Inspectie Verkeer en Waterstaat


27 september 2006: Verkeerd oversteken oorzaak treinongeval Hoek van Holland

Het op onjuiste wijze passeren van een overweg door chauffeur en begeleiders van een exceptioneel transport is de oorzaak van het ongeval, waarbij in december 2005 in Hoek van Holland een reizigerstrein een vrachtwagen met oplegger aanreed. Dit valt op te maken uit het rapport van de Inspectie Verkeer en Waterstaat over het incident. Onbekendheid met de regels voor exceptioneel transport en een onduidelijke, gedateerde toelichting op de te volgen procedures speelden ook een rol.

Een 34 meter lange vrachtwagencombinatie met dakspanten bleek niet in staat, zoals wettelijk verplicht, de overweg in een keer te passeren. De daarbij aankomende trein kon niet meer op tijd tot stilstand komen en een aanrijding was het gevolg. Er vielen geen gewonden, maar de materiële schade was groot.

Volgens de inspectie bestond er bij de betrokken partijen onduidelijkheid over de procedures met betrekking tot het oversteken van spoorwegovergangen door exceptioneel transport. Zo was de begeleider van het transport niet op de hoogte van beperkingen die gelden voor dergelijke situaties en was er geen contact geweest met spoorwegbeheerder ProRail. Betrokken wegbeheerders Rijkswaterstaat, Provincie Zuid-Holland en de gemeenten Westland en Rotterdam bleken geen kennis te hebben ten aanzien van het berijden van overwegen. Zij stelden bij de Rijksdienst Wegverkeer (RDW), die namens de beheerders de ontheffing verleende, ook geen voorwaarden aan de vervoerder. De "Toelichting Diepladers 2004" van ProRail, die voor dit soort transporten geraadpleegd zou moeten worden, is volgens de inspectie onduidelijk en niet actueel. ProRail heeft inmiddels te kennen gegeven als vervanging een publicatie uit te geven met als titel "Passeren van overwegen door exceptionele transporten". De RDW is bereid voor het verlenen van een ontheffing deze toelichting als voorwaarde op te nemen.


27-9-2006 Inspectie Verkeer en Waterstaat. Privacy statement