Ingezonden persbericht


KPN-bestuursvoorzitter Scheepbouwer over EPN-rapport:

Virtuele wereld Second Life instrument voor productverbetering en marketing

|"Het is een goede zaak consumenten  |                                    |
|te vragen mee te denken met de      |
|ontwikkeling van producten en       |
|diensten. In Second Life gebeurt    |
|dat. Ik verwacht dan ook dat deze   |
|virtuele wereld meer en meer voor   |
|productverbetering en marketing gaat|
|worden gebruikt". Dit zei           |                                    |
|KPN-bestuursvoorzitter Ad           |                                    |
|Scheepbouwer in een reactie op het  |                                    |
|conceptrapport 'Second Life. Het    |                                    |
|Tweede Leven van Virtual Reality'   |                                    |
|dat EPN hem onlangs aanbood.        |                                    |
|                                    |                                    |
|In dit rapport staan de uitkomsten  |                                    |
|van een uitgebreide enquête onder   |                                    |
|circa 300 'residents' van de        |                                    |
|virtuele wereld Second Life, waarvan|                                    |
|het aantal in hoog tempo toeneemt.  |                                    |
|De voorlopige bevindingen zijn      |                                    |
|afgelopen week besproken door de    |                                    |
|Adviescommissie van het Second      |                                    |
|Life-onderzoek en an dere           |                                    |
|deskundigen in het EPN-netwerk en   |                                    |
|het conceptrapport wordt momenteel  |                                    |
|aan de hand van de reacties         |                                    |
|aangepast.                          |                                    |
Een van de conclusies (te lezen in een persbericht van EPN van 20 juli jl. met voorlopige resultaten), is dat circa 40% meent eraan verslaafd te zijn en dat een vergelijkbaar percentage er 'Linden-dollars' verdient (de munteenheid in Second Life) met virtuele diensten, zoals de verkoop van zelf ontworpen auto's aan andere 'residents'. Deze Linden-dollars zijn om te wisselen in US dollars. Bedrijven zoals Adidas, Toyota en Amazon hebben Second Life inmiddels ontdekt als communicatiemiddel om hun (potentiële) klanten te bereiken.

EPN richt zich op het agenderen van de gevolgen van de invoering van ICT op de samenleving en is zodoende geïnteresseerd in het verschijnsel 'interrealiteit'. Met 'interrealiteit' wordt de versmelting van de online werkelijkheid met de fysieke aangeduid.

In het kader van dit speerpunt zijn de effecten van Second Life op haar 'inwoners' onderzocht, waarbij vooral de thema's 'welzijn', 'economie' en 'recht' zijn bestudeerd. EPN heeft daarom vooral belangstelling voor 'heavy users'. De onderzoekers begaven zich in Second Life en spraken via chatten bewoners aan met de vraag of zij bereid waren de enquête in te vullen. Door deze gebruikte onderzoeksmethode in dit kwalitatieve onderzoek is het aannemelijk dat vooral diegenen zijn benaderd die veel tijd in deze virtuele wereld doorbrengen. Hoe vaker in Second Life immers, hoe groter de kans er te worden aangetroffen.

Nadere informatie: Tom van der Maas, directeur EPN, mob. 06 - 25 130 130

Begin volgende week is het rapport voor de media en andere belangstellenden beschikbaar. Redacties: stuur in reactie op dit persbericht een e-mail naar onderzoeker David de Nood (david.denood@epn.net ) met het verzoek het persbericht en het rapport toe te zenden.

EPN - Platform voor de informatiesamenleving, is een onafhankelijke stichting met als doel een evenwichtige integratie te bevorderen van informatie- en communicatietechnologie in de samenleving. Daartoe agendeert EPN de gevolgen en de mogelijkheden van verregaande integratie van ICT. Voorzitter is dr. A.H.G. Rinnooy Kan, vice-voorzitter mr. B.E.M. Wientjes. In EPN (www.epn.net) zijn het bedrijfsleven, de politiek, de overheid, de wetenschap en het maatschappelijk middenveld vertegenwoordigd. EPN verricht onderzoek, geeft publicaties uit en organiseert uiteenlopende bijeenkomsten, waaronder expertmeetings, nieuwsfora, seminars en congressen.


---- --