Time : 15:56:55
Date : 26 September 2006
Sender Name: Delhaize Group

Delhaize moedigt klanten aan om fair trade producten te gebruiken in hun dagelijkse voeding

Verschillende acties in het kader van de Week van de Fair Trade

Delhaize België draagt duurzaam ondernemen hoog in het vaandel. Duurzame handel en de promotie van fair trade producten past dan ook binnen de strategie van Delhaize. Tijdens de Week van de Fair Trade plaatst Delhaize haar gamma fair trade producten extra in de kijker om zo de consument aan te moedigen om te kiezen voor eerlijke handel. Hierbij wordt de nadruk vooral gelegd op producten die deel uitmaken van de dagdagelijkse voedingsgewoontes.

Verkoop van fair trade producten in stijgende lijn

Het gamma fair trade producten breidt niet alleen elk jaar uit, de verkoop ervan blijft ook toenemen. In 2005 realiseerden de fair trade producten een omzet van 4,7 miljoen euro. Dit vertegenwoordigt een stijging van 30% ten opzichte van 2004. Ook in de eerste negen maanden van 2006 werd een stijging van meer dan 30% genoteerd. De best verkopende producten zijn de bananen (920 ton in 2005), koffie, honing, sinaasappelsap en wijn. Vooral de fair trade bananen blijven in populariteit toenemen en kenden in de eerste negen maanden van dit jaar een omzetstijging van 36%.

Dit jaar werden een aantal nieuwe producten aan het fair trade gamma toegevoegd, zoals de rozen en kleine briks sinaasappelsap (3x20cl). Hierdoor komt het totale fair trade assortiment op zo'n 40 referenties. Tijdens de Week van de Fair Trade worden uitzonderlijk ook fair trade pralines verkocht.

"We zien dat de klanten meer en meer hun weg vinden naar fair trade producten. Maar we willen hen nog meer aanmoedigen om voor fair trade producten te kiezen tijdens hun gewone boodschappen," aldus Jean-Thomas Geelhand, Senior Vice President Quality & Merchandising. "Daarom zullen de nieuwe fair trade producten die we gaan lanceren echte basisproducten zijn."

Acties voor klanten en personeel

De Week van de Fair Trade loopt van 27 september tot 7 oktober. Tijdens deze week plaatst Delhaize haar assortiment fair trade producten extra in de kijker om het assortiment bekender te maken bij de klanten. Er zijn verschillende acties gepland om zowel de klanten van Delhaize als de eigen medewerkers aan te moedigen om te kiezen voor producten afkomstig uit eerlijke handel.

In de winkels zullen informatiebrochures, affiches en andere communicatiekanalen de fair trade producten promoten en de principes van eerlijke handel toelichten. Het personeel van Delhaize kan kiezen voor een maaltijd samengesteld met fair trade producten in het bedrijfsrestaurant.

Ook de website schenkt extra aandacht aan het fair trade assortiment en heeft een vernieuwde fair trade rubriek met uitleg voor de klanten. Het wekelijkse recept voor de klanten zal eveneens gebaseerd zijn op fair trade producten.

Tot slot neemt Delhaize deel aan het Solid'Art festival dat plaatsvindt in Brussel op 6 en 7 oktober. Delhaize zal er een winkelwagentje gevuld met verschillende fair trade producten tentoonstellen om zo het fair trade assortiment bekender te maken bij het grote publiek.

Max Havelaar, een bewuste keuze

Delhaize heeft er bewust voor gekozen om fair trade producten in haar assortiment op te nemen. De onderneming werkt al 17 jaar samen met Max Havelaar, één van de organisatoren van de Week van de Fair Trade. Max Havelaar is een organisatie die een keurmerk voor eerlijke handel toekent. Dat garandeert dat de producenten uit derdewereldlanden een eerlijke prijs krijgen voor hun producten, die steeds boven de mondiale marktprijs ligt. Hierdoor kunnen zij hun
levensomstandigheden op een duurzame manier verbeteren.

Duurzame relaties met alle leveranciers

Delhaize introduceerde in 1989 fair trade producten in haar assortiment en is daarmee de pionier op vlak van fair trade binnen de distributie. Ondertussen bestaat het assortiment uit zo'n 40 fair trade producten, waaronder koffie, bananen en chocolade maar ook wenskaarten en rozen.

Maar Delhaize probeert ook in haar dagelijkse beleid duurzame relaties met leveranciers op te bouwen. Zo werkt Delhaize met langetermijncontracten maar ook met labels en strikte lastenboeken die in bepaalde gevallen ook sociale en ecologische eisen stellen. Dit alles past binnen het duurzaam beleid dat Delhaize voert en waarbij wordt gestreefd naar een evenwicht tussen economische, sociale en ecologische belangen.

Over Delhaize België

Eind juni 2006 bestond het netwerk van Delhaize België uit 822 winkels, waarvan 791 in België, 29 in het Groothertogdom Luxemburg en 2 in Nordrhein-Westfalen (Duitsland). Met haar verschillende winkelformaten (Delhaize supermarkten, AD Delhaize, City Delhaize, Proxy Delhaize, Shop'n Go, Di, Tom&Co) realiseerde Delhaize België in 2005 een omzetcijfer van 4 miljard euro. Delhaize heeft in 2005 een marktaandeel in België van 26%*. De onderneming telt 16.000 medewerkers.
Delhaize België maakt deel uit van Delhaize Groep die actief is in acht landen op drie continenten. Eind juni 2006 bestond het verkoopnetwerk van Delhaize Groep uit 2.663 winkels. De groep stelde 136.000 mensen te werk in 2005.

* Bron: AC Nielsen

Persinformatie:

Catherine Alexandre
Senior Vice President Marketing & Communication
Tel. 02/412.82.57
calexandre@delhaize.be

Katrien Verbeke
Communication Specialist
Tel. 02/412 82 39
kverbeke@delhaize.be

URL: http://www.delhaize.be