Ingezonden persbericht


Persbericht Thuiswinkel Markt Monitor 2006

Embargo tot woensdag 27 september 2006

Omzet online thuiswinkelen in eerste zes maanden 2006 naar ¤ 1,33 miljard

Omzetstijging van 25% ten opzichte van eerste helft 2005

De markt voor online consumentenbestedingen door Nederlandse internetters is met 25% verder doorgegroeid naar een omzet van ¤ 1,33 miljard, zo blijkt uit de 'Thuiswinkel Marktt Monitor 2006-1', het halfjaarlijkse onderzoek naar online consumentenbestedingen en overige verkopen op afstand van Blauw Research in samenwerking met Thuiswinkel.org. De cijfers zijn bekend gemaakt tijdens het lustrumcongres van Thuiswinkel.org (www.thuiswinkelupdate.nl), dat op 26 september is gehouden in Zaandam.

De cijfers komen tot stand in nauwe samenwerking met de bijna 400 leden van de branchevereniging Thuiswinkel.org, gekoppeld aan een grootschalig consumenten-onderzoek (n=2000). Door deze vorm van multilevel research wordt de totale online thuiswinkelmarkt al sinds 1998 op betrouwbare wijze in kaart gebracht.

De online omzetgroei stijgt nog altijd substantieel harder in vergelijking met de reguliere detailhandelsverkopen. De groei van de totale Nederlandse detailhandel bedroeg volgens het CBS 6,2% in de eerste helft van 2006. Het aandeel van de totale online verkopen in de eerste helft van 2006 ten opzichte van de totale Nederlandse detailhandel stijgt van 2,8% in 2005 naar 3,3 % in de eerste helft van 2006.

'Nog steeds zien we een forse toename in het aantal nieuwe kopers dat voor het eerst via internet een bestelling heeft gedaan', aldus Frank Sibbel, manager E-media bij Blauw Research. 'In de eerste zes maanden van 2006 hebben ruim 5 miljoen online kopers een online bestelling gedaan, waarvan bijna 700.000 kopers voor het eerst online iets gekocht hebben'. Deze groei in nieuwe kopers geeft de markt voor online shopping een positieve stimulans, omdat veel nieuwkomers voorzichtig beginnen en zich vervolgens doorontwikkelen naar meer ervaren online kopers die vaker en duurdere online aankopen gaan doen.

De tevredenheid van online kopers is nog steeds hoog; 95% van de shoppers geeft aan tevreden tot zeer tevreden te zijn over de laatste online bestelling. Dit soort positieve ervaringen leidt ertoe dat shoppers nog steeds actieve aanbevelers zijn met betrekking tot online thuiswinkelen, en andere niet-kopers ertoe overhalen ook online te gaan bestellen.

Het gemiddelde bestede bedrag per online koper is in de eerste zes maanden van 2006 , na een eerdere stagnatie, weer gestegen van ¤ 243,- naar ¤ 259,-, veroorzaakt door een toename van bestellingen in duurdere online marktsegmenten zoals reizen, consumentenelektronica, witgoed en verzekeringen.

Opvallend is de toename in het vertrouwen dat internetters hebben rondom veiligheid van betalen bij het doen van een online aankoop. Het aantal niet-shoppers dat de onveiligheid van betalen als grootste drempel ziet om geen online aankoop te doen is gedaald van 57% een jaar geleden naar 45%. Ook steeds minder shoppers vinden de veiligheid van betalen een issue. Onder andere de introductie van iDEAL heeft hiertoe bijgedragen; de meerderheid van de online kopers ziet iDEAL als een veilig betaalmiddel. Aangezien de veiligheid van betalen altijd een grote drempel was voor zowel nieuwkomers als ook meer ervaren shoppers, zijn deze ontwikkelingen gunstig voor een verdere marktontwikkeling in de komende jaren.

Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org, verklaart de groei van online consumenten-bestedingen: 'Opnieuw is er een enorme groep van nieuwe toetreders tot de markt: 700.000 consumenten die voor het eerst een product of dienst via internet kopen. Tegelijkertijd neemt ook het aanbod van webwinkels fors toe. Anders dan de Kamer van Koophandel (juni 2006: 5.100) en het CBS (augustus 2006: 3.200) schat Thuiswinkel.org het aantal Nederlandse webwinkels inmiddels op meer dan 10.000! Tenslotte zorgt ook het toenemende consumentenvertrouwen in betalen op internet voor steeds meer online bestedingen. Met name de betaalstandaard iDEAL is daar debet aan, met inmiddels een marktaandeel van zo'n 20% van alle online betalingen'.

Jongen over de groei van de sector: 'In haar eerste lustrumjaar is Thuiswinkel.org inmiddels uitgegroeid tot de snelst groeiende branchevereniging van Nederland. Inmiddels zijn bijna 400 webwinkels lid van Thuiswinkel.org, die goed zijn voor bijna 80% van de Nederlandse online consumentenbestedingen. Alle leden van Thuiswinkel.org mogen na financiële en juridische ballotage het Thuiswinkel Waarborg voeren. Voor consumenten betekent het Thuiswinkel Waarborg dat zij extra rechten hebben bij doen van aankopen op internet. Op deze wijze draagt Thuiswinkel.org met het Thuiswinkel Waarborg bij aan het verder versterken van het consumentenvertrouwen en de voortdurende stijging van de online thuiswinkelomzet', aldus Jongen.

TABEL: Thuiswinkel Markt Monitor 2006

Ontwikkeling omzet online consumentenbestedingen in miljoenen euro's per jaar 1998:
¤ 41,- 1999:
¤ 147,->
2000:
¤ 312,-
2001:
¤ 527,-
2002:
¤ 937,- 2003:
¤ 1.237,-
>
2004:
¤ 1.678,-
2005:
¤ 2.210,-

2006 1e half jaar: ¤ 1.330,-
Bron: Thuiswinkel Markt Monitor, Blauw Research/Thuiswinkel.org, 2006-1

EINDE PERSBERICHT

Opzet Thuiswinkel Markt Monitor
Online shopping via internet wordt in dit onderzoek gedefinieerd als consumentenaankopen van producten/diensten voor privé-doeleinden bij bedrijven (b-t-c), waarbij de bestelling van de producten via internet (online) heeft plaatsgevonden (niet per se de betaling). Online bestedingen voor zakelijke doeleinden (b-t-b), online verkopen van consumenten onderling (c-t-c) en het aankopen van aandelen en telebankieren worden niet tot online shopping gerekend.

De cijfers komen tot stand door middel van het verzamelen van verkoopcijfers in samenwerking met Thuiswinkel.org van een groot aantal online retailers waaronder de leden van Thuiswinkel.org. Door crosschecking via een online en telefonisch consumentenonderzoek (n=2000) vindt kalibratie van de marktcijfers plaats waarmee betrouwbare uitspraken kunnen worden gedaan over de totale online shoppingmarkt. Blauw Research en Thuiswinkel.org hebben hiermee een unieke en betrouwbare onderzoeksmethodiek ontwikkeld om de online consumentenbestedingen door Nederlandse consumenten inzichtelijk te maken.

In de rapportage 'Thuiswinkel Markt Monitor 2006-1 staat meer gedetailleerde informatie over o.a. de ontwikkelingen in de markt, de verschillende marktsegmenten, de betaalmethoden en de consumentenprofielen. Naast deze marktcijfers wordt tevens de bekendheid en waardering gemeten van de belangrijkste online shops binnen verschillende marktsegmenten.

BLAUW RESEARCH

Blauw Research is het snelst groeiende onderzoeksbureau in Nederland met 90 medewerkers en een omzet van ¤ 9 mln. Ze ondersteunt bedrijvenn en instellingen bij het nemen van beslissingen die leiden tot verbeterde stakeholderrelaties, producten en diensten en inzet van middelen. Zij doet dit door wezenlijke informatie en heldere inzichten te leveren op basis van gedegen onderzoek. Blauw Research staat voor betrokkenheid en originaliteit en is gedreven om haar opdrachtgevers vooruit te helpen. Blauw Research heeft vier kerncompetenties: Business Performance, Marketing & Market Intelligence, Corporate Communication en Beleid in de publieke sector. Meer over Blauw Research vindt u op http://www.blauw.com

THUISWINKEL.ORG

De Nederlandse Thuiswinkel Organisatie, kortweg Thuiswinkel.org, is als brancheorganisatie de primaire belangenbehartiger van bijna 400 bedrijven die producten en/of diensten op afstand (internet, catalogus, post, etc.) verkopen aan consumenten.

Alle leden van de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie onderschrijven de Gedragsregels Thuiswinkel Waarborg. Onderdeel van deze gedragsregels zijn de relevante Europese richtlijnen, Nederlandse wet- en regelgeving, de gedragsregels die het gevolg zijn van door Thuiswinkel.org gemaakte afspraken met derden, bindende algemene voorwaarden en adequate geschillenbeslechting.

Keurmerk Thuiswinkel Waarborg
De gedragsregels zijn direct gekoppeld aan het Thuiswinkel Waarborg, hét consumentenkeurmerk voor veilig en betrouwbaar winkelen via internet, catalogus, post, etc. Voor consumenten betekent dit dat alle aangesloten leden zich houden aan regels rond informatieplicht, privacy, herroepingrecht, terugbetaling en geschillenbeslechting.

Het keurmerk Thuiswinkel Waarborg is door de Consumentenbond bestempeld als de opvolger van het per 1 januari 2002 door de Consumentenbond beëindigde Web Trader.

Noot voor de pers:
Voor meer informatie over de Thuiswinkel Markt Monitor kunt u contact opnemen met Blauw Research, Frank Sibbel (frank.sibbel@blauw.com) of met Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org (wijnandjongen@thuiswinkel.org) of 06 55 87 69 68.

Blauw Research Thuiswinkel.org Weena 125 Horaplantsoen 20 3013 CK ROTTERDAM 6717 LT EDE

tel: 010 - 400 09 00 p; tel: 0318 - 664 85 75 fax: 010 - 400 09 01 fax: 0318 -" 64 85 76

www.blauw.com www.thuiswinkel.org www.thuiswinkelupdate.nl