Algemene Vereniging Van Beroepsjournalisten in België



Italiaanse journalisten gaan staken

De Italiaanse journalisten hebben stakingen aangekondigd, wegens de botte weigering van dagbladuitgevers om te praten over een vernieuwing van de collectieve arbeidsovereenkomst. De Europese Federatie van Journalisten (EFJ) steunt de actie van de Italiaanse collegas.

Paolo Serventi-Longhi, algemeen secretaris van de Italiaanse journalistenvereniging FNSI, noemde de houding van de werkgevers onbegrijpelijk en schokkend. Volgens hem weigeren de uitgevers elke dialoog, ondanks een constructieve opstelling van de vakbonden.

De uitgevers van hun kant wijzen op grote uitdagingen die er zitten aan te komen, zoals technologische convergenties, terugvallende commerciële inkomsten en dalende oplages. Flexibiliteit en salarissen zijn essentiële elementen van een nieuwe strategie voor de sector, heet het bij hen. Ze zijn bereid de vorige CAO te respecteren, maar zeggen dat er geen rechtvaardiging is voor een nieuwe collectieve overeenkomst.

Maar volgens de FNSI hebben de werkgevers een reeks voorstellen gedaan die de salarissen met 30% zou hebben verminderd en die een ernstige afzwakking zou hebben betekend van de vorige CAO.

Algemeen secretaris van de EFJ, Aidan White, stelt dat het gedrag van de uitgevers niet zozeer is ingegeven door de evolutie in de sector, maar dat het gaat om een kostenbesparingsactie, zonder meer. Die zal leiden tot een daling van de journalistieke kwaliteit en zal de positie van de uitgevers nog verzwakken. Vakbonden zijn niet ongevoelig voor de uitdagingen van deze tijd, maar ze begrijpen beter dan wie ook dat geen goede journalistiek kan worden geleverd zonder goede arbeidsvoorwaarden. Europese uitgevers die proberen CAOs te omzeilen met kortetermijncontracten - of andere onzekere contracten - voor hun journalisten berokkenen het medialandschap ernstige schade. Wij steunen de Italiaanse journalisten in hun actie.

Op 29 en 30 september zijn stakingen gepland in de weekbladpers en online media. Op 5 en 6 oktober is het de beurt aan de dagbladpers, 7 oktober moet het hele medialandschap plat gaan en op 24 en 25 oktober staakt de audiovisuele sector. (I.D.)