DSM


Persconferentie DSM strategie Vision 2010 - Building on Strengths: goed op schema

UITNODIGING VOOR DSM PERSCONFERENTIE

Vandaag om 18.30 uur houdt DSM een persconferentie over het thema Vision 2010: Het Eerste Jaar, waarbij de bestuursvoorzitter van DSM nader zal ingaan op de in dit persbericht behandelde onderwerpen. De persconferentie zal plaatsvinden op het hoofdkantoor van de onderneming in Heerlen, Het Overloon 1. De persconferentie zal live te volgen zijn via www.dsm.com.

Een jaar geleden presenteerde DSM zijn meerjarenstrategie Vision 2010 - Building on Strengths. Tijdens de jaarlijkse analistenconferentie op 28 en 29 september 2006 komt DSM met een update over de in het eerste jaar gerealiseerde vorderingen en maakt tevens de volgende nieuwe initiatieven bekend:
Een programma voor inkoop van eigen aandelen voor een totaal van EUR 750 miljoen
Een loyaliteitsdividend

"DSM ligt goed op schema met de implementatie van Vision 2010. Op alle punten zijn concrete vorderingen geboekt in overeenstemming met de gestelde targets, of zelfs meer dan dat. De nieuwe initiatieven die vandaag zijn aangekondigd passen uitstekend in het kader van de focus van DSM op waardecreatie voor de lange termijn," aldus Peter Elverding, voorzitter van de Raad van Bestuur van DSM. "Het programma voor de inkoop van eigen aandelen ten bedrage van EUR 750 miljoen zal het voor DSM mogelijk maken om de gearing van het concern met ongeveer 10 procentpunten te verhogen tot een niveau van omstreeks 20%. Door de uitvoering van dit programma zal de winst per aandeel voor gewone aandeelhouders met ongeveer 10% verhoogd worden. Het programma laat voldoende ruimte voor gerichte acquisities, aangezien de gearing verder verhoogd kan worden met 10 of meer procentpunten.
In het kader van corporate governance is er een brede discussie gaande met betrekking tot het langetermijn commitment van aandeelhouders. Gezien onze focus op waardecreatie voor de lange termijn overwegen we de invoering van een nieuw dividendinitiatief, het zogenaamde loyaliteitsdividend, dat ons de mogelijkheid geeft om rechtstreeks te communiceren met onze aandeelhouders en waarmee we langetermijn-aandeelhouders belonen."

Programma voor inkoop van eigen aandelen
In Vision 2010 zijn de uitgangspunten beschreven voor DSM's strategie ten aanzien van de financiële balans. Een belangrijke bouwsteen voor de totstandbrenging van de gewenste balansstructuur is een programma voor de inkoop van eigen aandelen waartoe DSM nu besloten heeft en waarmee een totaalbedrag van EUR 750 miljoen is gemoeid. Met behulp van dit programma kan de gearing (netto schuld/ totaal vermogen) van DSM worden verhoogd met ongeveer 10 procentpunten tot een niveau van ongeveer 20%. Het programma maakt het mogelijk om ongeveer 20 tot 25 miljoen gewone aandelen van DSM in te kopen (uitgaande van een aandeelkoers tussen EUR 30 en EUR 35), wat neerkomt op ongeveer 10 tot 13% van het totale aantal uitstaande gewone aandelen. Dit betekent dat als direct effect de winst per aandeel voor gewone aandeelhouders ongeveer 10% hoger zal worden.

Om fiscale redenen zal de uitvoering van het programma voor de inkoop van eigen aandelen verdeeld worden over 2006 en 2007. De eerste fase van het programma zal beginnen op 28 september 2006 en lopen tot 31 december 2006. DSM heeft een Overeenkomst van Discretionair Beheer (Discretionary Management Agreement) afgesloten met de bank die belast is met de uitvoering van de aandeleninkoop in de loop van dit jaar. Het aantal tijdens deze eerste fase in te kopen aandelen zal beperkt worden tot maximaal 6,7 miljoen, waarna het programma in 2007 zal worden afgerond. De inkoopkoers zal gebaseerd worden op de dagelijkse VWAP (Value Weighted Average Price). De van dag tot dag in te kopen volumes zullen rond 10% van de dagelijkse omzet van het aandeel DSM bedragen. In overeenstemming met de geldende regelgeving zal DSM de markt regelmatig door middel van persberichten op de hoogte houden van de feitelijke vordering van de uitvoering van het onderhavige programma voor de inkoop van eigen aandelen.

Loyaliteitsdividend
Met het oog op verdere versterking van de communicatie met langetermijn-aandeelhouders overweegt DSM om een nieuw instrument in te voeren, namelijk een loyaliteitsdividendbonus voor aandeelhouders die hun DSM-aandelenbezit laten registreren. DSM wil op deze wijze langetermijn-aandeelhouders belonen. Tevens biedt dit instrument DSM de mogelijkheid de communicatie met deze aandeelhouders te intensiveren. Aandelen die meer dan drie jaar worden aangehouden door dezelfde aandeelhouder komen in aanmerking voor een loyaliteitsdividendbonus van 30% van het gemiddelde dividend in de voorafgaande periode van 3 jaar en van 10% per jaar in de periode daarna. Dit nieuwe instrument zal in de komende maanden besproken worden met de aandeelhouders en afhankelijk van hun reacties zal DSM wellicht voor de Algemene Vergadering van Aandeelhouders in maart 2007 voorstellen formuleren voor het implementeren van dit instrument.

Dividend Re-Investment Plan (DRIP)
Om tegemoet te komen aan verzoeken van aandeelhouders om een dividend in aandelen mogelijk te maken zal met ingang van volgend jaar een Dividend Re-Investment Plan (Regeling voor Herbelegging van Dividend) worden ingevoerd in samenwerking met ABN AMRO. Deze regeling komt in wezen neer op een bijzondere versie van een dividend in aandelen die niet ongebruikelijk is in de Angelsaksische landen en recentelijk ook is ingevoerd door een aantal andere ondernemingen die genoteerd zijn aan Euronext Amsterdam.

Vision 2010: Het eerste jaar

Marktgedreven groei en innovatie
In het kader van Vision 2010 wil DSM een omzetgroei van 3 tot 5% per jaar realiseren. Deze ambitie is gestoeld op een economisch scenario zoals vorig jaar in detail uiteengezet. In de afgelopen vier kwartalen heeft DSM een autonome omzetgroei van 5,5% gerealiseerd, dankzij een combinatie van stevige groei van het totale volume en prijsverhogingen. Dit rechtvaardigt de conclusie dat DSM goed op schema ligt met dit belangrijke onderdeel van Vision 2010.

Om deze autonome groei verder te stimuleren investeert DSM overal ter wereld in productie-uitbreiding. Onlangs heeft de onderneming diverse investeringsprojecten aangekondigd, waaronder nieuwe fabrieken voor Stanyl® en Stamylan® op de locatie in Geleen, nieuwe fabrieken voor Dyneema® in de VS en een nieuwe fabriek voor de productie van Akulon® in China. De recentelijk voltooide en de inmiddels aangekondigde projecten zullen in totaal EUR 500 miljoen aan de omzet bijdragen.

Innovatie heeft bijgedragen aan de goede resultaten die DSM momenteel boekt en zal bijdragen aan het verder versterken van de resultaten. De innovatiestimulans die DSM voor ogen heeft begint duidelijk vorm te krijgen. Er wordt met name aandacht besteed aan best practices op het vlak van innovatie en externe oriëntatie (open innovatie). Tal van nieuwe toepassingen voor de unieke materialen en ingrediënten van DSM zijn gerealiseerd en er worden nieuwe producten op de markt gebracht . DSM is ervan overtuigd dat de ambitieuze doelstelling om in 2010 op basis van innovatie een additionele omzet van EUR 1 miljard te realiseren haalbaar is.

Uitbreiding in opkomende economieën
Sinds de bekendmaking van Vision 2010 - Building on Strengths, in oktober 2005, heeft DSM concrete vorderingen gemaakt in China. De totale investeringen in projecten die in de voorbije 12 maanden zijn uitgevoerd of gestart bedragen ongeveer USD 120 miljoen. Na voltooiing zullen deze projecten in totaal meer dan USD 200 miljoen aan additionele jaarlijkse omzet genereren. DSM heeft nog steeds alle vertrouwen in de realisatie van de beoogde verdubbeling van de omzet in China tot een niveau van meer dan USD 1 miljard in 2010.

Naast China zijn India, Midden- en Oost-Europa en Latijns Amerika aangewezen als gebieden waar DSM gebruik wil maken van de groeikansen die ontstaan dankzij de snelle ontwikkeling van de economieën in deze regio's. Op basis van de resultaten van een onlangs voltooide studie heeft DSM zich ten doel gesteld om de omzet van de onderneming in India te verdubbelen tot een niveau van ongeveer EUR 300 miljoen per jaar in 2010. Verder is een studie gestart naar de groeikansen in Midden- en Oost-Europa.

Operational Excellence
De voortgaande inspanningen van DSM om de efficiëntie van alle activiteiten van de onderneming op te voeren via Operational Excellence hebben een duidelijke bijdrage geleverd aan de huidige goede prestaties. De behaalde resultaten op het vlak van ICT zullen worden belicht tijdens de analistenconferentie op 29 september als een duidelijk voorbeeld van Operational Excellence bij DSM. In de afgelopen 5 jaar is DSM erin geslaagd om de totale jaarlijkse uitgaven voor ICT te verlagen met EUR 100 miljoen tot een bedrag van EUR 150 miljoen, terwijl in dezelfde periode het gebruik van ICT en de ermee samenhangende functionaliteiten exponentieel toegenomen is. Het aantal e-mails bijvoorbeeld bedroeg in 2000 nog geen 10 miljoen, maar was in 2006 gestegen tot een totaal van meer dan 130 miljoen.

In een beperkt aantal gevallen zijn gerichte herstructureringsprojecten vereist als antwoord op ongunstige marktomstandigheden en om de performance structureel te verbeteren. De nu lopende en al aangekondigde herstructureringsprojecten zullen na voltooiing in 2006/2007 naar verwachting EUR 125 tot 175 miljoen opbrengen ten opzichte van de kostenniveaus van 2005.

Duurzaamheid
Op basis van de prestaties van de afgelopen jaren staat DSM volgens diverse duurzaamheidsranglijsten aan de top van de bedrijfstak. In het kader van Vision 2010 wil DSM deze goede noteringen vasthouden. Tot dusver heeft DSM in dat opzicht goede resultaten geboekt, gezien het feit dat de onderneming in september 2006 opnieuw, voor het derde achtereenvolgende jaar, is uitgeroepen tot de Global Sector Leader van de chemische industrie volgens de toonaangevende Dow Jones Global Sustainability Index.

Waardecreatie
Het uiteindelijke doel dat DSM beoogt met de strategie Vision 2010 is het creëren van duurzame waarde voor alle stakeholders van de onderneming. In financiële termen wordt waardecreatie door DSM gedefinieerd als het realiseren van een CFROI (Cash flow return on investment) die ten minste 50 basispunten uitgaat boven het niveau van de kapitaalkosten. De in de eerste helft van 2006 behaalde resultaten beantwoorden aan deze strategische doelstelling voor de lange termijn.

Verwachting
Het huidige economische klimaat in de meeste markten waarin de onderneming actief is wordt door DSM over het algemeen als gunstig beschouwd en DSM gaat daarbij uit van de verwachting dat deze omstandigheden in de komende periode zullen aanhouden. In de eerste helft van 2006 wist DSM het hoofd te bieden aan de hoge en sterk fluctuerende prijzen van grondstoffen en energie door de effecten daarvan meer dan te compenseren door middel van sterke volumegroei en verhoging van de afzetprijzen.

Al met al ziet DSM de toekomst met vertrouwen tegemoet. De onderneming bevestigt de eerder gedane uitspraken betreffende de vooruitzichten voor de rest van 2006 en spreekt de verwachting uit dat het bedrijfsresultaat uit doorlopende activiteiten voor 2006 als geheel beter zal zijn dan in het recordjaar 2005, ondanks duidelijk hogere inspanningen voor innovatie, een zwakkere dollar en hogere grondstofkosten. Vooruitkijkend tot het jaar 2010 kan gesteld worden dat DSM goed op schema ligt met de implementatie van de strategie gericht op het creëren van duurzame waarde voor alle stakeholders van DSM zoals vastgelegd in Vision 2010.

DSM
DSM is wereldwijd actief op het gebied van producten voor de voedingsindustrie en de farmaceutische industrie, hoogwaardige materialen en industriële chemicaliën. De onderneming ontwikkelt, produceert en verkoopt innovatieve producten en diensten die bijdragen aan de kwaliteit van het leven. DSM-producten worden gebruikt in een breed scala van eindmarkten en toepassingen, zoals voedings- en gezondheidsproducten voor mens en dier, cosmetica, geneesmiddelen, auto's en andere transportmiddelen, coatings, producten voor de bouw en elektrotechnische en elektronica-producten. DSM's strategie, genaamd Vision 2010 - Building on Strengths, is gericht op winstgevende en innovatieve groei van de specialty-activiteiten van de onderneming. De pijlers van deze strategie zijn marktgedreven groei, innovatie en uitbreiding in opkomende economieën. DSM heeft een jaaromzet van ruim EUR 8 miljard en biedt werk aan zo'n 22.000 mensen wereldwijd. DSM behoort met veel van zijn activiteiten tot de wereldtop. De onderneming heeft vestigingen in Europa, Azië, Afrika en Noord- en Zuid-Amerika. Het hoofdkantoor is gevestigd in Nederland. Meer informatie over DSM is te vinden op www.dsm.com.


Voor nadere informatie:
DSM Corporate Communications
Elvira Luykx
tel. +31 (0) 45 5782035
fax +31 (0) 45 5740680
e-mail media.relations@dsm.com
DSM Investor Relations
Dries Ausems
tel. +31 (0) 45 5782864
fax +31 (0) 45 5782595
e-mail investor.relations@dsm.com


DSM geeft op 28 september 2006 een toelichting voor de pers over 'Innovatie in de praktijk'. Nadere informatie hierover is te vinden op www.dsm.com
Zie: Persbericht DSM tweede kwartaal 2006, met de titel 'Uitstekend tweede kwartaal met 7% volumegroei', dd. 27 juli 2006.


Forward-looking statements

This press release contains forward-looking statements. These statements are based on current expectations, estimates and projections of DSM management and information currently available to the company. The statements involve certain risks and uncertainties that are difficult to predict and therefore DSM does not guarantee that its expectations will be realized. Furthermore, DSM has no obligation to update the statements contained in this press release.

Website: http://www.dsm.com