Gemeente Utrecht


2006 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
95 Vragen van mevrouw N.R. Schipper
(vragen binnengekomen op 23 augustus 2006
en antwoorden van het college verzonden op 27 september 2006)

Toelichting:
In januari 2006 hebben de Gemeente Utrecht, het UMC en de UU een samenwerkingsovereenkomst ondertekend om een transferium in De Uithof te ontwikkelen en bouwen. De plannen hiervoor worden het komende jaar verder uitgewerkt.

Het persbericht van de gemeente Utrecht: "Door de komst van het transferium wordt de parkeervoorziening in De Uithof gebundeld en kunnen betrokken organisaties meer aan vervoersmanagement doen. Daardoor blijft de groei van het aantal individuele verkeersbewegingen in De Uithof in de toekomst beperkt. Omdat de komst van een transferium aan deze kant van de stad bijdraagt aan een betere bereikbaarheid van Utrecht, past deze ook in het parkeerbeleid van de gemeente. Medio 2004 besloten gemeente Utrecht, het UMC en de UU een gezamenlijk onderzoek te starten naar de haalbaarheid van een transferium in De Uithof. Uitkomst daarvan is onder andere dat het transferium het best kan komen te liggen ten zuiden van de A28 en ten westen van de Universiteitsweg. Om het transferium goed met openbaar vervoer te ontsluiten, wordt de HOV-baan doorgetrokken tot bij het transferium en ontstaat er een snelle OV-verbinding met de rest van de stad."

Op 16 augustus publiceert de gemeente Utrecht dat er bij haar op 31 juli een aanvraag voor een velvergunning van 730 bomen aan de Toulouselaan/Sorbonnelaan/Helsinkilaan in verband met aanleg parkeerterrein is binnengekomen.

Toulouselaan/Sorbonnelaan/Helsinkilaan is gelegen ten oosten van de A27, nabij Maarschalkerweerd en zwembad Krommerijn.

In zoverre GroenLinks heeft kunnen nagaan is er voor deze locatie (nog) geen aanleg/ bouwvergunning aangevraagd en/of afgegeven voor de uitbreiding van het parkeerterrein/ garage en de in- en uitritten.

Vragen:
1. Hoe beoordeelt het college het kennelijke voornemen van de Universiteit Utrecht om aan de andere zijde van de Uithof de parkeerfaciliteiten flink uit te breiden, mede in het licht van de begin dit jaar gesloten samenwerkingsovereenkomst?


Het voornemen van de Universiteit Utrecht betreft de uitbreiding van het bestaande parkeerterrein aan de Sorbonnelaan met 219 plaatsen. In het kader van de bouwvergunning voor de Bisschoppen is de universiteit erop gewezen dat zij afdoende parkeergelegenheid in de nabijheid van Casa Confetti en de Bisschoppen dient te realiseren. De Universiteit heeft daarom besloten om 145 bestaande parkeerplaatsen, die thans gebruikt worden door de Universiteit, af te staan ten behoeve van woningbouw. Deze 145 parkeerplaatsen zijn echter structureel nodig voor de Universiteit en dienen, om nieuwe parkeerproblemen te voorkomen, elders te worden gecompenseerd. De Universiteit heeft ervoor gekozen om deze parkeerplaatsen aan de Sorbonnelaan te compenseren door het bestaande parkeerterrein uit te breiden.

De overige 74 plaatsen zijn nodig voor de Hogeschool Utrecht en vormen een beperkt gedeelte van hun parkeerbehoefte. De totale parkeerbehoefte van de Hogeschool Utrecht ten behoeve van de nieuw- en verbouwplannen bedraagt 150 parkeerplaatsen. De gemeente is in overleg met de Hogeschool over het realiseren van deze parkeerplaatsen in het transferium De Uithof. De relatie tussen deze 74 parkeerplaatsen en de geplande parkeerplaatsen in het transferium is onderwerp van overleg.


Wij betreuren het verlies van groen. Om deze reden is overleg geweest met Universiteit Utrecht. Afgesproken is dat het aan te leggen parkeerterrein omzoomd zal blijven met bomen. Aan weerszijden van de nieuw aan te leggen weg achter het Wentgebouw worden bomen aangeplant. Tevens wordt de Toulouselaan versmald en als fietspad ingericht, behoudens het gedeelte achter de studentenwoningen. De weide aan de zuidzijde wordt vergroot. De bomenstructuur aan weerszijden van de Zandlaan wordt verder doorgetrokken richting centrumgebied van de Uithof. Om het groene karakter van de Uithof voor de toekomst te borgen werkt de universiteit aan een groenvisie


2. Welke bestemming heeft het terrein waarop de 730 te vellen bomen staan?


Het perceel is gelegen in het gebied waar het "Uitbreidingsplan in hoofdzaak Universiteitscentrum der gemeente Utrecht" van kracht is. Binnen dit bestemmingsplan heeft het perceel de bestemming 'Universiteitscentrum' (onderwijsvoorzieningen).

Deze bestemming staat verschillende ruimtelijke invullingen toe, waaronder parkeervoorzieningen. Dit betekent dat er geen ruimtelijke ordeningsprocedure nodig is voor de aanleg van de parkeerplaatsen aan de Toulouselaan.


3. Kan de Universiteit na het verkrijgen van de velvergunning overgaan tot realisatie van het parkeerterrein, of moeten daarvoor nog andere procedures voor worden doorlopen? Zo ja, welke?


Ja. de realisering van parkeerplaatsen op de aangegeven locaties past binnen het bestemmingsplan en er zijn geen andere vergunningen noodzakelijk. Op het moment dat de parkeerplaatsen ten behoeve van de Universiteit worden aangelegd kan na het verwijderen van de bomen op grond van de velvergunning meteen worden overgegaan tot realisatie.

4. Op 27 april 2006 heeft de gemeenteraad de motie kappen met kappen III aangenomen. Is het College met GroenLinks van mening dat eerst alle benodigde vergunningen, voor de realisatie van het parkeerterrein, (onherroepelijk) verkregen moeten zijn voordat over gegaan zou kunnen worden tot het kappen van bomen?


Voor de beantwoording van deze vraag verwijzen wij u naar de brief van het college in reactie op deze motie. Het gaat hier om bomen, die geen eigendom zijn van de gemeente, maar van een derde. Als er sprake is van een externe partij zijn er andere en minder mogelijkheden dan wanneer het gaat om afspraken over het eigen handelen. Er lopen thans geen andere vergunningprocedures.

5. Welke mogelijkheden heeft de gemeente Utrecht tot het verplichten tot herplanten van bomen? Welke ervaringen zijn hiermee de afgelopen jaren opgedaan?


Op grond van artikel 91 APV kan in geval van handhaving na illegaal kappen, herplant als een voorschrift worden opgenomen in de kapvergunning die dient ter legalisering van de overtreding. Daarnaast kan in het kader van een kapvergunning herplant alleen opgelegd worden indien er sprake is van aanwezigheid van weigeringsgronden, maar dat als gevolg van een belangenafweging de vergunning toch wordt verleend.

Uit ervaring blijkt dat herplantplicht een bijdrage levert aan het behoud van het karakter van stedelijk groen, milieubeheer en de beleving van ruimtelijke kwaliteit.


---- --