ABN AMRO

Amsterdam, 27 september 2006

ABN AMRO brengt de media in beeld

Veranderingen in de mediasector zijn groter dan ooit, zowel in consumentengedrag als in technologie. Nederlanders besteden steeds meer tijd aan media. Multi-tasken en het gebruik van media privé en op het werk liggen hieraan ten grondslag. Dit zijn conclusies uit het rapport `Media in Beeld' dat ABN AMRO vandaag tijdens het 16e Omroepcongres in Hilversum heeft aangeboden aan PCM-topman Ton aan de Stegge.

Uit het onderzoek, dat is gebaseerd op een tiental gesprekken met betrokkenen uit de branche, heeft ABN AMRO drie trends gedestilleerd. Deze trends hebben een grote impact op de sector, nu en in de toekomst:


· Media any time, any place, any where. De consument bepaalt waar en wanneer hij consumeert
· De consument wordt steeds actiever door toenemende interactieve toepassingen op televisie en internet, bijvoorbeeld zelf gemaakt videomateriaal dat op internet worden geplaatst
· Grenzen tussen media en sectoren vervagen: media groeien qua functionaliteit naar elkaar toe

Pieter van Mierlo, Directeur Zaken Midden Nederland: "In dit rapport worden de veranderingen geanalyseerd op het vlak van technologie en consumentengedrag. ABN AMRO wil deze ontwikkelingen nauwgezet volgen, om beter advies te kunnen geven en om risico's beter in te kunnen schatten. De concurrentiekrachten in medialand zijn groter dan ooit. Door samenwerking tussen verschillende partijen en sectoren kan het maximale uit de nieuwe ontwikkelingen worden gehaald".

De consument bepaalt steeds meer zelf waar hij naar kijkt en wanneer en waar hij dat doet. Dit trekt een wissel op het huidige verdienmodel van omroepen ­bijvoorbeeld doordat commercials steeds makkelijker kunnen worden `vermeden'. De grip op de kijker neemt af en media-aandacht verschuift, vooral bij jongeren. Daarnaast vragen nieuwe media om nieuwe creatieve ideeën op interactief gebied. Interactieve content staat echter nog in de kinderschoenen. In een (voorlopig) antwoord op de digitale toekomst en de positieverschuiving van omroepen richting productie zijn grotere productiebedrijven aan het verschuiven naar uitbating en handel in rechten. Televisie blijft nog jaren binnen de wereld van de nieuwe media het venster waar `het gebeurt'. ABN AMRO adviseert media om, met het oog op verdere internationale concurrentie, nadrukkelijker de samenwerking te zoeken.