Gemeente Capelle a/d IJssel

Resultaten opsporing bijstandsfraude 2005

Vorig jaar heeft de sociale recherche van Sociale Zaken 92 gevallen van uitkeringsfraude in onderzoek genomen. Dit blijkt uit het overzicht dat Sociale Zaken jaarlijks opstelt over fraude met uitkeringen. In 79 gevallen is gebleken dat de betrokkene daadwerkelijk had gefraudeerd. Veruit de meeste zaken (58) hadden betrekking op verzwegen inkomsten of een niet opgegeven vermogen. In 5 gevallen had de betrokkene zwart gewerkt. In 15 gevallen was verzwegen dat men samenwoonde, niet (meer) op het opgegeven adres in Capelle aan den IJssel woonde of in detentie verbleef. In 1 geval had de betrokkene onjuiste gegevens over zijn identiteit verstrekt.

In totaal bedroeg het fraudebedrag 208.181,- In alle gevallen zijn de ten onrechte uitbetaalde bedragen geheel van de betrokkenen teruggevorderd. Daarnaast heeft Sociale Zaken in 48 gevallen besloten om de bijstandsuitkering tijdelijk te verlagen, omdat men geen of onjuiste informatie had verstrekt aan Sociale Zaken.

In 4 fraudezaken is proces-verbaal opgemaakt, met als gevolg dat de betrokkenen zich voor de rechter moeten verantwoorden. In totaal werden 18 uitkeringen beëindigd.

Aantal op uitkering toegepaste verlagingen

Als een klant van Sociale Zaken de informatieverplichting niet nakomt of zich onvoldoende inzet om zo snel mogelijk een betaalde baan te vinden, wordt de uitkering verlaagd. In 2005 is dat bij 279 klanten gebeurd. Het ging hierbij om een bedrag van in totaal 103.982,- In deze gevallen kon de klant verweten worden dat de regels niet goed zijn nageleefd.

Harde aanpak van misbruik van uitkeringen

Een bijstandsuitkering is bedoeld voor die mensen die het echt nodig hebben. Wie een uitkering ontvangt maar daar geen recht op heeft, pleegt fraude. De gemeente steekt veel energie in de aanpak van fraude. Doel is het voorkomen en bestrijden van misbruik van uitkeringsgelden. Met duidelijke voorlichting aan de klanten over rechten en plichten, een goede dienstverlening en het uitvoeren van gerichte controles wil de gemeente fraude voorkomen.

Als fraude met een uitkering wordt ontdekt, treedt Sociale Zaken streng op. De ten onrechte betaalde bijstand wordt altijd teruggevorderd. Daarnaast verlaagt Sociale Zaken de uitkering. Bij ernstige fraude krijgt de betrokkene te maken met de sociale recherche van Sociale Zaken. Ook doet de gemeente dan aangifte bij justitie. De betrokkene moet dan voor de rechter verschijnen, die een gevangenis- of taakstraf en/of geldboete kan opleggen.

De medewerkers van Sociale Zaken zijn speciaal getraind in het zo snel mogelijk opsporen en aanpakken van fraude. Dit betekent dat zij alert zijn op alle mogelijke signalen die kunnen duiden op fraude. Sociale Zaken maakt daarbij onder andere gebruik van gegevensuitwisseling met andere instanties, zoals de Belastingdienst.

Melden van fraude

Als u denkt dat iemand fraudeert met een bijstandsuitkering, kunt u dit per brief of telefonisch melden aan de Taakgroep Bijzonder Onderzoek van Sociale Zaken, Postbus 133, 2900 AC Capelle aan den IJssel. U kunt uw melding ook anoniem doen. De door u verstrekte informatie wordt zeer zorgvuldig en strikt vertrouwelijk behandeld.

Voor uw melding kunt u elke werkdag rechtstreeks telefonisch contact opnemen met de taakgroep Bijzonder Onderzoek via telefoonnummer 010 -
2848 406.

Meer informatie

Als u nog vragen heeft, kunt u op werkdagen tussen 8.00 uur en 12.00 uur contact opnemen met de informatielijn van de afdeling Sociale Zaken, telefoonnummer 010-284 8457.