Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Wouter Bos bestelt eerste kinderpostzegels 2006

Vanaf woensdag weer kwart miljoen kinderen langs de deuren

Den Haag, 26 september 2006 - Lieke Kuiper (13 jaar) en OOlivier Ozinga (10 jaar) haalden Wouter Bos vanmiddag uit zijn fractievergadering om hem te vragen de eerste bestelling te doen voor de nieuwe kinderpostzegels en kaarten op het Plein in Den Haag. Bos plaatste zijn bestelling op een levensgroot formulier dat aan de voorzijde van een vrachtauto was bevestigd. Woensdag 27 september gaan in heel Nederland een kwart miljoen kinderen op pad voor de Kinderpostzegelactie. Het thema van de actie is 'Veilig Verder'.

Lieke en Olivier zijn dit jaar Kinderpostzegelambassadeur. Zij spelen een hoofdrol in de huidige campagne waarin kinderen zelf vertellen hoe belangrijk het is dat Kinderpostzegels de projecten steunt waar zij gebruik van maken. Lieke moet vaak voor behandeling naar het Wilhelmina Kinderziekenhuis (UMC Utrecht). Voor de zorgverleners schrijft ze in haar pijnpaspoort wat haar wensen en gewoontes zijn bij de behandeling. En Olivier heeft deelgenomen aan STERKAMP, een kamp dat als doel heeft onzekere kinderen meer zelfvertrouwen te geven. Beide initiatieven worden gesteund door Stichting Kinderpostzegels Nederland.

De eerste bestelling van de kinderpostzegels is de start van de jaarlijkse Kinderpostzegelactie. Vanaf morgen gaan er bijna 250.000 kinderen uit groep 7 en 8 van 6.000 basisscholen in Nederland de straat op om de kinderpostzegels en kaarten te verkopen. De zegels hebben een bijslag van ¤ 0,19 per postzegel. Deze bijslag gaat naar uiteenlopende projecten voor kinderen in binnen- en buitenland. Grafisch ontwerpbureau COMA uit Amsterdam maakte het ontwerp voor de kinderpostzegels 2006.

'Veilig Verder'
Het thema van de Kinderpostzegelactie 2006 is 'Veilig Verder'. Of het nu thuis is, op school of op straat: kinderen hebben recht op een veilige plek. Dankzij de Kinderpostzegelactie hebben kinderen in Nederland en het buitenland uitzicht op een geborgen omgeving waarin ze kunnen werken aan hun toekomst. Zo is de opbrengst bestemd voor kinderen die geen thuis hebben of moeten werken voor het gezinsinkomen. Kinderen die dagelijks worden gepest of veel in het ziekenhuis moeten verblijven. En kinderen die opgroeien in armoede en geen onderwijs krijgen. Actie transportbranche voor Kinderpostzegelactie
Van eind september tot begin november rijden ruim 4000 vrachtauto's van 150 transportondernemers in Nederland met felgekleurde campagnestickers van Kinderpostzegels. Deze actie is mogelijk gemaakt door Transport en Logistiek Nederland (TLN). Het is niet eerder gebeurd dat op zo'n grote schaal transportondernemers samenwerken en een goed doel steunen door het beplakken van hun vracht- en bestelauto's met campagnestickers. TLN maakt als branche-organisatie voor het beroepsgoederenvervoer veel werk van verkeersveiligheid voor kinderen, bijvoorbeeld met het project Veilig op Weg dat al 10 jaar op basisscholen draait. Het project Veilig op Weg past uitstekend bij het thema 'Veilig Verder' van de Kinderpostzegelactie. TLN hoopt dat de samenwerking bijdraagt aan een recordomzet voor de Kinderpostzegelactie 2006.

www.kinderpostzegels.nl
De Kinderpostzegelactie leverde vorig jaar 8,3 miljoen euro op. Dat geld is besteed aan kinderen die slachtoffer zijn van geweld, discriminatie of armoede en aan kinderen die ernstig ziek of gehandicapt zijn. Ook met de opbrengst van dit jaar zal Stichting Kinderpostzegels Nederland honderden projecten steunen die deze kinderen verder op weg helpen naar een betere toekomst. Meer informatie over de projecten die Kinderpostzegels steunt is te vinden op www.kinderpostzegels.nl.

Toeslagzegel
De eerste Kinderpostzegelactie vond plaats in 1948, naar een idee van een onderwijzer uit Waarder. De eerste kinderpostzegels dateren echter al van 1924. Daarmee is Nederland, na Zwitserland, het tweede land ter wereld dat een speciale toeslag op postzegels invoerde om het 'misdeelde kind' te helpen.