Gemeente Utrecht


2006 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
96 Vragen van de heer P.H. van Corler
(vragen binnengekomen op 27 augustus 2006
en antwoorden verzonden door het college op 26 september 2006)


In het AD/UN van vrijdag 25 augustus 2006 staat dat het RSS-Station Lage Weide is uitgesteld, omdat de ondernemers niet het door de NS gewenste aantal van 1600 abonnementen kunnen garanderen. Er zouden slechts 300 toezeggingen voor abonnementen zijn. Uit het artikel valt op te maken dat de bouw van het station niet van de baan is, maar wel voor onbepaalde tijd wordt uitgesteld.

In de vergadering van de raadscommissie Verkeer en Beheer op 28 maart 2006 stelt de toenmalige wethouder Verkeer het volgende: "De Stichting Bundel houdt zich bezig met de centrale inkoop van goederen en diensten voor bedrijven. Deze stichting zet zich in om abonnementen aan de man te brengen, maar garanties zijn er niet te geven. Op dit moment zijn er 700 abonnementen verkocht. Dit betekent dat er per dag 1.200 à 1.400 in- en uitstapbewegingen zijn. Het Rijk stelt een ondergrens van 1.000 om een levensvatbaar station te kunnen realiseren."

Zowel de gemeente Utrecht als het Bestuur Regio Utrecht (BRU) hebben zich garant gesteld voor de afname van abonnementen. De gemeente Utrecht staat garant voor de afname tussen de 1400 en 1600 abonnementen. Het BRU draagt het risico als het aantal verkochte jaarkaarten in enig jaar ligt tussen 800 en 1400.

Gezien het eerdere bericht van de wethouder over de stand van zaken rondom het aantal abonnementen en de garantstelling van zowel de gemeente Utrecht als het BRU, is GroenLinks onaangenaam verrast door het bericht uit het AD/UN.

1. Klopt de berichtgeving van het AD/UN over de toezeggingen van slechts 300 abonnementen? Zo ja, hoe rijmt het college dit met de mededeling van de wethouder in maart dat er 700 abonnementen verkocht waren?


De eis van NS, de afname van 1.600 jaarkaarten, impliceert dat een bij NS afgenomen jaarkaart persoongebonden dient te zijn. De berichten van de wethouder destijds waren gebaseerd op mondeling verkregen, tussentijdse, informatie van de ondernemersvereniging. Eind maart 2006 was er, volgens deze verkregen informatie, sprake van een garantstelling van ca. 700 jaarkaarten. Een garantstelling is de borging van een ondernemer dat een jaarkaart wordt afgenomen zonder dat evenwel de naam van de kaarthouder nog bekend is; m.a.w. de jaarkaart is in dit geval dus niet persoonsgebonden.


De ondernemers van Lage Weide hebben ons college inmiddels per brief d.d.19 juni 2006 laten weten dat zij uiteindelijk een directe afname garanderen van 265 jaarkaarten en 4.685 dagkaarten. De ondernemersvereniging staat, onder voorwaarden met betrekking tot toekomstige ontwikkeling en herstructurering van Lage Weide, garant voor een afname van 1.600 jaarkaarten.

2. Zijn er afspraken gemaakt over de termijn waarop het station Lage Weide wel gerealiseerd gaat worden? Zo ja, onder welke voorwaarden?


Nee.


3. Het BRU staat garant voor 600 jaarkaarten. Is deze garantstelling afhankelijk van de startdatum van de bediening van station Lage Weide? Met andere woorden: hoe houdbaar is de garantstelling van het BRU?


De garantstellingsregeling met het BRU had betrekking op het bedrijfsrisico voor NS indien er in enig jaar na opening van het station de jaarkaartafname beneden de afgesproken hoeveelheden van 1600 zou komen. De garantstelling van het BRU is door het niet halen van de door NS verlangde hoeveelheden jaarkaarten per 1 juli jl. komen te vervallen. Onze inzet blijft er op gericht om met het BRU opnieuw afspraken te maken over de benodigde garantstelling.

4. GroenLinks vindt het station Lage Weide een belangrijke schakel in Randstadspoor in Utrecht. Welke stappen gaat het college ondernemen om er voor te zorgen dat dit station zo snel mogelijk gerealiseerd kan worden?


Met de betrokken regiobestuurders die zich samen sterk maken voor Randstadspoor wordt overleg gevoerd om een planstudie in opdracht van het ministerie van Verkeer en Waterstaat te starten samen met NS en ProRail over de groeipotentie van het station. NS heeft schriftelijk laten weten bereid te zijn om mee te werken aan deze studie.


Daarnaast zal met de ondernemers nader overleg worden gevoerd over de mogelijkheden voor herstructurering in combinatie met het vergroten van het draagvlak (reizigerspotentieel) voor het station.

5. Wat zijn de gevolgen van het uitstel van de bouw van het station Lage Weide voor de ontwikkeling van het transferium Lage Weide? Wordt de planning van de bouw van dit transferium aangepast of is ook de realisatie van het transferium hierdoor onzeker?


Het college gaat nog steeds, conform de planning, uit van realisatie van het transferium in 2007.

6. Het transferium zal goed ontsloten moeten worden met Openbaar Vervoer. Hoe gaat het college zorgen voor voldoende OV voor de ontsluiting van het transferium?


Vanzelfsprekend hoort bij een transferium ook een goede ontsluiting met openbaar vervoer. Het college beraadt zich nog op de exacte invulling daarvan.


---- --