Provincie Groningen

Leek) voltooid Verkeersveiligheidsproject Paal en Perk-route (A7 - Leek) voltooid 26 september 2006

64% minder ongevallen sinds start project
In augustus 2006 is het verkeersveiligheidsproject Paal en Perk-route op de provinciale weg N372 in Leek voltooid. In zes jaar tijd is deze weg een stuk veiliger geworden. Het aantal ongevallen is gedaald met 64% en ook de ernst van de ongevallen werd minder. Verder daalt het aantal snelheidsovertreders en rijdt het verkeer rustiger. Dit resultaat is behaald door een combinatie van wegaanpassingen zoals het aanleggen van rotondes, intensieve verkeerscontroles en uitgebreide voorlichting.

Op de 3,2 kilometer lange N372 in Leek gebeurden voor de start van het verkeersveiligheidsproject in 1999 in drie jaar tijd 120 ongelukken. De weg was daarmee vierde op de lijst van gevaarlijke routes in de provincie Groningen. Het grootste probleem waren de onveilige kruisingen bij de op- en afritten van de A7, de kruising bij Midwolde en de kruising met de verkeerslichten bij de Euroweg. Ook op de wegvakken gebeurden te veel ongelukken. De weg was bovendien moeilijk over te steken en er werd veel geklaagd over onveilig gedrag van groepen fietsers en ongeduldige automobilisten.

Minder ongevallen en snelheidsovertredingen
Het aantal ongevallen op de N372 en de ernst ervan, is sinds de start van het project flink gedaald. In 1999 gebeurden er op de route nog 45 ongevallen waarvan 7 met letsel. In 2004 (de meest recente officiële cijfers zijn van dat jaar) is het aantal ongevallen gedaald tot 16 waarvan 1 met letsel. In 2004 waren de meest ingrijpende infrastructurele maatregelen, zoals de aanpassing van de aansluiting van de N372 op de A7, echter nog niet genomen. De verwachting is dat het aantal ongevallen in de komende jaren nog verder zal dalen. Ook het aantal snelheidsovertredingen ging omlaag. Met name vanaf de A7 richting Leek. Op dit wegvak is het aantal snelheidsovertreders gedaald van 38,8% in 2001 naar 21,4% in 2005. In de tegenovergestelde richting bleef het aantal snelheidsovertredingen nagenoeg gelijk.

Projectmatige aanpak
Om van de N372 een veilige weg te maken ging in 2000 een Gericht Verkeerstoezichtsproject van start. De projectorganisatie waarin Provincie Groningen, Gemeente Leek, Regiopolitie Groningen, Rijkswaterstaat directie Noord-Nederland, Openbaar Ministerie en 3VO samenwerkten, koos voor een combinatie van maatregelen. Het maatregelenpakket bestond in het begin vooral uit politiecontroles en educatie en voorlichting aan de weggebruikers. In de loop van het project kwamen vervolgens ook de infrastructurele maatregelen aan bod, omdat de voorbereiding daarvan veel tijd vergde. Gedurende het project werkte de projectorganisatie samen met een klankbordgroep die bestond uit inwoners en ondernemers uit Leek.

Wat is er gebeurd sinds 2000?
De meest in het oog springende verandering aan de Paal en Perk-route is de aansluiting met de A7. Hier zijn de op- en afritten verlegd en twee rotondes aangelegd. Verder zijn er rotondes aangelegd op de kruisingen Hoofdstraat/Midwolde en
Midwolderweg/Euroweg/Tolberterstraat. Ook is de maximumsnelheid teruggebracht van 80 km/uur naar 60 km/uur en is landbouwverkeer toegestaan op de hoofdrijbaan. De infrastructurele maatregelen gingen gepaard met uitgebreide voorlichtingscampagnes, onder andere voor weggebruikers, schooljeugd en buschauffeurs. Het project kreeg aandacht van de landelijke pers tijdens een bijzondere actie waarbij cd's werden uitgedeeld met daarop een speciaal voor deze gelegenheid geschreven nummer van cabaretier Arno van der Heyden. Met deze actie werd de weggebruiker om begrip gevraagd voor eventueel oponthoud tijdens de wegwerkzaamheden. Regiopolitie Groningen heeft in de projectperiode opvallende en onopvallende controles gehouden op snelheid, alcoholgebruik, gordelgebruik, verlichting en rijgedrag.

26 september 2006