Ingezonden persbericht


PERSBERICHT


1,5 miljoen Nederlanders hebben weinig op met inhoud kerstpakket

Bedrijfsleven gooit 50 miljoen over de balk

ROTTERDAM, 25 september 2006 - Het bedrijfsleven gooit 50 miljoen euro over de balk door het samenstellen van ouderwetse kerstpakketten. Van de 4,2 miljoen kerstpakketten die in 2005 zijn uitgedeeld, verdwenen er bijna 1,5 miljoen geheel of gedeeltelijk in de afvalbak, of achterin de kast. Vooral de traditionele blikjes ragout, kerstkransen en mokken met bedrijfslogo worden niet altijd even gewaardeerd. Dat blijkt uit onderzoek van Pluimen, marktleider op het gebied van beleveniscadeaus.

Ruigrok|Netpanel onderzocht in opdracht van Pluimen hoe de Nederlanders hun kerstpakket van het afgelopen jaar waardeerden. Conclusie is dat veel bedrijven niet met hun tijd meegaan. Twee derde van de Nederlanders zou het leuk vinden om zelf een kerstpakket of kerstcadeau uit te kiezen. Toch gaf ruim tachtig procent van de bedrijven hun medewerkers nog steeds een traditioneel kerstpakket met etenswaren. Ruim een derde (34%) van de kerstpakketten wordt dan ook geheel of gedeeltelijk weggegeven of weggegooid, of belandt op de zolder of in de kelderkast. "De persoonlijke behoefte van de werknemer wijkt duidelijk af van het idee dat de werkgever heeft over de invulling van het ideale kerstpakket voor zijn werknemer", concludeert Joren van der Pluijm van Pluimen.

Meest gewaardeerd
Als men zelf de keuze heeft, zegt nog maar twintig procent geïnteresseerd te zijn in een kerstpakket met allerlei etenswaren. Voor de overige tachtig procent zijn de kerstgratificatie (26%) en de cadeaubon (23%) het meest populair. Ook de belevenis, zoals een vrijkaart voor een musical of een dagje naar de sauna, wordt veel gewaardeerd (15%). Ruim zeventig procent van mensen die een bon voor een cadeau of een belevenis kregen, heeft deze zelf gebruikt. Wie een meer traditionele kerststol of -krans, of een cadeau met bedrijfslogo ontving, leek minder tevreden: meer dan de helft van hen gooide of gaf deze weg.

Over Pluimen
Pluimen geeft sinds 1997 beleveniscadeaus 'de Pluim' uit aan bedrijven en particulieren. Pluimen is toonaangevend als het gaat om creatieve belevenismomenten en marktleider op het gebied van relatiegeschenken en incentives. De belevenis als geschenk wordt steeds vaker ingezet door de meest uiteenlopende bedrijven. Pluimen werkt samen met een steeds groeiende kring van bedrijven en instellingen die een kwalitatief hoogstaand product leveren, continuïteit garanderen en een landelijke dekking bieden. De verfrissende aanpak van Pluimen is niet onopgemerkt gebleven. Zo won Pluimen in 2001 de BKD Business Award en werd Pluimen genomineerd voor de Rotterdamse Ondernemersprijs 2003. Voor meer informatie: www.pluimen.nl.

//////


Noot voor de redactie,