Gemeente Eindhoven

Persbericht 27 september 2006, 240

Schoolbesturen en gemeente op de bres voor basisschoolleerlingen

âHet gezamenlijk stimuleren van de ontwikkeling van kinderen in de leeftijd van nul tot twaalf jaar, zodat ze allen op een volwaardige manier mee kunnen doen in de Eindhovense samenleving.â Dat is de ambitie die de belangrijkste partijen binnen het educatieve veld in Eindhoven voor ogen hebben. Vandaag,
27 september 2006 ondertekenen acht schoolbesturen (SKPO, Salto, Stg. Vrije School Eindhoven Zuid, Stg. Evangelisch Onderwijs, Vrije School Brabant, Regionale Internationale School, Islamitische Basisscholen) en de gemeente Eindhoven daartoe het convenant Educatieve Agenda voor primair onderwijs, waarin verschillende afspraken op onderwijsgebied zijn vastgelegd.

Zo staat in de Educatieve Agenda voor het primair onderwijs het stimuleren en ondersteunen van kinderen door het aanbieden van educatie centraal. Maar educatie gaat daarbij verder dan het bieden van alleen onderwijs, uiteindelijk gericht op een startkwalificatie en het vinden van werk. Het gaat ook om de persoonlijkheids-ontwikkeling van kinderen en hun talenten. Zodat zij actief deel uit kunnen maken van een sociale en leefbare samenleving, een gezonde leefstijl kunnen ontwikkelen en kunnen deelnemen aan het artistieke en culturele leven, aan sport en recreatieve bezigheden. En dat betekent weer dat men aan moet sluiten bij de leefwereld en de talenten en/of beperkingen van kinderen. Educatie dus in de meest brede zin van het woord: spelen, integreren, leren (SPIL).
Omdat ontwikkeling en opvoeding onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn, zullen ondertekenende partijen ouders nadrukkelijk betrekken in dit educatieve proces.

Programmalijnen

In de Educatieve Agenda zijn ook een aantal programmalijnen opgenomen, die genoemde partners op termijn verder zullen uitwerken. Het gaat om de themaâs âkwaliteit van onderwijsâ, âzorg voor de leerlingâ, âonderwijsachterstandenâ, âeducaties (techniek, cultuur, verkeer, sport en beweging)â, âonderwijsvernieuwingâ en âschool en omgeving: sociale vorming, participatie en burgerschapâ. Met name op dat laatste gebied gaan partners al gericht aan de slag. Zo ondertekenen ze als onderdeel van het convenant Educatieve Agenda vandaag ook de âIntentieverklaring tot aanpak Zwart-Wit Problematiek in het Basisonderwijsâ en zullen ze aansluitend tijdens een workshop gezamenlijk zoeken naar mogelijke oplossingen voor problemen die zich op dit gebied voordoen.

Intentieverklaring tot aanpak Zwart-Wit problematiek

In Eindhoven is in de periode 1993-2004 het aantal zwarte scholen (meer dan 60% allochtone leerlingen) gestegen, terwijl het aantal witte scholen gelijk is gebleven. Om deze negatieve spiraal te doorbreken, zijn schoolbesturen en gemeenten verplicht met elkaar te overleggen en bindende afspraken te maken over het voorkomen van segregatie, het bevorderen van integratie en het bestrijden van onderwijsachterstanden.
Uitgangspunt van de Eindhovense intentieverklaring is een aanpak op het niveau van stadsdelen. Centraal hierbij staat het stimuleren van uitwisseling, ontmoeting en samenwerking tussen scholen. Dit gebeurt door aan te sluiten bij de gedachte van de educatieve agenda: het bieden van een algemeen en breed aanbod van onderwijs, zorg en activering van kunst en cultuur, sport, techniek en maatschappij. Extra aandacht gaat daarbij uit naar scholen met veel achterstandsleerlingen. Ook hier betrekken de genoemde partners ouders actief bij de aanpak.