Provincie Groningen

Imago Groningen sterk verbeterd 27 september 2006

De campagne 'Er gaat niets boven Groningen' is afgelopen jaar weer eens doorgelicht en de resultaten blijven positief. De waardering van Groningen blijft stijgen: als je aan niet-Groningers vraagt of je hier gemakkelijk contacten kan maken dan zegt de meerderheid 'ja'! En dat was vroeger wel anders...

Sinds 1990 wordt elke paar jaar dezelfde enquête steekproefgewijs afgenomen aan zo'n 600 Nederlanders. De resultaten staan in het rapport Effectmetingen, dat gisteren is vrijgegeven. De waardering voor ons landschap, het cultuuraanbod en de recreatiemogelijkheden groeit gestaag. De redenen om geen bezoek te brengen aan Groningen veranderen sterk: zo nam het percentage dat zegt dat er niets te beleven valt, in één jaar tijd drastisch af.

Een kleine meerderheid van de Nederlanders is wel eens in Groningen geweest voor een dagje uit, en één op de zes heeft er een vakantie doorgebracht (Groningers zelf niet meegerekend). Iets minder dan 30% is helemaal nooit in Groningen geweest. De stelling dat het woonklimaat hier in Groningen beter is dan in de randstad wordt door 80% onderschreven.

Onze commissaris staat op de 5e plaats in de lijst met bekende Groningers. Iets meer dan 50% van de ondervraagden kan zich de uitzending van SBS6 over de Oosterparkwijk herinneren. De meerderheid denkt dat Groningen ongeveer 150.000 inwoners heeft (het zijn er 180.000). Niet het Groninger Museum is het bekendste gebouw, maar het Gasuniegebouw, gevolgd door de RuG en Ikea.

Gebeurtenissen die men zich kan herinneren zijn het referendum over de Grote Markt en de aanleg van de Blauwe Stad. Groningen is en blijft een populaire studentenstad; de opleidingsmogelijkheden worden hoog gewaardeerd. Groninger studenten vertellen dit zelf op www.groningerstudieblogs.nl.

In het rapport wordt gesproken van een daling in de aandacht voor de campagne. Deze daling ligt in het feit dat er in de enquête geen rekening wordt gehouden met de gewijzigde opzet van de campagne. Voor de effectmeting worden namelijk alle Nederlanders benaderd. De toeristische campagne richtte zich deze keer echter op de doelgroep die geïnteresseerd is in cultuur en natuur. Desondanks heeft de Tv-spot een hogere attentiewaarde (ook buiten de doelgroep) dan in het verleden (volgens een media-onderzoek is de bezoekintentie zelfs verdubbeld). De Tv-spot is nog tot voorjaar 2007 te zien.

Voor de overige doelgroepen (ondernemers en potentiële studenten) zijn de campagnes kort na de peilingen gestart. Daarmee zijn de aanbevelingen in het rapport voor een deel gerealiseerd: een aparte economiecampagne (www.daaromGroningen.nl), met de nadruk op Groningen als fijn woongebied. De slogan 'Er gaat niets boven Groningen' boekt nog steeds succes: de campagne kent een veel hogere bekendheid vergeleken met die van andere provincies. De algemene conclusie die te trekken valt is dat het imago van stad en provincie sterk verbeterd is, en daar doen we het tenslotte voor!

27 september 2006