het spoorwegennet en een prominent programma voor Dynamisch VerkeersManagement (DVM) voor heel Brabant. Dynamisch Verkeersmanagement is in staat om op basis van actuele verkeersinformatie het verkeer slimmer over het wegennet te verdelen en het daarbij veiliger te maken. BrabantStad wil E50 miljoen investeren in het pakket aan stedelijke quick-wins en E40 miljoen in de eerste fase van het DVM-programma. Zij vragen het Rijk een bijdrage van E50 miljoen voor de quick-wins, een bijdrage van E35 miljoen aan het DVM-programma en E208 miljoen voor het opheffen van de prioritaire knelpunten op het spoor (realisering vrije kruising 's-Hertogenbosch Noord (Diezebrug), aanleg voorstadhalte Maarheeze, aansluiting derde perronspoor in Breda en de aanpak van de inhaalmogelijkheden op het spoorvak Tilburg-Breda).

Prijsbeleid
BrabantStad wil meedenken met het Rijk over de invoering van prijsbeleid in Nederland en in het bijzonder in Brabant. Daarbij stelt zij twee mogelijke pilots voor: bij de Merwedebrug (A27) en in de zuid-oostvleugel rond Eindhoven/Helmond.

Achtergrond
Uit de knelpuntenanalyse van de bereikbaarheid van BrabantStad is gebleken dat Brabant in de periode tot 2020 vastloopt, als er niets gebeurt aan de weg en OV-verbindingen tussen de Brabantse steden Breda, Tilburg, 's-Hertogenbosch, Eindhoven en Helmond. Ook de centra van deze steden worden in die periode steeds slechter bereikbaar. De Provincie, de steden, het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven en NS en Prorail hebben gezamenlijk de bereikbaarheidsanalyse opgesteld. Deze zogenaamde Netwerkanalyse, geeft voor het eerst een volledig inzicht in de knelpunten rond de bereikbaarheid op weg, water en spoor van BrabantStad in de periode tot 2020.




Provincie Noord-Brabant