100ste vraagstuk Kennisrotonde

Stichting ict op school

Het 100ste vraagstuk is aangemeld bij de Kennisrotonde. De Piusschool uit Abcoude wil graag beter gebruik maken van Google Earth in de aardrijkskunde- en geschiedenislessen en diende een vraagstuk in. Inmiddels doen zo'n 200 scholen mee als indiener of aansluiter bij vraagstukken op de rotonde. Daarnaast zijn er ruim 1.000 scholen indirect actief op de rotonde via een samenwerkingsverband of overkoepelend schoolbestuur. De Kennisrotonde is een programma van Ict op School. Ict op school is onderdeel van Stichting Kennisnet Ict op School, de landelijke ict-ondersteuningsorganisatie voor het onderwijs.

Kennis halen en delen
De kennis die ontstaat door samenwerking op de Kennisrotonde is bedoeld en toegankelijk voor alle scholen in Nederland. Is de kennis nog niet aanwezig dan gaat de Kennisrotonde samen met de school er naar op zoek. Een goed voorbeeld hiervan is het populaire vo-vraagstuk 'Laptops in de klas'. Een middelbare school uit Emmeloord wil graag overstappen van de gedrukte lesmethode naar digitaal lesmateriaal door hun leerlingen met laptops te laten werken. Een bezoek aan een highschool in de Verenigde Staten die al op deze manier werkt leverde interessante kennis. Ga voor meer informatie hierover naar www.kennisrotonde.nl/snel/laptops.

Diversiteit troef
De Kennisrotonde kent een grote diversiteit aan vraagstukken. Vooral vraagstukken omtrent didactiek en ict zijn populair. Een hieraan gerelateerd po-vraagstuk is bijvoorbeeld 'Klassenmanagement eindelijk duidelijk!'. Centraal staat hier de vraag hoe ict is in te passen in de verschillende vormen van klassenmanagement. Zowel scholen met een klassikale inslag als scholen die een meer leerlinggestuurd onderwijsconcept hanteren hebben baat bij de kennis die voortkomt uit het vraagstuk. Ga voor meer informatie hierover naar www.kennisrotonde.nl/klassenmanagement.

Vraagbaak en graadmeter
De Kennisrotonde is niet alleen een belangrijke virtuele vraagbaak voor het onderwijs, ook is het een graadmeter voor wat er leeft in het onderwijs op het gebied van ict. 'We zien aan de succesvolle vraagstukken en projecten dat niet de ict-vraag centraal moet staan, maar de visie op onderwijs. Ict is een hulpmiddel om deze visie te verwezenlijken. Daarnaast wordt inspelen op de wens van de individuele leerling steeds belangrijker. Ict blijkt een goede manier om aantrekkelijk onderwijs op maat te realiseren. Wij helpen scholen hier kennis over te vinden,' aldus programmamanager Hanneke Ackermann.

Meer informatie?
Ook geĂŻnteresseerd in de Kennisrotonde? Ga naar www.kennisrotonde.nl voor meer informatie. Meer vraagstukken bekijken? Ga naar www.kennisrotonde.nl/vraagstukken
---