Siemens

Den Haag, 26 september 2006

Persinformatie

Hands up: lucht- en ruimtevaarttechnici besturen computer met gebaren en taal

Servicetechnici van het Europese lucht- en ruimtevaartconcern EADS testen vanaf deze maand de besturing van PDA's door middel van gebaren en taal. Uit onderzoek van de EADS bleek dat bij het onderhoud van vliegtuigen tussen 20 en 50 procent van de werktijd verloren gaat met het zoeken naar informatie. Bij maar liefst 85 procent van de werkzaamheden zijn beide handen nodig en alle technici moeten hun taken in oncomfortabele houdingen en omgevingen uitvoeren. De computer een opdracht geven door spraak of gebaar kan in deze gevallen uitkomst bieden. Siemens Business Services is ervan overtuigd met deze oplossingen binnen enkele jaren een grote markt te kunnen bedienen.

Een PDA of een kleine laptop behoort tegenwoordig in vele branches tot de standaarduitrusting van servicetechnici. Vaak roepen ze daarmee bouwplannen, checklists en andere hulpmiddelen per GPRS op van een centrale server. Maar hoe bedien je de toetsen, wanneer je zoals bijvoorbeeld bij EADS met je hele lijf in een nauwe vliegtuigmotor vastzit en dan ook nog gereedschap vast moet houden?

De oplossing: gewoon aan de computer vertellen, wat er gedaan moet worden. Hiervoor draagt de technicus een kleine computer aan zijn riem en op zijn hoofd een uiterst ultralichte microfoon met koptelefoon en camera. Hij doorloopt vervolgens spraakgestuurd de menustructuur van zijn PC en ontvangt aanwijzingen op zijn PDA of via de koptelefoon. Wanneer voice control niet mogelijk is, bijvoorbeeld omdat er zoveel lawaai is dat je je eigen woorden niet kunt horen, herkent een camera negen verschillende gebaren van de technicus, waarmee de PDA kan worden bestuurd. De eerste prototypes worden vanaf deze maand door technici van EADS in Toulouse getest.

In dit pilotproject wordt samengewerkt door ACV GmbH, Fraunhofer FIRST, Loquendo S.p.A., SAP, Siemens Business Services (SBS) en de Technische Universiteit Graz, onder leiding van EADS.

Zie voor de afbeelding http://www.siemens.com/sbs-bilder/sbs080906033

Achtergrond

In het door de EU gesubsidieerde researchproject SNOW (Services for Nomadic Workers) werken bedrijfsleven en wetenschappelijk onderzoek nauw samen:

Fraunhofer FIRST maakt het voor de gebruiker mogelijk, eindapparatuur op elk gewenst moment te bedienen met spraak, gebaren of via het toetsenbord. Hiervoor ontwikkelt Fraunhofer FIRST de benodigde software voor deze apparaten en zorgt voor de vereiste integratie en validatie van de technologie.

SAP definiëert een XML-gebaseerde taal voor de beschrijving van de gebruikersinterface voor de meest uiteenlopende apparatuur, ontwikkelt de auteursomgeving en zorgt ervoor, dat op spraakcommando's en gebaren van de technicus de betreffende documenten worden geladen.

De engineers van Siemens Business Services werken aan een systeem waarbij de server de door de mobiele apparatuur opgevraagde informatie in het juiste formaat levert, onafhankelijk van het soort apparaat. Zo herkent de server o.a. welke beeldschermresolutie of opslagcapaciteit het betreffende apparaat heeft. De taak van SBS is ervoor te zorgen, dat de technicus via zijn PDA eigen notities in spraak, schriftelijk of op video op de centrale server kan opslaan. Hierdoor wordt bijvoorbeeld bij checklists de tot nu toe gebruikelijke overdracht van papier naar IT-systeem overbodig. Dat bespaart tijd.

Voor de juiste toon bij de spraakondersteuning zorgen Loquendo S.p.A., een dochter van Telecom Italia, en de Technische Universiteit Graz met een software die ruis en andere storende nevengeluiden wegfiltert. De oplossing voor de gebarenherkenning levert Advanced Computer Vision (ACV) GmbH uit Oostenrijk.

Siemens Business Services is een internationaal toonaangevende IT service-provider. De Siemens-divisie heeft eigen oplossingen voor de hele IT-dienstverleningsketen - van consulting en systeemintegratie tot en met het beheer van IT-infrastructuren. Met haar uitgebreide know-how en specifieke branchekennis biedt de onderneming haar klanten een stuk meetbare toegevoegde waarde. Op het gebied van outsourcing en IT-maintenance hoort Siemens Business Services wereldwijd tot de top 10. In het afgelopen boekjaar (ultimo 30 september 2005) bedroeg de omzet ca. EUR 5,4 miljard, waarvan 75 procent buiten het Siemens-concern werd behaald. Thans heeft de onderneming wereldwijd ca. 39.000 medewerkers in dienst. Meer informatie vindt u op www.siemens.com/sbs.

Het Fraunhofer-Institut für Rechnerarchitektur und Softwaretechnik FIRST heeft als zwaartepunten de ontwikkeling van informatietechnologie voor intelligente gegevensanalyse, embedded en veiligheidsrelevante systemen alsmede innovatieve interactietechnieken tussen mens en machine. Fraunhofer FIRST is opgericht in 1983 als instituut van de Duitse Gesellschaft für Mathematik und Datenverarbeitung (GMD) en maakt sinds juli 2001 deel uit van de Informatie- en Communicatie (IuK)-groep van de Fraunhofer-Gesellschaft. In het jaar 2005 had Fraunhofer FIRST (gevestigd in Berlijn-Adlershof) circa 150 medewerkers in dienst.

Zie voor meer informatie http://www.first.fraunhofer.de.

Nadere inlichtingen voor de redactie:
Siemens Persvoorlichting, Josje Mosies
Tel: (070) 333 2095
E-mail: josje.mosies@siemens.com
Internet: www.siemens.nl/persinfo
Zie voor alle persberichten internet: www.siemens.nl/persinfo