D66

Bijdrage van Eddy Schuyer D66 aan het debat over Regels met betrekking tot de financiële markten en het toezicht daarop (Wet op het financieel toezicht). 29708. Regels inzake het toezicht op de handhaving van de voorschriften voor financiële verslaggeving van effectenuitgevende instellingen alsmede tot wijziging van enige wetten (Wet toezicht financiële verslaggeving) 30336.

Vandaag bespreken we de enorme financiële wetswijzigingoperatie Wet op het financieel toezicht en een kleinere wet over de financiële verslaglegging. Het zwaartepunt ligt duidelijk bij de WFT, een enorme wet die maar liefst acht andere financiële toezichtwetten vervangt.

De belangrijkste wijziging in de Wet op het Financieel Toezicht is dat het toezicht anders wordt ingericht. Nu wordt het toezicht nog per sector geregeld maar met de nieuwe wet wordt het toezicht opgedeeld in gedragstoezicht en prudentieel toezicht. De Autoriteit Financiële Markten neemt het gedragstoezicht op zich en de Nederlandse Bank zal zorgdragen voor het prudentieel toezicht.

De wet speelt in op de veranderingen in de markt. Het is immers al lang niet meer zo dat bepaalde financiële producten alleen in bepaalde sectoren worden verkocht. In de praktijk bieden veel bedrijven producten uit meerdere sectoren aan.

Naast dat de wet op deze werkelijkheid wil inspelen, zijn er nog andere bedoelingen met de WFT. Doelstelling is mede om het aantal regels fors terug te dringen en dan ook de administratieve lasten met maar liefst vijf á tien procent te laten dalen. De fractie van D66 kan zich goed in de doelstellingen van de WFT vinden, maar vraagt zich wel af of de wet dat ook kan waarmaken. Naast deze administratieve lasten zijn er nog enkele punten waar de fractie van D66 vragen of opmerkingen over heeft. Sluit de wet bijvoorbeeld wel aan op Europese richtlijnen, krijgen marktpartijen genoeg tijd voor consultatie bij de Algemene maatregelen van bestuur, is de invloed van consumenten op het toezicht voldoende verzekerd, is de mogelijkheid van publiceren van de AFM wel met genoeg waarborgen omkleed en hoe zit het met problemen rond aansprakelijkheid van de toezichthouders.

Europese richtlijnen

Het is duidelijk dat de WFT inspeelt op ontwikkelingen in de markt. Maar houdt de wet ook gelijke pas met ontwikkelingen in Europa? De Europese richtlijnen gaan uit van sectoraal toezicht, net zoals in de andere lidstaten. De minister ziet Nederland als voortrekker en verwacht dat andere landen het Nederlandse systeem wel zullen volgen. Van enige navolging is tot op heden echter geen sprake. Met het toezicht dat ondergebracht gaat worden bij twee verschillende toezichthouders staat Nederland ook alleen. In andere landen is eerder een trend zichtbaar naar één toezichthouder in de financiële sector. De minister laat in de memorie van toelichting nadrukkelijk de mogelijkheid open dat er nog altijd kan worden gekozen voor concentratie
van het toezicht bij één toezichthouder. Hij stelt later wel dat dit niet betekent dat het onderscheid tussen gedrags- en prudentieel toezicht ongedaan moet worden gemaakt. Kan de minister uitleggen wat dit in de praktijk zou betekenen?

Panel en consumentenvertegenwoordiging

Een punt van aandacht vindt de fractie van D66 de invloed van consumenten op het toezicht. De WFT voorziet in het instellen van een panel van marktpartijen bij elke toezichthouder. Dit panel adviseert over toezichtkosten en over het beleid. Deelname aan het panel van organisaties wordt bepaald naar representativiteit. De toezichthouder bepaalt echter welke organisaties hierin zitting hebben. De minister heeft uitgebreid laten weten zeer veel waarde te hechten aan de invloed van consumenten op het beleid van de toezichthouder en ziet daar in het panel een duidelijke plaats voor weggelegd. Het bevreemdt de fractie van D66 dan ook dat er niet op zijn minst is vastgelegd dat er in het panel een vertegenwoordiger van een consumentenorganisatie moet plaatsnemen. Kan de minister aangeven waarom er bij de samenstelling van dit panel zoveel vrijheid aan de toezichthouder wordt gegeven?

Weinig tijd

De laatste jaren is er erg veel nieuwe wet- en regelgeving over de financiële sector uitgestort. Dat is niet helemaal ten onrechte en het werd deels ook in gang gezet door schandalen die het vertrouwen in de sector ernstig ondermijnden. Toch heeft de sector de laatste tijd wel erg veel wetswijzigingen op haar bordje gekregen. De WFD, de zorgverzekeringswet, de levensloopregeling en dan komt de pensioenwet er ook nog aan. En dan hebben we het nog niet eens over de Europese en internationale regelgeving als Basel II, Sox, IFRS en MIFID gehad. De minister heeft in de voorbereidingsfase voor de WFT zijn oor goed te luisteren gelegd bij de sector en een uitgebreide consultatieronde gehouden. Met het ingaan van de WFT per 1 januari is de sector er nog niet, want er volgen nog veel uitwerkingen in de vorm van algemene maatregelen van bestuur. De sector wordt hierbij opnieuw geconsulteerd. De sector mag reageren op de AMvBs, maar krijgt daar zes weken de tijd voor terwijl er meerdere consultaties tegelijkertijd plaatsvinden. Deze tijd lijkt erg krap. Is het mogelijk om als er meerdere consultaties tegelijk plaatsvinden de termijnen wat op te rekken?

Publicatie

Een belangrijke wijziging in het toezicht is dat de AFM de mogelijk krijgt om in een vroeg stadium misstanden in de financiële sector openbaar te maken. Opgelegde boetes kunnen openbaar worden gemaakt. Over deze publicatiemogelijkheid is aan de overzijde al een uitgebreide discussie gevoerd. Twee belangen staan tegenover elkaar. Het tijdig waarschuwen van consumenten en het beschadigen van de naam van de bedrijven waarover informatie openbaar wordt gemaakt. De fractie van D66 vindt het een goede zaak dat de AFM de mogelijkheid krijgt om consumenten te waarschuwen. Maar heeft wel wat bedenkingen. De toezichthouder krijgt met de mogelijkheid tot publicatie hier wel een heel machtig wapen in handen. Om te publiceren is het namelijk niet noodzakelijk dat de rechter eerst vaststelt dat er een overtreding is gepleegd. Bovendien is het in eerste instantie de toezichthouder die kan beoordelen of de wet wordt overtreden. Vervolgens maakt de toezichthouder zelfstandig de afweging of er wel of niet tot publicatie wordt overgegaan. Een bedrijf kan dan alleen nog via de kortgedingrechter proberen te verhinderen dat één en ander openbaar wordt gemaakt. Er is wel een beroepsprocedure maar het is voor een toezichthouder mogelijk om te publiceren terwijl het beroep nog open staat. Sommige situaties vragen echter om snel optreden en soms moeten consumenten gewoon zo snel mogelijk worden gewaarschuwd. De fractie van D66 vindt het op zich een goede zaak dat het belang van consumenten hier zwaar wordt gewogen. Er moet alleen heel goed worden opgelet dat deze maatregel alleen als waarschuwing en niet als straf wordt toegepast, en dat is een lastige zaak.
De minister zegt dat publicatie puur en alleen als waarschuwing dient en niet als straf. Dat publicatie door de bedrijven die ermee te maken hebben wel als een straf zal worden ervaren, daar gaat de minister onterecht aan voorbij. Bovendien laat de bestuursvoorzitter van de AFM Docters van Leeuwen er geen twijfel over bestaan dat hij een dergelijke publicatie wel degelijk als straf ziet. Hij zegt hierover in het boek Handhavingsbeleid STE: Wil de AFM waarschuwen, dan zal zij in duidelijke bewoordingen een openbare waarschuwing geven, wil zij daarnaast nog straffen, dan zal zij de opgelegde boete publiceren. Deze uitspraak vindt de fractie van D66 zorgelijk, vooral omdat de minister blijft benaderen dat er geen sprake is van een straf maar van een waarschuwing. Verder blijkt uit een recente zaak dat de financiële toezichthouders niet altijd even zorgvuldig handelen. In de zaak tegen de ontslagen bestuurders van de vermogensbeheerder Veer Palthe Voûte werden de toezichthouders op alle punten in het ongelijk gesteld, de hoogste bestuursrechter oordeelde zelfs dat er sprake was van willekeur. De AFM moet waarschijnlijk zelfs een forse schadevergoeding betalen wegens deze blamage. Het lijkt de fractie van D66 met deze zaak in het achterhoofd dat er voorzichtig moet worden omgegaan met het geven van extra machtsmiddelen aan de AFM. Een reactie graag.

Aansprakelijkheid

Hierop aansluitend hebben we nog een vraag over de aansprakelijkheid van toezichthouders. Er is een mogelijkheid dat de minister in individuele gevallen schadeclaims moet betalen vanwege falend toezicht. De minister zag ook het gevaar van aansprakelijkheid in en zou onderzoek laten doen naar de aansprakelijkheid van de toezichthouders. Dat onderzoek zou deze zomer afgerond zijn. Is dat er al? En zo ja wat zijn de bevindingen?

26-9-2006 20:12