Gemeente Den Haag

september 2006
Busstroken aan beide zijden Van Alkemadelaan (26 september)

De Van Alkemadelaan tussen het Willem Witsenplein en de Waalsdorperweg krijgt aan beide zijden busstroken. Voor een deel gaat het daarbij om vaste busstroken en voor een deel om een dynamische busstrook waar op dagen met veel verkeer naar en van het strand alleen bussen mogen rijden. Bussen kunnen dan sneller van en naar het strand rijden zodat het gebruik van de bus in plaats van de auto aantrekkelijker wordt. Het college van burgemeester en wethouders heeft het plan vrijgegeven voor inspraak.

Op de Van Alkemadelaan tussen de Waalsdorperweg en Stevinstraat richting Scheveningen ligt al een dynamische busstrook. Sinds eind 2004 houdt de gemeente hiermee een proef.
Wethouder Pieter van Woensel (verkeer): Uit de proef maken we op dat voor een optimale werking van de busstrook ook op de overige delen van de Van Alkemadelaan busstroken noodzakelijk zijn. Op het deel van de Alkemadelaan tussen de Wassenaarseweg en de Waalsdorperweg gaat het om vaste busstroken. Op het deel tussen het Willem Witsenplein en de Wassenaarseweg gaat het om een dynamische busstrook richting Scheveningen die bij grote verkeersdrukte naar de badplaats in werking treedt, maar anders voor autos beschikbaar blijft. Daarop aansluitend komt er voor de richting Scheveningen ook een dynamische busstrook op de Laan van Nieuw-Oost Indië tussen het Willem Witsenplein en de Bezuidenhoutseweg. Dit om bij topdrukte de Van Alkemadelaan voor bussen goed bereikbaar te houden.

Er vinden verbeteringen aan de inrichting plaats zoals inritconstructies in de zijstraten en meer opstelruimte voor voetgangers. Ook de aanduiding van de dynamische busstrook wordt niet meer in het wegdek opgenomen. In plaats daarvan wordt het aangegeven op borden boven de rijbaan, die vermelden wanneer de busstrook in werking is en autos er dus niet op mogen rijden. Het gaat daarbij alleen om de topdagen wanneer de parkeergarages in Scheveningen vol raken en er file op de Van Alkemadelaan dreigt te ontstaan.

De gemeente wil verder in overleg met de ANWB onderzoeken of het parkeerterrein van de ANWB aan de Van Alkemadelaan gebruikt kan worden als plek voor Park-and-Ride. De bus is dan echt aantoonbaar sneller en comfortabeler om mee verder te reizen, aldus de wethouder. Nu wordt dit transferium nog als proef ingezet bij het jaarlijkse Vuurwerkfestival.
De aanleg van de busstroken moet medio 2008 klaar zijn wanneer de Hubertustunnel wordt geopend. Zodra de tunnel in gebruik is, verwacht de gemeente ook minder verkeer op de Van Alkemadelaan ook al blijft het wel een belangrijke route voor autos.

Het voorlopig ontwerp ligt ter inzage in het stadsdeelkantoor Scheveningen (Scheveningseweg 303) en het gemeentelijk ContactCentrum aan het Spui. Op het plan kunnen bewoners reageren van 4 oktober tot en met 1 november 2006.