Koninklijk Horeca Nederland



Persbericht 26 september 2006

Sociale partners en beroepsgildes initiëren Onderwijsraad

Bedrijfsleven bundelt krachten in horeca beroepsonderwijs

Woerden, 26 september 2006 - Vandaag is de Onderwijsraad Horeca Bedrijfsleven opgericht. In de Onderwijsraad stemt het bedrijfsleven onderwijszaken onderling af, voordat ze met het beroepsonderwijs gaat praten. Hierdoor wordt met één stem gesproken en kan het bedrijfsleven haar wensen met veel meer kracht naar voren brengen. Dit maakt voor het beroepsonderwijs helder waar het bedrijfsleven voor staat. De Onderwijsraad is een initiatief van de sociale partners en de beroepsverenigingen en is samengesteld uit afgevaardigden van FNV Horeca, CNV Horeca, De Unie, het Koksgilde en Gastvrijheidsgilde en Koninklijk Horeca Nederland. Voorzitter van de Onderwijsraad is de heer Leo Bruijn van Koninklijk Horeca Nederland.

De Onderwijsraad bepaalt door middel van onderlinge afstemming de richting die wordt genomen met betrekking tot het onderwijsbeleid. Vervolgens wordt de vastgestelde koers door sociale partners vertaald in concreet onderwijsbeleid en wordt in dialoog getreden met de aanbieders van het beroepsonderwijs voor de uitvoering van het beleid. Voorzitter Leo Bruijn: "Het is niet de bedoeling dat de Onderwijsraad zelfstandig beleid gaat uitvoeren. Daarvoor blijven de sociale partners samenwerken met bestaande organisatie als LOB HTV, Horeca Branche Instituut en ROC's. De Onderwijsraad fungeert als afstemmingsplatform."

De Onderwijsraad vervult een regiefunctie bij de totstandkoming van de vorm en inhoud van het beroepsonderwijs in al zijn facetten, zodat de bedrijfstak kan beschikken over kwantitatief voldoende en gemotiveerde vakbekwame medewerkers. Het beroepsonderwijs moet aansluiten bij de wensen van het bedrijfsleven en een bijdrage leveren aan de ontplooiingsmogelijkheden van de leerling en medewerker. Hierbij is het van belang dat mensen worden geïnspireerd en gemotiveerd voor een loopbaan in de horeca.

Bruijn: "De Onderwijsraad staat ondermeer aan de wieg van een bedrijfstakbreed project waarin een voor het bedrijfsleven werkbaar en herkenbaar onderwijsconcept wordt ontwikkeld. Tussen dit bedrijfstakbrede project en de eveneens opgerichte Gilden Academie ligt een directe relatie: Het Gildeninitiatief wordt de proeftuin voor de gehele bedrijfstak. Ervaring die in dit project wordt opgedaan, wil het bedrijfsleven gebruiken om het beroepsonderwijs in samenwerking met betrokken partijen te innoveren. Het credo daarbij is: leerling, leerbedrijf en de praktijk centraal."

---

Noot voor de redactie -