Gemeente Stadskanaal

Bouwplannen

Er zijn lichte en reguliere bouwvergunningen met ieder een eigen beslissingstermijn. Deze termijnen zijn voor een lichte bouwvergunning zes weken en voor een reguliere bouwvergunning twaalf weken. In de periode van 14 t/m 20 september 2006 zijn de volgende aanvragen om een vergunning ingediend.

Stadskanaal

* Veenstraat 10, het slopen van een voormalige werkplaats en zadeldak van het kantoor, d.d. 14 september
* Handelsstraat 44, het gedeeltelijk slopen en renoveren van het dak, d.d. 20 september

* Spechtenhof 28, het uitbreiden van de woning, d.d. 20 september

Musselkanaal

* Floralaan 44, het uitbreiden van de woning, d.d. 20 september

Alteveer

* Höchterweg 3, het bouwen van een woning, d.d. 19 september

De rayonarchitect van de welstandscommissie komt op de maandag van alle even weken om 13.30 uur. Deze bijeenkomsten zijn openbaar. Belangstellenden kunnen zich melden bij de receptie. De uitslag van het welstandsadvies is op de oneven weken op maandag van 16.00 tot 17.00 uur op te vragen bij de heer J. de Vries, T (0599) 631 436. Voor nadere informatie over deze bouwplannen kunt u contact opnemen met onze medewerker van het team bouw, milieu en bijzondere wetten, de heer G.J. Jansen, T (0599) 631 605.

Kapvergunningen

Op 26 september 2006 zijn de volgende kapvergunningen verleend:

Stadskanaal

* Spoorstraat 2: bomen (herplant)

* Kerklaan 8: 1 boom

* Dintellaan 23: 4 bomen

* Heusdenlaan 27: 2 bomen

* Praamweg 19: 5 bomen (herplant)

* Arendshorst 65: 4 bomen

* Sijzenhof 13: 2 bomen (herplant)

Vledderveen

* Vledderweg 11: 1 boom (herplant)

Bezwaren tegen deze besluiten kunnen, uitsluitend schriftelijk, binnen een termijn van zes weken na de datum van vergunningverlening, bij burgemeester en wethouders worden ingediend.

Welke organisatie ontvangt de `Vrijwilligersprijs 2006'?

Het `Comité vrijwilligersprijs 2006' is op zoek naar genomineerden voor Vrijwilligersprijs 2006. Doel van de prijs is het stimuleren van het vrijwilligerswerk. De vrijwilligersprijs is echter ook een blijk van waardering voor het vele en onmisbare werk door vrijwilligers in onze gemeente. U kunt uw eigen of een andere organisatie voordragen voor deze prijs. Uit de inzendingen worden door een deskundige jury vijf organisaties genomineerd en eventueel uitgenodigd om tijdens de vrijwilligersavond een presentatie te houden.

Er is een aantal voorwaarden waaraan de aanmelding moet voldoen om mee te kunnen dingen naar de prijs. Hieronder vindt u de belangrijkste:
* De prijs wordt alleen uitgereikt aan organisaties, groepen of verenigingen en dus niet aan individuen

* Een organisatie kan zichzelf schriftelijk aanmelden, maar ook anderen (burgers en/of organisaties) kunnen een voordracht doen
* Bij opgave moeten de naam van de organisatie, een contactpersoon met telefoonnummer en de reden waarom u vindt dat die organisatie de prijs verdient, vermeld worden

* Uw aanmelding moet vóór 15 oktober 2006 binnen zijn!

U kunt uw voordracht (schriftelijk) indienen op het onderstaande adres: "Comité vrijwilligersprijs 2006" Postbus 140, 9500 AC Stadskanaal. Indien u meer informatie wenst, dan kunt u contact opnemen met de secretaris van de werkgroep vrijwilligersdag, de heer Fred van Kasteel, T (0599) 619 090.

Onttrekking openbaarheid

Prins Hendriklaan deels niet meer openbaar toegankelijk

Burgemeester en wethouders maken bekend, dat zij van plan zijn om de Prins Hendriklaan, voorzover gelegen tussen de Irenelaan en de Wilhelminalaan, te Stadskanaal aan de openbaarheid te onttrekken. Een en ander houdt verband met de realisering van uitbreidings-plannen van het naastgelegen complex Parkheem. Belanghebbenden kunnen hierop reageren gedurende de termijn van terinzagelegging. Deze duurt zes weken, ingaande 28 september 2006.

Denk vooruit!

Tips voor rampen in Nederland

Rampen zijn bijna dagelijks te zien op het nieuws. Meestal gaat het om gebeurtenissen die zich ver weg van ons voltrekken. Een ramp lijkt daardoor iets on-Nederlands; dat overkomt ons toch niet? Inderdaad, een tsunami of een orkaan ligt in Nederland niet echt voor de hand. Maar er zijn andere rampen die hier beslist niet ondenkbaar zijn. Gelukkig kan iedereen zich daar op voorbereiden. De gouden tip luidt: denk vooruit. Rampen vallen niet te plannen, voorbereidingen wel.

Dit is dan ook het centrale thema van de nieuwe campagne die deze week start. Wellicht dat u de komende tijd de spotjes op radio en/of tv voorbij ziet komen. Het doel van de campagne is mensen bewust te maken van risico's en nuttige tips te geven over handelen in geval van een plotselinge ramp. Natuurlijk hoeven we niet dagelijks in angst te leven voor een overstroming of een grote brand. Maar met een goede voorbereiding is het toch rustiger slapen.

Wat is een goede voorbereiding? In elk geval één waarbij er rekening wordt gehouden met een onverwacht lang verblijf binnenshuis. Eten en drinkwater voor minimaal drie dagen in huis hebben en zorgen voor een draagbare radio met extra batterijen. Daarmee kunt u de rampenzender volgen voor meer informatie. In onze gemeente is dat Radio Noord (97,5 FM). Als de stroom langdurig uitvalt, is het altijd handig om kaarsen of een goede zaklamp in huis te hebben.

De campagne is dus bedoeld om u (voor zover mogelijk) voor te bereiden op rampen of grote incidenten. U kunt hierbij dan denken aan grote branden, ongevallen met gevaarlijke stoffen, overstromingen, terroristische aanslagen of uitval van stroom, gas, water of telefoon. Meer informatie over deze rampsoorten vindt u op de website die bij de campagne hoort. Dit is www.crisis.nl. Door het invoeren van uw postcode komt u te weten welke risico's in onze omgeving gelden. Voor meer informatie kunt u ook terecht bij de gemeente.

Bekendmaking

Verordening voorzieningen maatschappelijke ondersteuning Stadskanaal

De gemeenteraad heeft in zijn vergadering van 25 september 2007 de Verordening voorzieningen maatschappelijke ondersteuning Stadskanaal vastgesteld. Deze verordening, die op 1 januari 2007 in werking treedt maakt het mogelijk voorzieningen op grond van de Wet maatschappelijke ondersteuning te verstrekken. Die wet treedt ook op 1 januari 2007 in werking.

Deze nieuwe verordening ligt met ingang van heden gedurende vier weken ter inzage in het publiekbureau in de hal van het gemeentehuis. U kunt de verordening ook vinden op internet in onze digitale regelingenbank en wel op het volgende adres:
http://www.regels-stadskanaal.nl/regelingen/Verordening_voorzieningen_ maatschappelijke_ondersteuning_Stadskanaal

Het nieuwe rijbewijs wordt een handig kaartje!

Per 1 oktober 2006 wordt het papieren roze rijbewijs vervangen door een nieuw kunststof rijbewijs op bankpas- of creditkaartformaat.

Wat hebt u nodig voor een nieuw rijbewijs?


* U moet zich persoonlijk melden aan het loket; u kunt zich identificeren met uw rijbewijs dat is afgegeven na 1 oktober 1996 of met een ander geldig identiteitsbewijs zoals paspoort, identiteitskaart, vreemdelingendocument

* Bij een vernieuwing van een rijbewijs dat u al in uw bezit heeft of bij een categorie-uitbreiding, moet u het al eerder afgegeven rijbewijs meenemen

* wanneer u voor het eerst een rijbewijs (ook een bromfietsrijbewijs!) komt aanvragen moet u ook een geldig (ander) identiteitsdocument kunnen tonen

* U hoeft slecht één recente, goedgelijkende kleurenpasfoto die recht van voren is genomen, in te leveren. De pasfoto moet aan dezelfde eisen voldoen als die voor paspoort of identiteitskaart gelden

* Verschuldigde leges (EUR 31,70)

* Bij vermissing van het rijbewijs moet u een verklaring van vermissing afhalen bij de gemeente. Vervolgens doet u aangifte bij de politie. Het door de politie opgemaakte proces-verbaal moet u inleveren als u het nieuwe rijbewijs aanvraagt. U moet u dan legitimeren met een geldig legitimatiebewijs
* U moet uw nieuwe rijbewijs persoonlijk ophalen bij dezelfde gemeente waar u het ook hebt aangevraagd. Daarbij levert u uw oude rijbewijs in.

Wacht de komende weken niet tot het laatste moment om uw rijbewijs te vernieuwen! Net als bij het paspoort of de identiteitskaart kan het rijbewijs vanaf 2 oktober 2006 pas na vijf werkdagen worden opgehaald. Wel wordt het mogelijk een spoedaanvraag te doen. Dat kost 40 euro méér, maar dan kan het rijbewijs wel de volgende werkdag worden afgehaald. U moet uw aanvraag dan wel vóór 14.00 uur bij de gemeente indienen.

Verklaring van geschiktheid

* Wanneer uw rijbewijs verloopt op of na uw 70ste verjaardag
* Of wanneer u in het bezit bent van een rijbewijs met één of meer van de categorieën C, C1, D, D1, CE, C1E, DE en/of D1E
* Of wanneer om medische redenen een rijbewijs aan u verstrekt is met een beperkte gel-digheidsduur, moet u medisch gekeurd worden. Om medisch geschikt te worden verklaard, moet u altijd nog wel een zogeheten `Eigen verklaring' invullen. Die is verkrijgbaar bij de gemeente of bij het CBR. Aan deze `Eigen verklaring' zijn kosten verbonden evenals aan een daarop volgende mogelijke keuring door een arts.

U hoeft vanaf 1 oktober 2006 geen Verklaring van rijvaardigheid (bewijs van CBR dat u ge-slaagd bent voor een categorie, bijvoorbeeld A, B of C) of een `Verklaring van geschiktheid' meer te overleggen. Deze gegevens worden vanaf die datum namelijk direct en rechtstreeks via het CBR in de registers van de RDW geregistreerd.

Bromfietscertificaat

Vanaf 1 oktober 2006 is het bromfietscertificaat, dat door het CBR wordt uitgegeven, niet meer verkrijgbaar. Degenen die dan geslaagd zijn halen niet bij het CBR, maar bij de gemeente een rijbewijs met de nieuwe categorie AM. Dit rijbewijs kan ook dienen als geldig algemeen identiteitsbewijs in Nederland.

De huidige bromfietscertificaten blijven gewoon geldig en wel gedurende 3 jaren (tot 1 oktober 2009). Wel moet u, wanneer u na 1 oktober 2009 bromfiets wilt blijven rijden, en geen ander rijbewijs bezit, het certificaat bij de gemeente omwisselen voor een rijbewijs met de nieuwe categorie AM.

Klein Gevaarlijk Afval (KGA)

Twee keer per jaar wordt op afspraak Klein Gevaarlijk Afval opgehaald. Voor de route in week 42 (16 t/m 20 oktober) kunt u zich aanmelden van
2 tot en met 11 oktober. U kunt zich aanmelden via het servicenummer, T 0900-631 40 50.

De chemobox moet u zelf overhandigen (of laten overhandigen) aan de medewerkers van de chemokar. Het is niet toegestaan de chemobox onbeheerd aan de weg te zetten. U kunt uw KGA-afval ook zelf brengen naar het KCA-depot van de Gemeentelijke Afvalverwerking aan de Industriestraat 32 in Stadskanaal.

Openingstijden Afvalverwerking:

werkdagen: 08.00 - 12.00 uur 13.00 - 16.00 uur

zaterdagen: 10.00 - 14.00 uur

Sluiting balies burgerzaken vrijdag 29 september 2006

In verband met het inrichten en testen van programmatuur voor de nieuwe rijbewijzen kunnen er op vrijdag 29 september 2006 aan de balies van burgerzaken geen documenten worden afgegeven. Daarom zijn de balies van burgerzaken op deze dag gesloten. De andere balies zijn dan wel geopend van 09.00 tot 12.00 uur.


* 27 september 2006